Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

DB zelflossers in Belgi

Gestart door Arbeco, 15 oktober 2008, 17:32:48 PM

Arbeco

Heren van het goede leven,

Enige tijd geleden heb ik een hele rits 4- assige DB wagens gekocht van het type OOtz 42, die Roco in sets van 3 heeft uitgebracht. Het zijn de bekende, bruine zelflossers in tijdperk III - IV, met het opschrift Erz IIId. Nu is mijn vraag, hebben deze wagens in deze uitvoering ooit op de Belgische sporen gereden? Bij mij hobbelen ze wel gewoon over de baan, maar wil zomaar eens weten of dit verantwoord is...?
Het gaat om dit type wagen:

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/Voneche002.jpg/IMG

Alvast hartelijk dank voor de info!

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

Rochevalien

#1
Volgens mij niet,ik nog nooit een foto van dergelijke wagons gezien op Belgische sporen.

Gerrit

Bundesbahnfreak

#2
De Ertz IIId is wel een TP3, vroeger hebben die hier misschien wel rondgereden?

Weet er iemand meer?

Gerolf

#3
Als je ziet wat er nu aan buitenlandse wagens bolt op onze sporen, kan ik me moeilijk voorstellen dat er hier in TPIII geen enkele "buitenlander" bolde.
Misschien hebben deze wagens niet ?cht gebold op het Belgische net, maar het lijkt me wel verantwoord. Hij komt uit een buurland, vervoert grondstoffen naar bvb onze staalfabrieken (of vanuit onze havens naar staalfabrieken in Duitsland, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bundesbahnfreak

#4
Het zou me vewonderen moesten ze hier niet rondgebold hebben.  PS de SNCF had ook zulke wagens

Groeten

Rudy

Rochevalien

#5
In Duitsland zijn er ook havens,en zelfs vrij grote.De zeeschepen die de ertsen aanvoeren leggen daar aan en de ertsen worden vervoerd naar de staalfabrieken.Het heeft geen zin om bv in Antwerpen of zelfs in Zeebrugge een ertstrein te laden die naar ergens in Duitsland moet.Zelfde verhaal voor Frankrijk.

Gerrit

Gerolf

#6
en de "ijzeren Rijn" dan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sicco

#7
Hoi
Zeker ben ik niet, maar ik acht de kans klein dat ze in Belgi? gereden hebben om de volgende redenen
1. Belgi? had relatief veel eigen bulkgoedwagens, dus relatief weinig buitenlandse wagens
2. Dit type wagen heeft een speciefiek opschrift waar ik de betekenis niet helemala van weet, maar het is geen algemene wagen, maar vermoedleijk toegewezen aan ene bepaald specifiek transport
3. Er hebben bij mijn weten nooit ertsstromen gereden van D naar B of terug, is ook niet logisch aangezien ijzererts in beide landen via havens binnenkomt
groeten Sicco

Peter

#8
De betekenis van ERZ IIId is:

Erz is zoals gedacht de aanduiding dat deze wagens voorzien zijn voor het transport van erts, alhoewel er ook al eens kolen e.d.met vervoert werd.
Dan: je hebt de aanduiding I , II , of III. de beide eerste waren zeer zelden aan te treffen op zo'n wagen, en de betekenis is:
I = maximum laadhoogte (in de wagen) 2900 cm
II=   "   "    "   "      "     "    3520 cm
III=  "   "    "    "      "    "    4250 cm

De letter d verwijst naar het feit dat dit een wagen is op Draaistellen. Er bestonden (bestaan) ook ertswagens met beweegbare assen.

De echte aanduiding van het type wagens is echter degene die bij het eigendoms merk (DB) en wagennummer staat, bv. OOTz enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Mr-tsjoektsjoek

#9
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

In Duitsland zijn er ook havens,en zelfs vrij grote.De zeeschepen die de ertsen aanvoeren leggen daar aan en de ertsen worden vervoerd naar de staalfabrieken.Het heeft geen zin om bv in Antwerpen of zelfs in Zeebrugge een ertstrein te laden die naar ergens in Duitsland moet.Zelfde verhaal voor Frankrijk.

Gerrit



En wat doe je dan met de kolentreinen die vertrekken van Stocatra, in de Antwerpse haven, voor de staalbekkens in Elzas-Lotharingen ? Is toch in Frankrijk, niet ? Die treinen rijden nu nog altijd, vooral sinds de Franse kolenmijnen dicht zijn.

Dus als het naar Frankrijk kan, kan het toch ook naar Duitsland, Antwerpen ligt toch dichter van het Ruhrgebied als de Duitse zeehavens ?

Misschien is het historisch niet verantwoord om deze wagens in te zetten in een Belgische sleep, maar het had toch gekund ? In ieder geval ik heb er wel bollen in mijn Belgische kolentrein.

Mr-tsjoektsjoek

#10
Ik wil hier nog aan toevoegen dat deze treinen vanuit A'pen naar Leuven, via lijn 147 naar Namur rijden en zo over de Athus-Meuse naar Frankrijk.

Sicco

#11
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
Misschien is het historisch niet verantwoord om deze wagens in te zetten in een Belgische sleep, maar het had toch gekund ? In ieder geval ik heb er wel bollen in mijn Belgische kolentrein.


Ja maarja, jij vroeg juist of het verantwoord was.... [:D]
Op je modelbaan kan een ieder natuurlijk doen wat hij wil, maarja wie vraagt.... kan een antwoord verwachten

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door Sicco

Ja maarja, jij vroeg juist of het verantwoord was.... [:D]
Op je modelbaan kan een ieder natuurlijk doen wat hij wil, maarja wie vraagt.... kan een antwoord verwachten
Het was Arbeco die de vraag stelde, niet mr tsjoektsjoek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sicco

#13
sorry [;)]

Rochevalien

#14
Mr tsjoek tsjoek (wat een naam[:o)]) wat doe je met de schepen die in de Franse havens aankomen?(aankwamen)  en wat met de staalindustrie in de streek rond Duinkerken?  

Gerrit