Remschoenen

Gestart door Pol, 21 oktober 2008, 18:07:26 PM

Pol

Naar aanleiding van een paniekerig berichtje van een zekere GP (verder niet met volledige naam genoemd h? Gerolf;):Dhttp://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7394) was ik eens aan het denken ....

Vanaf wanneer (tijdperk of jaar) worden er eigenlijk in grootbedrijf remschoenen gebruikt of is dit iets wat al zo lang bestaat als er sporen zijn???

En euh, 't is niet dringend hoor:D:D:D:D

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Pol
Naar aanleiding van een paniekerig berichtje van een zekere GP (verder niet met volledige naam genoemd h? Gerolf[;)][:D]
... En euh, 't is niet dringend hoor[:D][:D][:D][:D]
Tja, stom, h?

Om op je vraag te antwoorden: in TPIII waren ze er al zeker, maar een jaartal [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Ja, wanneer,...

In het boek van Hugo de Bot over het type 51 is er sprake van een remsysteem waarbij een houten blok tegen de rail werd gedrukt.
Of je hier kan spreken van een remschoen ?

In feite : ieder voorwerp dat in beweging wordt gebracht komt tot stilstand. Wet in de fysica !
Als je deze stilstand in de hand wil houden of bespoedigen moet je een hulpmiddel voorzien.

Dus hoogstwaarschijnlijk bestaat het remstelsel even lang als de loco.

In ieder geval de koets had ook reeds een rem, dus de rem van de locomotief zal wel hiervan afgekeken zijn.

Peter

Een remschoen of een remblok zijn twee totaal verschillende dingen
De remschoen wordt op de rails geplaatst om een wagen af te remmen of om hem daar ter plaatse te houden. Een remblok wordt (meestal) hydraulisch (soms ook mechanisch), tegen het wiel gedrukt om de wagen of voertuig af te remmen, of het ter plaatse te houden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

Een remschoen of een remblok zijn twee totaal verschillende dingen
De remschoen wordt op de rails geplaatst om een wagen af te remmen of om hem daar ter plaatse te houden. Een remblok wordt (meestal) hydraulisch (soms ook mechanisch), tegen het wiel gedrukt om de wagen of voertuig af te remmen, of het ter plaatse te houden.



Ik bedoelde dan ook effectief de remschoen: dat ijzeren geval dat op de rails gelegd wordt![;)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

In het Duits is het een Hemmschuh. Dat andere is een Bremsklotz
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Een remschoen of een remblok zijn twee totaal verschillende dingen
De remschoen wordt op de rails geplaatst om een wagen af te remmen of om hem daar ter plaatse te houden. Een remblok wordt (meestal) hydraulisch (soms ook mechanisch), tegen het wiel gedrukt om de wagen of voertuig af te remmen, of het ter plaatse te houden.



Hallo Peter, sorry dat ik moet verbeteren, maar het remsysteem op treinen werkt pneumatisch; niet hydraulisch.  De mechanische rem is alleen de handrem

Groeten

Rudy

Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

In het Duits is het een Hemmschuh. Dat andere is een Bremsklotz



Bremsklotz [:D][:D][:D] Sorry, ik vind dat weer een prachtig voorbeeld van hoe schoon de Duitse taal kan zijn!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Hallo Rudy,

Sorry, maar je hebt gelijk. Zowel Knorr (nee geen oplossoep) als Westinghouse werken met luchtdruk, dus pneumatisch.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

@Peter: Was jij het die deze vraag op een ander Duitstalig forum ook gesteld hebt? Indien ja, je was me een paar uurtjes voor!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Mr-tsjoektsjoek

Sorry Peter, je hebt gelijk.  Ik heb blijkbaar iets gemist in een ander draadje, zo heb ik me laten misleiden.

De remschoen heet in het dialect en spoorjargon 'sletse' en in het Frans 'patin'.

Mr-tsjoektsjoek

H?la, hola, moet ik mij wel verexcuseren ?

Ben ik wel in fout ?

Volgens het Prisma woordenboek is een remschoen een boogvormig remblok !!!

Zoals B-modelbouw reeds aanhaalde in een ander draadje : wat jullie bedoelen heet een rangeersloef, of schaats.

Misschien moeten de admins de titel van dit draadje verbeteren, zodat de juiste terminologie gebruikt wordt !

Kunnen we voortgaan op een andere taal ? Hemmschuh wordt vertaald als rem, remschoen.  Letterlijk vertaald uit het Frans is een 'patin du rail' een spoorschaats.

Ik meen te weten dat een schaats het correcte Nederlandse woord is voor het item waarover dit draadje loopt.

Peter

Ik hou het op het Duits, dan is er geen verwarring. Ik weet wel als ik met de wagen naar de dealer ga voor nazicht, worden, indien nodig, de remblokjes vervangen. maar je, what's in a name, nietwaar.

Pol, ik heb die vraag niet op een ander forum gesteld, wel in een Yahoo groep waar ik al vele jaren lid van ben, nl.Epoche2, van de grote specialist Thomas Nosske, die ook een, voor geintersseerden, uitstekende website over epocheII heeft.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

wat zijn dat eigenlijk?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

zal daar eens een foto van posten, maar weet nie als dit nog voor het WE zal zijn, aangezien we niet op de club zijn zaterdag > reden..[:D]just we zijn in Mechelen[;)][;)]