Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Alternatieve wisselaandrijving voor M

Gestart door Fretbol, 12 oktober 2008, 12:54:39 PM

Fretbol

Hallo,

Ik ben deze week begonnen aan de opbouw van mijn schaduwstation. De wissels zijn de slanke k-rail wissels van M?rklin.

Op mijn vorige modelbaan had ik na verloop van tijd steeds meer problemen met de betrouwbaarheid van de M?rklin wisselaandrijvingen.

Nu ben ik dus op zoek naar een betrouwbare aandrijving die gebruikt kan worden met de M?rklin k-rails.

In ??n van de vorige edities van MSM stond een reportage over de Silentdrive van Modeltech (urlhttp://www.modeltech.be//url). Deze Silendrive is een wisselaandrijving met geheugendraad.
Deze aandrijvingen zouden h??l betrouwbaar moeten zijn maar ze moeten wel aangestuurd worden met gelijkstroom in plaats van wisselstroom.

Heeft iemand ervaring met dergelijke aandrijvingen? Of zijn er nog andere alternatieven die aan te raden zijn?

Bedankt,

Fretbol ;)

ERVIN

#1
Ik vermoed dat Luc (Doomslu) U over Modeltech het ??n en ander kan duidelijk maken.[;)]

All?? Luc , waar zit je???[:D]

ysbeer

#2
Het is een hele leuke techniek,maar wel kwetsbaarder dan b.v een motor.
Uitwendige temp.veranderingen (zomer winter)kunnen de zaak verpesten.
Let wel ,dat behoeft niet.
Het kan perfect werken,en is dan bijzoner stil en mooi langzaam.

Ik heb op mijn baan ze uiteindelijk er allemaal uitgegooid en vervangen door motoren.
Is goedkoper (als je tenminste de juiste motoren gebruik)en nauwelijks luidruchtiger,ook langzaam om gaat prima.
er staat al heelveel over deze motoren op het forum,probeer de zoek functie eens (spiegelbolmotoren,wisselmotoren)
wim

doomslu

#3
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik vermoed dat Luc (Doomslu) U over Modeltech het ??n en ander kan duidelijk maken.[;)]

All?? Luc , waar zit je???[:D]

Ik zit in Belgi? en lees dit forum tussen allerlei activiteiten. Ik ben inderdaad betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze SilentDrive. Ik heb geen negatieve ervaringen hiermee wat betreft temperatuurschommelingen. De prototypes doen het steeds goed in mijn schaduwstation.
Fretbol, kom je naar Mechelen ? Kom dan eens op de stand van Modeltech en ik leg het je allemaal haarfijn uit. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Riny

#4
Heeft iemand ervaring met dit type wisselaandrijving?

Hier is de http://www.dccsupplies.com/shop/product_info.php?products_id=1019 voor meer gegevens en info.


INFO

#5
Dat is de Fulgurex aandrijving. Prima aandrijving.
http://www.fulgurex.ch/fr/zubehoer/weichenmotor-bilder01.html
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

#6
Goede aandrijving inderdaad,maar wel luidruchtig en nogal duur 10 euro per stuk.
wim

Riny

#7
Heren, bedankt voor de reactie.

Welke merken zijn er dan nog voorhanden met een soortgelijk principe en welke stiller zouden kunnen zijn?
Ik ben info over aan het verzamelen omdat ik t.z.t. in de toekomst plannen heb om mijn K-wissel(s), lees aandrijvingen, te vervangen.

Dus iedere informatie is welkom.
B.v.d.

eddy

#8
Dag Riny,
Tillig heeft ook wisselmotoren,prijs dacht ik ongeveer 15 euro.
groeten Eddy

GTT_tommy_GTT

#9
hier een draadje over wisselaandrijvingen van M?rklin K-rails
klik hier
groetjes

Fretbol

#10
Bedankt voor de tips iedereen.

Ik las net even enkele oude draadjes over wisselaandrijvingen en de aandrijvingen met spiegelbolmotoren zoals Wim (IJsbeer) gebruikt lijken me ook h??l goed te zijn.

Als ik het goed heb gaat het over deze motoren:

http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModules/ProductTemplates/jenh/Product.aspx?productid=HL60417

Nu weet ik niet hoe ik dergelijke motoren kan inbouwen op mijn wisselstroom modelbaan? En kunnen deze geschakeld worden met een central station of een M?rklin keyboard?

En hoeveel kost zo'n aandrijving nu precies?

Een Marklin aandrijving kost al gauw 15 tot 20 euro per stuk.

Fretbol [;)]

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Goede aandrijving inderdaad,maar wel luidruchtig en nogal duur 10 euro per stuk.
Inderdaad luidruchtig. Maar duur? De originele M?rklin aandrijvingen kosten tussen de 15 en 20 euro, da's pas duur. Dan ben je met zo'n Fulgurex aandrijving beter af, want die doen het gewoon altijd. Dezelfde aandrijving, maar in een iets andere opbouw, is te koop onder de naam Lemaco.

Klaas Zondervan

#12
citaat:
Geplaatst door Fretbol

Deze Silendrive is een wisselaandrijving met geheugendraad.
Deze aandrijvingen zouden h??l betrouwbaar moeten zijn maar ze moeten wel aangestuurd worden met gelijkstroom in plaats van wisselstroom.
Niet helemaal waar. Geheugendraad moet aangestuurd worden met een gestabiliseerde stroom. Dat zou theoretisch ook met wisselstroom kunnen, maar stabiliseren van wisselstroom is veel lastiger dan gelijkstroom.
Een echt nadeel van geheugendraad vind ik dat deze in de afbuigende stand stroom blijft trekken, ongeveer 200mA.

Blausee-Mitholz

#13
Ander alternatief is servo's


Deze koop je voor 5 euro per stuk bij Conrad stelhendel en bevestiningsbeugeltje maak ik zelf.


Ik zelf maak voor de bediening van de K-wissels gebruik van de handsteller. De servo bediend dus via de steller het wissel. Voordeel, je kan het wissel nog openrijden zonder ontsporing en je kunt de servo's in een bestaande baan bouwen zonder het wissel er uit te halen. De handsteller dient te worden aangepast.

Tweede mogelijkheid is om met de stelheldel van de servo de wisseltongen direkt om te zetten. Daarvoor is aanpassing van het wissel zelf nodig. Wissel openrijden is dan niet mogelijk.


Dergelijke sleuf door de plaat is voldoende.


Servo gemonteerd.

Ik zelf stuur de servo's aan met besturing van MBTronik http://www.mbtronik.de/ Kosten analoog en digitaal met servo is rond de 15 euro per wissel

ESU heeft tegenwoordig ook decoders waar servo's mee te sturen zijn.

Mvg, Johan

PeterC

#14
Johan,
Je systeem van wisselaandrijving interesseert me wel, maar ik heb wel enkele vraagjes:
Welk materiaal gebruik je voor de aandrijving van de wissel?  Is dat gewone staaldraad?
Wat kosten de servo's?  Ik heb er al gezien van 5 Euro, maar ook van 50 Euro per stuk.
Maken de servo's niet teveel lawaai?  Ik heb er hier nog liggen (nieuw uit de verpakking), maar die kraken en piepen dat het niet mooi meer is.
Daar ik zelf een baan wil aanleggen met K-rails lijkt het mij beter om direct voor een alternatieve aandrijving te kiezen dan die later te moeten ombouwen.
Groetjes, Peter