Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vermogen

Gestart door svvander, 14 april 2005, 19:31:26 PM

svvander

Bij locomotieven wordt het vermogen steeds uitgedrukt in continuvermogen en uurvermogen... Maar wat is nu juist het verschil? (Buiten de cijfers dan?)

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Sven,
het continuvermogen is de power die je "continu" eruit kan halen zonder de boel op te blazen.
Het "uurvermogen" kan je er gedurende een uur gegarandeerd uithalen, maar dan moet je de boel wel ook een uur laten afkoelen normaal gesproken.
Bij sommige elektromotoren wordt zelfs het vermogen opgegeven dat je er gedurende maximaal 10 minuten mag uithalen. Dat heeft ook een naam, iets met "....-cycle" maar sla me dood.
Mijn geheugenpillen beginnen te werken maar ik zal toch nog 3 flesjes moeten leegmaken na dees[xx(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

om het vermogen van locomotieven aan te duiden, wordt er vaak gebruikt gemaakt van de term kw (kilowatt). mijn vraag is nu: hoeveel pk is ??n kw[?]

tonycabus

1pk = 0,736kW
Al m??r dan 100 jaar...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

bedankt voor het (snelle) antwoord.