Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Borstelbomen

Gestart door PeterC, 08 oktober 2008, 21:35:28 PM

PeterC

Ik heb me eens gewaagd aan (chauffage)borstelbomen. 



Als je de boompjes van Jos bekijkt, vraag ik mij af of die nog aan de huidige modelbouw standaarden(?) voldoen?  Kunnen deze nog toegepast worden voor een (achtergrond)bos?
Groetjes, Peter


modelbaanHO

Zo slecht zien die boompjes er toch niet uit. Als achtergrondbos kunnen die zeker worden gebruikt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske

Goe bezig Peter, zijn die gemaakt volgens het principe vlasdraad principe[?][?][?] in ieder geval vindt ik het geslaagd

PeterC

Eric,
Ik heb sisaltouw gebruikt om deze boompjes te maken; ik heb er nu nog een reeks klaar staan om te schilderen en te 'begroenen' en die zijn gemaakt met draden van kokonsnoten (iets dikker dan sisal en reeds bruin van kleur) die ik als 'nestmateriaal voor vogels' in de dierenzaak gevonden heb.
De methode is dezelfde als met vlas (ijzerdraad met lijm bestrijken en draadjes in de lijm leggen, daarna de ijzerdraadjes in een (hand)boormachientje steken en opdraaien tot de draad afknapt of het resultaat bevredigend is.
Groetjes, Peter


grove den

MAAAAR zeker Peter![:)] deze boompjes kunnen gemakkelijk een plaatsje vinden op de modelbaan...kijk maar eens naar plantsoenen die aangelegd zijn: merendeels worden daar bomen gepland die een beetje "gecultiveerd"groeien zoals een carpinus betulus'fastigiata.
http://www.shadetrees.com/Images/C5BEFA0_FT2_S.jpg
Die zien er precies uit( na een aantal jaren) als een "borstel" boom! Ook lindes die reglmatig( om de 4-5 jaar) geknot worden: idem dito!!
Truukje/tip: probeer voordat je de vlokjes er op lijmt eerst een dun waasje van fijne grasvezels aan de buitenkant van de "twijgen"te plakken ( met spuitlijm) en misschien iets kleinere vlokjes...zoals fine turf van Woodlandscenics of zelf even zeven ...
Misschien ook eens wat minder sisal tussen de draden lijmen...? en dan grovere/langere grasvezels er op plakken( voorzichtig met een beetje/weinig spuitlijm....)
succes![:)]

Jos




Gerolf

Mij lijken zo'n "gedraaide" boompkes zeker geschikt voor sparrren en aanverwanten (ik ben g??n boomkenner zoals Jos [:I])
Zoals Jos al zei: niet teveel sisal, en meer twijgjes.
Tweede bedenking: de stam wat modelleren met Tamiya putty of Milliput [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Mannen, bedankt voor de reacties en zal bij mijn volgende lading rekening houden met jullie opmerkingen!
Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Mr-tsjoektsjoek



Dag Peter, zoals je ziet, borstelbomen staan er bij mij ook bij.

Bomen die dieper in het bos staan hebben onder aan de stam minder takken dan hogerop.

Jou bomen vind ik bijzonder geslaagd, sommige exemplaren kunnen zelfs doorgaan voor loofbomen.

PeterC

Nieuw experiment:






Beide boompjes heb ik met opzet niet geschilderd om de verschillende onderdelen te kunnen keuren.
Beide boompjes werden voorzien van grasvezels als takjes en fijne twijgjes.  Het linker boompje werd bestrooid met fijngemalen Oasis (heel moeilijk door een theezeefje te krijgen), het rechter werd bestrooid met fijngemalen loof van GPP.  Het malen gebeurde in een (oude elektrische) koffiemolen.
Ik ben niet echt tevreden met het resultaat.  Ik vermoed dat het komt omdat ze niet geschilderd zijn (verf verbergt veel).
De stam werd verdikt via de 'Jos methode' met fijn gezeefd meranti zagemeel.
Reacties?
Groetjes, Peter


grove den

Hallo Peter,

Gevoelsmatig vind ik de linkerboom veeeel echter/natuurlijker overkomen qua habitus.
Ook de "regelmatige" onregelmatigheid bevalt me net als in de natuur!
Ik denk.zoals je al opmerkte, als je voor het aanbrengen van de vlokjes/oasis de geraamtes in een matte donkergroene kleur spuit, ze nog overtuigender overkomen!
Tip: koop en gebruik/verwerk   ook eens  wat lange grasvezels( ongeveer > 10 mm) en daarna pas  de kleine korte fijne grasvezeltjes...om daarna de fijn gemalen oasis of WS fine turf erover te strooien...
Ik probeer er aan te denken om dit ook op de "expo" te demonstreren..[;)]
Hier een boompje met dat principe...


Het sisaltouw heb ik vervangen door dun ijzerdraad. Gewoon wat lussen draaien om een stuk stevig ijzerdraad, op onrelmatige afstanden en deze nadat ze zijn vastgelijmd( goedkope superlijm!) openknippen en recht trekken/buigen...
weer wat filtervezeltjes vastplakken en dan de grote grasv. en dan de fijne en dan de vlokjes: 5 miuten en klaar is Kees.

Jos

ps probeer eens de oasis door een grote keukenzeef( meelzeef?) te persen dat gaat stukken makkelijker! Met een draaiende beweging pers je het er zo door heen.
Tip: kleur het wel vooor het verwerken want de kleur die het "vers" heeft verdwijnt op den duur( in ieder geval veeel  sneller dan dat je niet kleurt!!)

PeterC

Jos,
Bedankt voor de reactie.  Ik hoop dat je ook de zondag op de 'expo' aanwezig zal zijn, want ik kan enkel de zondag langs komen en ik zou je graag eens 'live' aan het werk zien!
Jouw boompje kan je echt niet meer als borstelboompje beschouwen.
Ik denk dat ik deze bouwwijze ga laten voor wat ze is en wat meer tijd en energie steken in jou methode!
Groetjes, Peter


PeterC

citaat:
Geplaatst door grove den

Tip: kleur het wel vooor het verwerken want de kleur die het "vers" heeft verdwijnt op den duur( in ieder geval veeel  sneller dan dat je niet kleurt!!)


Jos, hoe kleur je die oasis?
Groetjes, Peter


eric

Ik heb ooit eens een proefje gedaan met de wortel van een geranium,
(boompje achter het paard)



Maar is voor verbetering vatbaar.

PeterC

Na de lessen van Jos in Modelspoormagazine en de ruime uitleg op de Modelspoorexpo heb ik mij ook eens gewaagd aan Jos zijn voorbeeld.  Het resultaat valt (voor mij toch) al bij al nog mee.  Vooral in vergelijking met mijn 'borstelboompjes'.


Het 'blote' draadwerk.


Geschilderd en voorzien van zagemeel.



De vergelijking met mijn 'borstelboompjes'.
Groetjes, Peter


doomslu

Helemaal niet mis als eerste poging. [;)]

Als ik een opmerking mag geven : de stam lijkt me bovenaan te dik.

Ik denk dat Jos blij zal zijn met zijn 'navolgers'. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *