Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Vuile sporen - 2

Gestart door tonycabus, 15 april 2005, 15:47:02 PM

tonycabus

Ik begon maar liever een vers draadje...
Tijdens de proeven die ik met o.a. een Loksound 3 bezig ben probeerde ik de rails te kuisen met een "petroleumderivaat".
Resultaat: erger dan ooit!!!!
De rails en de wielen vervuilen zichzelf erger door het residu, waarschijnlijk door de vrij hoge frekwentie van het digitale signaal. Diegenen die beweerden dat SR24 en zo bij digitaal gebruik minder effektief is, krijgen van mij nu dus gelijk, mijn loks hebben ZELFS MET BUFFERELKO'S AAN DE DEKODERS NOOIT>ZO SLECHT GEREDEN !!!:( Alle wordt nu met alcohol gepoetst (zal zelf ook een slok troost kunnen gebruiken;)) en dan laat ik de resultaten weten!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Ik heb zeer goede ervaring met de poets-gom ( gummi) bij schalumano gekocht. Bij de rails van code 75 geen enkel probleem. Zelfs niet nadat ik de zijkanten verroest heb geschildert. Gewoon de gom erover en hop proper. Bij digitaal lijkt me dit stuk matriaal uitstekend te doen.

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Ik heb zo'n stuk kuisvilt van Joerger liggen maar nog nooit gebruikt. (wegens gebrek aan baan...) Dit is een zeer stugge versie, maar lijkt niet schurend.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Volgens mij is kuisen met een railgum zoals jullie in Belgie zeggen nog altijd de beste methode. Ik gebruik trouwens de Fleischmann variant erg duur (7 of 8 euro) maar erg goed. Omdat er geen metaal deeltjes inzitten. Komt het toch in je loc terecht dan heeft het zelfs een smerende werking. Dat vertelde in elk geval de treinendoktor bij ons op de club.

Daarnaast heb ik nog een Lux stofzuiger en een Trix poetswagen, die werkt met stug vilt en dit werkt heel behoorlijk.


marctje

Een proppere baan is wel degelijk een goede baan, zowel analoog als digitaal.Voor de N-baan in de club heb ik een Tomix wagen, deze keert, zuigt en "gumt" de baan al rijdend. Heeft 1 nadeel nml.: hij is nogal zwaar met zijn motor en heeft dus een sterke loc nodig.
Voor de andere banen gebruiken we gewoon een gum en deze is zeer doeltreffend.

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Jurgen

Volgens MSM zijn de reinigingswagens van Lux Modellbau niet geschikt voor M?rklinrails. Het zou problemen geven met de puntcontacten op wissels.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dikken

Mijn ervaring met railgum is dat deze enkel geschikt is voor het verwijderen van verf en lijmresten. Vet vermengd met alle soorten vuil worden door de gum niet opgenomen maar enkel uitgesmeerd, vandaar een kuiswagen zoals de schienenboy of die centerline. De gum veroorzaakt hoe dan ook kleine (microscopische) krassen die het vuil extra houvast geven en waardoor je sporen juist weer sneller vuil worden.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Het schoonmmaak spook is hier ook al, het schoonmaken van de sporen doe ik persoonlijk hoogsten 1 of 2 keer per jaar, het probleem is niet de rails over het algemeen, maar de gebrekkige en veel al versleten electrische verbinding doorgave in en bij de de loks. Het is beter deze eens te reinigen en versleten contacten te vervangen.

janjozef

Natuurlijk dat een goed onderhoud van de loc een eerste vereiste is voor een goed rijdende loc, maar de rails worden bij ons gekuist met een railgom. en een gom verplaatst het vuil en neemt nooit iets op. al die kuiswagons zijn volgens mij juist goed om te verbouwen tot stort. Voor de modelbouw gebruik een gom en daarna gewoon een stofzuiger. Meer moet dat niet zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Het gaat om zo goed als nieuwe rails en een nieuwe loc...
Ik wilde weten of het waar was, of SR24-achtigen en digitaal compatibel zijn. Niet dus [xx(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

De railreinigingswagen en de stofzuiger van Lux Modellbau zou problemen geven op M?rklinrails bij wissels (door de puntcontacten).
Heeft iemand daar problemen mee, of is er niemand hier die dat gebruikt (of gebruikt heeft)?
Ik heb deze vraag hier al eens gesteld, maar niemand heeft daarop gereageerd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bartie



Ik had (enkele dagen voor het verschijnen van MSM) op e-bay van een of andere Duitser zo'n kuiswagen van Lux modelbouw gekocht en dadelijk betaalt, maar heb nog niets ontvangen en denk ook niet dat dit nog zal gebeuren daar deze persoon ondertussen niet meer is ingeschreven bij e-bay en al enige negatieve feedback heeft gekregen de laatste twee weken.[:(!]
Moest ik hem toch nog krijgen laat ik zijn kuisvaardigheden op marklinrails weten. Ik kijk ondertussen (gezien het artikel in MSM) uit naar een andere kuiswagen.

Groetjes Bart.

Gerolf

Bartie, heb je het dan over een andere STOFZUIGERwagon, of gewoon een andere kuiswagen? Ik voel me een tikkeltje aangesproken ...
http://home2.scarlet.be/gerolfp/spoorweg/materieel/nwagons.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, zo'n pc ventilatortjes zijn gemaakt voor een groot debiet maar kunnen niet echt een groot drukverschil opbouwen. Als je dan nog eens hun lucht toevoer verkleint, dan wordt het nog slechter.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

De railreinigingswagen en de stofzuiger van Lux Modellbau zou problemen geven op M?rklinrails bij wissels (door de puntcontacten).
Heeft iemand daar problemen mee, of is er niemand hier die dat gebruikt (of gebruikt heeft)?
Ik heb deze vraag hier al eens gesteld, maar niemand heeft daarop gereageerd.



Hallo Jurgen,

Ik heb een analoge stofzuiger wagen van Lux met de goedkope motor. Werkt vrij goed al zeg ik het zelf. Heb de wagon wel wat verzwaard met lood en laat een loc altijd de stofzuiger duwen, dan is de kans op ontsporingen veel kleiner. Maar gezien mijn r1 bochten en twee r1 keerlussen van m-rails vind ik dat het aantal ontsporingen reuze meevalt. Op c-rails is het aantal ontsporingen nog veel kleiner.