Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

\

Gestart door rixke rail, 14 oktober 2008, 22:40:55 PM

rixke rail

\
Onder andere van het type metalen rijtuigen, C4i-33h, gebouwd begin de jaren '30, zijn er destijds een flink aantal als herstelbetaling afgestaan door de DR. Liliput, Märklin en Sachsenmodelle (Tillig) hebben die uitgebracht in "Belgische" versie. De drie laatste exemplaren (22.801 tot 803) hebben nog rondgereden tot de vroege jaren '70, dus met UIC-nummering. (50 88 29-66 401 tot 03)
Het is dus de bedoeling van dit projectje, ze écht Belgisch te maken.
Bij hun aankomst hier zijn ze namelijk ontdaan van al hun typisch Duitse details; dakventilatoren en -uitbouwen, rangeertrapjes, ...
Mij interesseren de versies van Sachsenmodelle : daar is het minst werk aan.
<hr noshade size="1">Eerste werk : het dak afschuren.<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Aan de voor- en achterkant moet er ook wat afgesneden worden ...<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Daarna de overbodige gaten opvullen met putty ...<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
De bijgeleverde dakventilatoren zijn Duits, weg ermee !
Er werden Torpedo-ventilatoren opgezet.
Ik vond ze in de overschotjes van de K-rijtuigen van OVB.
(Of PbMessing modelbouw # 90140)<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Torpedo's ready for fire !<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Die trapjes naar het dak vond men bij de nmbs overbodig en men heeft ze dus gesupprimeerd !<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Dat ziet er dan, na verwering, zo uit !<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Nu nog op de zijkanten de 2e klasse aanduiding (het waren oorspronkelijk derde-klasse rijtuigen) en het nummer  ...<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
... en dan mogen ze de baan op, hier in als versterking bij M2's, zoals ze ook echt dienst hebben gedaan.<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Het enige dat nu nog hun Duitse afkomst aantoont, zijn de grote, logge Görlitz-draaistellen, niet ?
Wat vinden jullie ervan ?
Spijtig genoeg kan ik, vanwege kopierecht geen foto's tonen van de originele rijtuigen. Ik vond ze in het boek "50 jaar reizigersvervoer" -deel 2- van GTF, pg. 306-307.
Modelspoorse groeten,
Eric.
P.s. : de 22.803 is ondertussen ook al klaar !
Edit : titel aangepast.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

chrisdriessen

#1
Ziet er goed uit hoor. hoe heb je ze verweerd dan wil ooit nog eens gaan beginnen aan het verweren van wagons maar heb er nu het lef er niet voor[:D][;)]

rixke rail

#2
citaat:
Geplaatst door chrisdriessen

hoe heb je ze verweerd



Ik doe dry-brushing met slechts 2 tinten plakkaatverf, gemengd met Sunlight-zeep :
- Talens # 409 : "omber gebrand"  voor de roesttinten.
- Talens # 416 : "sepia"  voor stofafzetting.
Voor roest kan ook # 402 "donkerbruin" gebruikt worden.
Modelspoorse grieten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Mr-tsjoektsjoek

#3
citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door chrisdriessen

hoe heb je ze verweerd



Ik doe dry-brushing met slechts 2 tinten plakkaatverf, gemengd met Sunlight-zeep :
- Talens # 409 : "omber gebrand"  voor de roesttinten.
- Talens # 416 : "sepia"  voor stofafzetting.
Voor roest kan ook # 402 "donkerbruin" gebruikt worden.
Modelspoorse grieten,
Eric.



Die grieten kun je misschien in de rijtuigen plaatsen Eric [:D][:p][8D][:o)]

Prachtig werk ! I like it ! Van dit soort verbouwingen daar hou ik van.

Zoals die verbouwing in MSM 46 : een duits rijtuig ombouwen tot een belgische.
In de laatste Op de baan, stond een artikel over deze rijtuigen, blijkt nu dat ze sedert de jaren 1930 altijd gekoppeld reden !
Kan ik nu nog een tweede zoeken om realistisch te kunnen rijden.

In ieder geval, Eric, je rijtuigen zien er prachtig uit !

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
In de laatste Op de baan, stond een artikel over deze rijtuigen, blijkt nu dat ze sedert de jaren 1930 altijd gekoppeld reden !
Heb ik ook gelezen, en mijn handjes jeukten intussen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

#5
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door rixke rail
Modelspoorse grieten,


Die grieten kun je misschien in de rijtuigen plaatsen Eric [:D][:p][8D][:o)]



Okee ! Is op ook goed ?[;)][}:)]




Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

\
#6
Bij het Märklin-setje met dezelfde rijtuigen, hoort ook een bagagewagen (99.573). Ook deze dienst aangepast aan Belgische normen !<hr noshade size="1">Zie hieronder het verschil !
Laddertjes en vouwbalgen dienen verwijderd !<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">De gebruikte stukjes zijn : links steunen voor de vouwbalgen uit de M1-onderdelen van OVB en rechts z??r fijne stukjes plasticard.<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">De uitkijk op het dak werd verwijderd.<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Eigenlijk moet ook deze nog zijn originele ronde (Duitse) buffers hebben, pas later heeft hij dit type aangemeten gekregen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Mr-tsjoektsjoek

#7
Prachtig gewoon !

Ik vermoed dat je je schilderwerk met het penseel hebt uitgevoerd ? Op Macro-foto's valt dit natuurlijk erg op.
Spuiten is beter, dan heb je een egaal oppervlak.

Ik had dit al opgemerkt bij de eerste wagens.

Over die grietjes, Eric, gevaarlijk reizen, zo op die treeplank [:D].

rixke rail

\
#8
Vermits alléén de 22.801 twee wc's had (1), dient dit bij de 22.803 (2) aangepast. Dit vergt het nodige zaag- en schuurwerk binnenin het rijtuig !<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marcgoovaerts

#9
Eric,
Dat ziet er allemaal prachtig uit.
Op welke boeken heb je je eigenlijk gebaseerd ?
En wat me ook een beetje puzzelt: bovenaan in het draadje snij je de vouwbalgen weg, onderaan voeg je ze uit plasticcard toe: ?

Op e-bay heb ik al regelmatig "Eilzugwagen" gezien (in N), meestal aan redelijke prijzen. Maar soms hebben die geen dubbele, maar een enkele deur. Wat meer foto's van de complete wagens op dit forum zouden me misschien kunnen helpen. In je fotoalbum heb ik ze niet gevonden.

Vriendelijke groeten,
Marc
 

rixke rail

#10
citaat:
Geplaatst door marcgoovaerts

Eric,
Dat ziet er allemaal prachtig uit.
Op welke boeken heb je je eigenlijk gebaseerd ?
En wat me ook een beetje puzzelt: bovenaan in het draadje snij je de vouwbalgen weg, onderaan voeg je ze uit plasticcard toe: ?

Op e-bay heb ik al regelmatig "Eilzugwagen" gezien (in N), meestal aan redelijke prijzen. Maar soms hebben die geen dubbele, maar een enkele deur. Wat meer foto's van de complete wagens op dit forum zouden me misschien kunnen helpen. In je fotoalbum heb ik ze niet gevonden.

Vriendelijke groeten,
Marc



Marc,
-ik heb me gebaseerd op de "Bijbel" kwa lectuur over reizigersrijtuigen, nl. "50 jaar reizigersvervoer" van GTF asbl.
-de vouwbalgen sneed ik eraf, want die waren er in het echt ook af, bleven alleen de steunen daarvan over, wat ik toegevoegd heb !
-de foto's uit het boek, kan en zal ik niet plaatsen op het forum, maar ik zal de ingescande pagina's naar jou doormailen, ter vergelijking, enkel voor priv?-gebruik, ok !
Trouwens het gaat over de C4i-33h, gebouwd begin de jaren '30, ??n bepaalde versie E-wagen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marcgoovaerts

#11
Bedankt Eric !

Zowel voor de beelden als voor de verwijzing naar de 'bijbel'.

Eigenlijk vroeg ik niet echt naar beelden van de realiteit om jouw werk mee er dan mee te vergelijken. Maar wel naar wat meer beelden van het eindresultaat van de door jou verbeterde wagens. Om ze nadien met N-aanbiedingen te kunnen vergelijken. Klein misverstandje dus, maar wel ??n dat me al wat verder geholpen heeft. Nogmaals dank.


Marc
 

rixke rail

#12
Op verzoek, nog enkele beelden van de 22.803 :





En van de bagagewagen :








Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Ludwig

#13
Knap werk Eric, proficiat.[:0]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Michiel

#14
Eric, prachtig verslag van knap werk. Ik heb dit draadje opzij gezet voor als ik er ook ga aan beginnen (in N dan). [^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)