DB zelflossers in Belgi

Gestart door Arbeco, 15 oktober 2008, 17:32:48 PM

Peter

#15
Dat deze wagens helemaal niet in Belgie kwamen zou ik niet durven beweren, zonder overtuigend bewijs,maar het zal toch wel heel zelden geweest zijn.
Deze wagens werden in hoofdzaak gebruikt in volledig uit deze wagens bestaande treinen tussen de Noord-Duitse havens en het Ruhrgebiet en het Saarland. Er bestaan trouwens prachtige foto's van dit soort treinen, meestal getrokken door een of twee stomers van de baureihe 44, later door diesel of eloks, dikwijls in dubbeltraktie.
Met vriendelijke groeten
Peter

Brunel

#16
Het Ruhrgebied en omgeving wordt vooral uit Nederland met erts en kolen bediend, met name vanwege de goede vaarverbinding met Rotterdam. Maar men wil liever niet van ??n transportmogelijkheid afhankelijk zijn (bij lage waterstanden aan het einde van de zomer kan de capaciteit soms sterk afnemen) en dus rijden er ook treinen vanuit Duitse en Nederlandse havens. In Nederland zijn erts- of kolentreinen vanuit Rotterdam en Amsterdam naar Duitsland al decennia lang de gewoonste zaak van de wereld. Gemakkelijk 10 of 20 treinen per dag. In tijdperk 3 bijvoorbeeld 30 van dergelijke wagens met vier brullende diesels ervoor die de trein aan de grens overgaven aan twee keer BR44 of een enkele eloc 150. Tegenwoordig eerder 40 wagens met twee keer BR189 die gewoon doorkarren. Heel spectaculair.

Geen idee of dergelijke treinen ooit in Belgi? hebben gereden, maar zoals al opgemerkt, het had best gekund. In model lijken 15 wagens en twee locs al heel wat.

Sicco

#17
Hoi,
Hier kan ik wat corrigeren omdat ik hier wat kennis van heb: in de ertspendels tussen Nederland en Duitsland hebben deze wagens (in deze toestand) nooit dienst gedaan. In tijdperk III reden met name open wagens in deze treinen. Vanaf eind jaren zestig kwam de Fals, maar reeds met computernummer en niet met opschrift Erz IIId of iets dergelijks.

Ik weet dat omdat ik er een soort van case-study van heb gemaakt n.a.v. het boek over de 2200 dat ik aan het schrijven ben

groeten

Mr-tsjoektsjoek

#18
@Rochevalien : Mr tsjoek tsjoek (wat een naam), kijk eens naar de film : Once upon a time in the West, dan weet je waar die naam vandaan komt.

Over die Franse havens en de staalindustrie rond Duinkerken weet ik niets.  Over de treinen vanuit A'pen naar de Elzas heb ik wel al meer gelezen in Op de Baan.

rixke rail

#19
Aan de nummering te zien spreken we hier op tijdperk III, ok ?
Werd voor die internationale uitwisseling toen niet de Europ-conventie gesticht ?



Dit vergemakkelijkte de europese uitwisseling in tijden van het beginnende "ordinator"-tijdperk.
Later werd dit de nu nog gebruikte, (zij het recent aangepaste) UIC-nummering.
Dit wat betreft het grootbedrijf.
Natuurlijk staat het U vrij in het door ons bedreven kleinbedrijf te doen wat U zelf wil.
Het blijft tenslotte een fantasie-wereld, niet waar ?
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Arbeco

#20
Jongens, dank voor jullie reactie's! We zijn weer heel wat wijzer geworden! Zoals Peter al zei, het klopt inderdaad dat er ook wel eens kolen mee vervoerd werden, want daar heb ik ondertussen al enkele foto's van weten te vinden. Da's maar goed ook eigenlijk, want de Roco's zijn vanaf de fabriek ook met kolen beladen. Echter heb ik er wel een wat realistischer belading in aangebracht.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...