Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Marklin 3314

Gestart door the_gold, 24 oktober 2008, 16:00:00 PM

the_gold

Ik heb vandaag mijn marklin 3314 binnen gekregen (25.016 nmbs )
Deze is analoog, En ik zou graag bij het plaatsen van een digitale decoder toch een Decoder met locsound erin hebben. Hebben jullie een idee welke hier best voor geschikt zou zijn?
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt op voorhand
Nicolas

Mr-tsjoektsjoek

Ik heb onlangs lok nummer 3319 binnen gedaan bij Van Biervliet.  Dit is een BR 50 van de ?BB.  Bedoeling is hem om te schilderen naar type .  

VB heeft hem omgebouwd naar MFX met loksound.  Hiervoor heeft hij een ESU lokdekoder met sound ingebouwd.  Tevens is de rotor van de motor vervangen naar vijfpolige motor.  

Ik ben wel lichtjes geschrokken van de prijs van de ombouw : 184 ?

Er zat een briefje bij dat de wielen moesten gereinigd worden voor een betere stroomafname.
Voor die prijs kon hij dat toch zelf doen ?

the_gold

Inderdaad, Die prijs heb ik ook betaald voor mijn 55 te laten ombouwen met een geluidsdecoder. Das toch eventjes slikken!

Mr-tsjoektsjoek

Temeer, ik heb deze lok gekocht op ebay, met verzendkosten betaalde ik 108 ?.  Ik dacht een koopje, maar na ombouw heb ik zowat een nieuw digitaal model betaald.  Is kopen op ebay dan nog interessant ?

Ik vermoed dat je je 3314 ook via ebay of zoiets hebt gekocht ? Indien je geinteresseerd bent in belgische modellen laat je niet misleiden door het M?rklin model van het type 25 dat eerder werd uitgebracht (ik denk eind jaren 80).

Ik bedoel hier op het model van de 25.004.  Dit is een omgeschilderde duitse BR 50.  GEEN Belgisch model !!!

Het model heeft een gesloten kabine, dat kwam in Belgi? niet voor bij het type 25.  
Tevens heeft het M?rklin model 2 zanddommen en 2 stoomdommen, dit klopt ook niet : er was slechts ??n stoomdom.
In de kabine is slechts ??n zijraam aanwezig, tegen twee op het M-model.
Daarbij komt nog dat er geen voorverwarmer zat in de rookkast, bij het M-model wel.

De 25.004 werd tijdens de oorlog in Belgi? gebouwd in opdracht van de bezetter door La Meuse.

Na de oorlog werden ze afgewerkt in opdracht van en voor de NMBS.

Indien dit model je interesseert raad ik je aan het Fleischmann-model aan te schaffen.  Dit is beter geschikt voor ombouw naar de Belgische types.

Nog een kleine verduidelijking : 25.001 tot 25.013 werden gebouwd in Belgi?, 25.014 tot 25.023 zijn ingelijfde Duitse machines.

Een voorbeeld van een Fleischmann-belg :



the_gold

Amai! Dat wist ik niet. Ik heb eventjes opgezocht en inderdaad ze hebben gesloten cabine's. De mije heb ik ook op ebay gekocht, hij is nog in uitstekende staat.. Dus content ben ik wel. En natuurlijk is een locsound dan heel mooi hierin, maar de prijs is er echt wel over.

Zoals je zelf zegt, Is het inderdaad beter om dan een digitale loc  Direct te nemen, Maar dan zit je direct al weer met het probleem dat dit een 3 - Polige? motor is, en als er geluid in moet dan moet deze toch naar 5 polig worden omgebouwd vrees ik... Dan betaal je de prijs voor je digitale loc, moet alles er weer uit voor de locsound decoder. Niet?

Mr-tsjoektsjoek

Ik denk dat je een en ander door elkaar slaat.

Als je een nieuwe digitale MFX lok met sound koopt van M?rklin, dan moet je niks meer verbeteren.

Ze zijn dan reeds voorzien van een vijfpolige motor, of een Faulhaber-motor, of de nieuwste versie : de C-sinus, met digitale decoder en sound.

De reeks 33.. was vroeger voorzien van de 3-polige motor, dus als je deze wil digitaliseren wordt een vijfpolige motor ingebouwd.
De huidige 37... of 39... zijn volledig geschikt voor het digital bedrijf.

Olivier77

Een goede avond iedereen,

Een vijfpolige motor kost 20 ? 25 ?
Een loksounddecoder +- 100 ?
Ombouwen van de lok 0.5 a 1 H werk x ???
Totaal
Garantie moet je ook nog geven
Klopt de prijs dan een beetje ?
Mvg
Olivier

PS Ik bouw alles zelf en zoek veel op het internet
  Ik heb geen aandelen in winkels !
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

erik de noorman

Ik bouw al mijn loc's om met de 76200 van Uhl. Moet je de motor niet vervangen voor praktisch dezelfde rijkwaliteit+ mogelijkheid om een soundmodule aan te sluiten.

Erik