Enkele bedenkingen van mijnentwege:
citaat:
Geplaatst door doomslu
? probleem was de verbinding tussen de bakken omdat sommige modules al meteen begonnen met een bocht ...
Daar waar er een recht op recht verbinding was konden de modules makkelijker gekoppeld worden.
en
citaat:
Geplaatst door argilla
? de eerst de 30 cm geen bogen, krommingen enz..
Dit valt gewoon af te spreken, natuurlijk (al moet ik dan m?n ontwerp waar ik mee hoop mee te kunnen doen, dan wel herzien). Maar ik begrijp dit niet goed, want (ik citeer uit ?DE NORMEN, HERZIEN?):
citaat:
Geplaatst door tonycabus
3) SPOREN
? Aan de rechter voorzijde van elke module moet een niet vastgemaakt stuk flexibele rail voorhanden zijn om het spoor moeiteloos met de buurmodule te kunnen verbinden?
Rechts is het stuk spoor in het ?kastje?. Of is dit niet realiseerbaar genoeg? Ik ben een modulebaan-onkundige [

], jullie zijn nu ervaringsdeskundigen!
citaat:
Geplaatst door hobbyist
? de normen van de zijkanten waren blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk omdat er twee versies nog op het forum stonden ?
Klopt dat er in ?DE NORMEN, HERZIEN? een dubbele beschrijving staat voor het koppelen. Deze dubbele omschrijving moet er dus uit. Maar als er geopteerd wordt voor lijmklemmen (?serganten? in ?t Vlaams), moet elke deelnemer wel voldoende lijmklemmen meebrengen, of er moet afgesproken worden dat er ??n iemand verantwoordelijk is voor alle lijmklemmen.
citaat:
Geplaatst door doomslu
Ook hebben we gemerkt dat er achteraan beter geen rails worden gelegd op voorhand. Het is makkelijker om de achterste rail ter plaatse te leggen.
en:
citaat:
Geplaatst door argilla
De achterste rail leggen, wist ik niet, dus, heb ik dat wel gedaan. ? Ook hier is het beter alles in ??n ruk te leggen.
Dat valt ook af te spreken, maar ik denk wel dat iedere deelnemer een aantal meter spoor moet meebrengen om achteraan te leggen.
citaat:
Geplaatst door hobbyist
? niet iedereen de stekkerdoos op de zelfde plaats had staan?
Dat valt ook gewoon af te spreken.
citaat:
Geplaatst door hobbyist
? nl onder de module ?
En wat bedoel je met ?onder de module?? Links, rechts, in het midden, ?Mij lijkt het dat het onder het ?kastje? kan geplaatst worden (rechts onderaan, dus), met een geaarde kabel en dito stekker eraan (in Belgi? pin-aarding, eventueel met randaarding erbij), die lang genoeg is om aan de stekkerdoos van de links geplaatste module te koppelen.
Ik bedoel dat een module met een totale lengte van 1m een kabel moet hebben van 1m + een beetje reserve en een module van 4m moet een kabel hebben van 4m + diezelfde reserve. Die reserve is dan om in de module van uw linker buur te geraken. Deze reserve lengte kan dan ook afgesproken worden, een halve meter, bijvoorbeeld, net zoals de reserve lengte van de DCC-aansluitingen.
citaat:
Geplaatst door hobbyist
? wat de kabels van de rails betreft denk ik dat het beter was om ??n dezelfde kleur van banaanstekkers te gebruiken ...
Dit is misschien moeilijk realiseerbaar, want niet iedereen kan juist aan dezelfde kleur van stekkers komen. Maar of dat nu echt nodig is? In de regels wordt duidelijk omschreven welke kleur draad aan welke spoorstaaf moet:
citaat:
Geplaatst door tonycabus
VERLICHTING EN STROOMVOORIENING
? een voedingsleiding bestaande uit een rode en een blauwe draad ? De rode draad komt aan de railstaaf(ven) die het verst van de voorzijde is (zijn) verwijderd, de blauwe aan de andere ?
En verder:
citaat:
Geplaatst door tonycabus
?Deze draden worden aan hun uiteinden voorzien van banaanstekers van 4mm ?
Dit kan volgens mij niet duidelijker en rode en blauwe draad is gewoon in de plaatselijke doe-het-zelf te vinden.
Dit dus m'n overpeinzingen.
En inderdaad: PROFICIAT! Aan ieder die d'r stond. Ik vond het mooi om zien.
Groet,
Paul