Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MECHELEN Forumbaan

Gestart door argilla, 26 oktober 2008, 10:03:37 AM

hobbyist

#15
Dat die bakken veel wegen geef ik toe. Ben aan t' uitzoeken hoe ik die bakken lichter en toch stevig kan maken . Mijn idee ga ik een beetje uit de campeerwereld halen. sandwichpanelen maken. enkel daar verstevigen waar ze iets wordt bevestigd, de rest opvullen met isolatie ( wordt tussen de panelen verlijmd). Rochevalien, Die explatatiemogelijkheden kun je zelf creeeren als je meerdere modules kunt samen maken tot ??n concept. Je moet wel rekening houden dat dit ons eerste forumbaan is.

argilla

#16
Roche jongen, dat was niet aan u gericht hoor! gewoon algemeen meer niet. Ik gebruikte alleen jouw vergelijking voor verdere verduidelijking van mijnen teweege.

Dat er nog wat moet veranderen dat is duidelijk.( En Uw werk Roche is prachtig en uitgekiend.[;)])

Het gaat hier om een start , een aanvang ( werd ook gemeld van in het begin) . Zoiets moet je in gedachten houden, als je ergens wilt commentaar op geven. En dat is ook zo voor elke andere vorm van kunst of werk ( in het algemeen, gemaakt alleen of/en in groep) in elk vakgebied !.
De presentatie is telkens anders en verschillend.
Verder alles prima [:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

#17
Dag,

Uit ervaring van zowel deelname aan expo's als aan de eigen expo heb ik onthouden dat mensen zeggen: dat kunnen we nooit en daarbij denken dat modelbouwers superhoogbegaafde mensen zijn.  Laat dus maar eens modules in opbouw zien; ze verlagen de drempel om vragen te stellen en aldus ontstaat de kans dat je kunt uitleggen hoe iets wordt opgebouwd.

Roche, als ik je stelling volg, dan ben je ontslagen[:D]  Er staan namelijk teveel dt-fouten in je interventies (het is grappje - niet de dt-fouten- wel de rest)

Waar bij de forumbaan wel DRINGEND aandacht moet worden aanbesteed is de electriciteit.  In principe is er een controleorganisme die komt checken voor een beurs opengaat, en alhoewel ze slechts bevoegd is voor het 220 V gedeelte te controleren (AREI) permiteert ze zich om ook het 12V gedeelte te controleren en te verbieden om de installatie onder spanning te zetten (voor gehad op een beurs in Kortrijk in 1991)

Roland

doomslu

#18
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

...

Waar bij de forumbaan wel DRINGEND aandacht moet worden aanbesteed is de electriciteit.  In principe is er een controleorganisme die komt checken voor een beurs opengaat, en alhoewel ze slechts bevoegd is voor het 220 V gedeelte te controleren (AREI) permiteert ze zich om ook het 12V gedeelte te controleren en te verbieden om de installatie onder spanning te zetten (voor gehad op een beurs in Kortrijk in 1991)

Roland

Als je tips hebt, Roland, mag je die altijd doorsturen. Bedankt op voorhand.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

#19
Met dank aan Andr?, hier een foto van de baan :



Van links naar rechts :
1. Hobbyist (Leon, forum MSM)
2. DGRR57 (Patrick, forum MSM/TMM)
3. Andr? S (forum MSM/TMM))
4. ikke
5. Argilla (Marc, forum MSM)
6. Zoange (Marc, forum TMM)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Mr-tsjoektsjoek

#20
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Ik heb er ook van z'n baan genoten, maar vooral de kinderen. we hebben onderling toch al heel wat tips gegeven voor eventuele aanpassing en van den Tony heb ik er ook gehad. Op deze manier is het toch plezant om forumleden te kennen. Nu hebben we 2 jaar de tijd om het project te verbeteren of eventueel nieuwe bij te bouwen. Ik heb toch al van een bezoeker de vraag gehad waar je de norm vond om mee te doen aan de forumbaan. Helaas had deze man geen internet maar las wel het modelspoormagazine. Misschien een tip om het eens te publiceren. Hij wou alleen meedoen als het geen club was en en dat is het hier ook niet. dus weer een potencieele bouwer voor 2010.


Kan er dan nog sprake zijn van een forumbaan ?

Ik wil natuurlijk niemand uitsluiten, ik heb zelf niet meegedaan, maar misschien komt dat er nog wel eens van...

Je kan ook niemand verplichten tot de aanschaf van een PC met internet.  Maar is dit niet de link tussen de leden van de forumbaan ?

Trouwens nog een vraag die zich opdringt : wat met de communicatie met deze leden ?
Als ze niet op het forum komen, hoe contacteer je ze dan ? Via MSM, met telkens een maand tussen ? Voor de organisators, Tony en Luc wordt dit dan wel een zware opgave !

nick_9450

#21
hallo

Aan alle die meegeholpen hebben aan de forum baan
proficiat heel mooi werk geleverd

@doomslu  Mooie weergave van lijn 82. ik herkende het direct.

nick

doomslu

#22
citaat:
Geplaatst door nick_9450

hallo

Aan alle die meegeholpen hebben aan de forum baan
proficiat heel mooi werk geleverd

@doomslu  Mooie weergave van lijn 82. ik herkende het direct.

nick

Echt ? Het is nochtans maar een zeer verre impressie en verre van af. De bomen ontbreken en de kiekens in de boomgaard. [;)]
De brug is wel diegene die jij hebt gefotografeerd, als ik me niet vergis.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

nick_9450

#23
heb zoveel bruggen gefotografeerd  [:D][:D] ze zal er wel tussen hebben gezeten:d

nick

doomslu

#24
citaat:
Geplaatst door nick_9450

heb zoveel bruggen gefotografeerd  [:D][:D] ze zal er wel tussen hebben gezeten:d

nick

Heb het even nagekeken. Het is inderdaad ??n van jouw foto's die ik heb nagekeken. Het is de brug in "broek" aan de "blauwen bos" die ik nagebouwd heb.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

just4fun

#25
citaat:
Geplaatst door argilla

... het onderling linken ging niet altijd even vlot ...


Wat waren dan zoal de problemen? Voor diegenen die eventueel nog mee op de kar willen springen kan het handig zijn om met jullie problemen reeds rekening te houden.
citaat:
Geplaatst door argilla
"Den Tony en de Luc" hebben dat goed gedaan!


Dat staat buiten kijf! Goed initiatief en, vond ik, toch reeds mooi opgevolgd.
D'r is nog veel plaats in de Nekkerhal om verder uit te breiden, ik hoop ooit ook mee te kunnen doen.
Paul

doomslu

#26
Aan de hand van onze ervaringen gaan we ??n dezer dagen zeker de normen lichtjes aanpassen.
Het grootste probleem was de verbinding tussen de bakken omdat sommige modules al meteen begonnen met een bocht.
Daar waar er een recht op recht verbinding was konden de modules makkelijker gekoppeld worden.
Ook hebben we gemerkt dat er achteraan beter geen rails worden gelegd op voorhand. Het is makkelijker om de achterste rail ter plaatse te leggen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Zamateur

#27
Op de modules FDEM, niet een verbinding in kromme. Voor achterkant, de rails zijn beweeglijk, het is gemakkelijker
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

hobbyist

#28
Luc, op electronisch vlak waren er ook wat problemen omdat niet iedereen de stekkerdoos niet op de zelfde plaats had staan, nl onder de module om gemakkelijk te kunnen doorpluggen. wat de kabels van de rails betreft denk ik dat het beter was om ??n de de zelfde kleur van banaanstekkers te gebruiken bv rood en blauw of rood en zwart. U hebt namelijk zelf kunnen ondervinden hoe moeilijk het is om de zelfde kleur draad te vinden.  Ook de normen van de zijkanten waren blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk omdat er twee versies nog op het forum stonden ( bevestiginggaten enz)

argilla

#29
Banaanstekkers.... bij de winkel waar ik ze heb gehaald had men alleen nog rood en zwart.  Om nog maar te zwijgen van het verbinden van de stekkers met de draad ( heb er veel moeite mee gehad solderen..).  
 Maar goed het is toch in orde gekomen. Misschien toch eens naar andere mogelijkheden zoeken, kan nooit kwaad. De banaanstekkers zijn wel de eenvoudigste verbindingen om te linken dat wel.

De bevindingen van Luc ivm de verbindingen van de modules onderling, zijn correct. Nooit "direct" een krommen leggen in het begin van de module. Geeft zekers een heleboel aansluit moeilijkheden. Liever dan twee modules maken. Laat ons stellen dat je zekers de eerst de 30 cm... geen bogen, krommingen enz..

De achterste rail leggen. Wist ik niet dus,  heb ik dat wel gedaan. Fout dus. Ook hier is het berter alles in ??n ruk aan te leggen
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15