Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Br

Gestart door br212, 08 oktober 2008, 19:42:36 PM

br212

Wie weet hoe je de Br?nnierung van de wielbanden kan verwijderen? Ik heb een loc die daardoor minder goed contact maakt en wil het om die reden verwijderen. Ik heb alleen geen idee welke poetsmiddel ik dan zou moeten gebruiken.

(Geen idee welk ander hollands woord er is voor Br?nnierung)

Peter

Eigenlijk zou het bruineren van wielen geen enkele invloed mogen hebben op de eigenschappen van het metaal. Het is een chemisch proces dat enkel een verkleuring van het metaal teweeg brengt en niet het geleiden van elektrische stroom verminderd.
Er is volgens mij geen enkel goed middel om die bruinering van de loopvlakken te verwijderen. Je kan proberen met een railgom van Roco, of een zeer fijn koper borsteltje tegen de draaiende wielen te houden, maar alle, ook de beide hier aangehaalde voorbeelden brengen minieme krassen aan op het loopvlak van de wielen waardoor ze vlugger vervuilen.
Het beste (ook het duurste) vervang de wielen door bv. die van Weinert enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Als je een lok met bruine wielen een paar uurtjes rondjes laat rijden is het er wel zover afgesleten dat je er geen last meer van hebt.
Is het dat bruin wel,soms is ook de binnenzijde van de wielen niet helemaal fris.
Ook hier is rondjes rijden de oplossing
wim

modelbaanHO

Ik heb enkele modellen van Lima die door Jocadis werden gesuperd (HLE 11, 21, 27). Bij die modellen zijn de wielen met verf gebruind. Omdat deze Lima modellen sowieso al geen beste rijeigenschappen hebben heb ik de verf er terug afgehaald met de railgom van Roco en nu is de stroomafname al een stuk beter.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

br212

OK, dan ga ik eens aan de slag met de railgum. Allemaal hartelijk dank voor de snelle reacties!

ysbeer

Als je echt wilt gaan schuren,koop dan een wielen reininger van trix
Werkt perfect,en ik heb nooit krasje gezien of iets nadeligs ondervonden na gebruik.
En ik gebruik hem toch regelmatig.
wim

jacques timmermans

Dezelfde wielreiniger is bij conrad aanmerkelijk goedkoper en is voor alle (wiel) poetswerk ten zeerste aan te bevelen. Ik gebruik deze wielreiniger al een twintigtal jaren zonder problemen.

Jacques Timmermans

Michiel

Jacques en Win, zetten jullie de loks op die wielreiniger met nog met de anti-slipbandjes op hun plaats, of halen jullie eerst die bandjes van de wielen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Saraan,

Indien mogelijk de wielen met de antislipbandjes niet over de messingborsteltjes laten draaien; Meestal worden de wielstellen waarop antislipbandjes gemonteerd zijn toch niet voor de stroomafname gebruikt en hoeven dus ook niet volledig blank te zijn. Mocht dit toch het geval zijn, demonteer je de antislipbandjes beter, voordat je het wielstel zuiver borstelt. Door het schuren tegen de fijne messingdraadjes worden de antislipbandjes minimaal ingekerfd waardoor ze sneller zullen verslijten.

Jacques Timmermans

ysbeer

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Saraan,

Indien mogelijk de wielen met de antislipbandjes niet over de messingborsteltjes laten draaien.Door het schuren tegen de fijne messingdraadjes worden de antislipbandjes minimaal ingekerfd waardoor ze sneller zullen verslijten.

Jacques Timmermans


Ja ik behoor waarschijnlijk tot het meer ruwe volk,maar ik heb ze altijd gewoon meer geschuurd.
Er breekt er wel eens een (zelden overigens)maar dan is een nieuwe zetten eenvoudiger dan ze er telkens afhalen.
wim

br212

Gisteren met een trix borstel laten inlopen en daarna een avond rondjes laten rijden voor 4 uur. De br?nnierung is nu weg en het loopt nu ook beter.

Allemaal bedankt voor de antwoorden.