M

Gestart door Johnnytrein, 14 april 2005, 19:07:14 PM

Johnnytrein

M
Is hier iemand die bij M?rklin c rails een andere wisselaandrijving gebruikt. Ik denk bijvoorbeeld aan tortoise of conrad motortjes? Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marimon

M
#1
Ik wil de vraag van Johnnytrein wat breder stellen : Wie gebruikt de Conradwisselmotor (-aandrijving) van ?6,50 catalogusprijs en wil zijn ervaring hieromtrent (techniek, snelheid, geluidsproduktie, plaatsingsgemak, kortom de kwaliteit gedetailleerd) mededelen?

Groeten,
Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tonycabus

M
#2
Ik ga er eens een paar van bestellen.
Die van CHALUMANO mocht ik al proberen en die valt erg mee. Hij kan ook voor andere dingen dienen, zoals bvb een draaischijf aandrijven, want het mechaniekje is goed voor van alles. Lijkt een beetje op een servomotor zoals die voor RC gebruikt worden.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

karthuizer

M
#3
citaat:
Geplaatst door marimon

Ik wil de vraag van Johnnytrein wat breder stellen : Wie gebruikt de Conradwisselmotor (-aandrijving) van ?6,50 catalogusprijs en wil zijn ervaring hieromtrent (techniek, snelheid, geluidsproduktie, plaatsingsgemak, kortom de kwaliteit gedetailleerd) mededelen?

Groeten,
Marc[:)]



Iemand uit de klub had mij aangeraden om, nu ik overgeschakeld ben op gelijkstroom deze motortjes aan te schaffen. Ik denk niet dat deze persoon er zelf al gebruik van gemaakt heeft (ik geloof dat hij geheugendraad verkiest). Maar het is er nog niet van gekomen om dergelijke motors aan te kopen en heb ze dus ook nog niet kunnen uittesten [;)]
Hopelijk heb ik de moed en de tijd om deze zomervakantie (als ik geen herexamens heb dus [B)]) eindelijk eens aan een baantje te beginnen.


..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


n/a

M
#4
Ik heb zelf een zestal conradwisselaandrijvingen onder m'n baan "hangen",waarvan ik moet zeggen dat het wat techniek betreft vrij goede motoren zijn,de wisseltongen slaan wel met een klap om,maar gezien de prijs (rond 6 euro)was dit wel te verwachten,de aandrukkracht is daarentegen voldoende om goed contact over te brengen (bv.peco-wissels),wissels oprijden resulteert dus in ontsporing/kortsluiting.Ook de mogelijkheid om hartstukken te polariseren (voor mij doorslaggevend)is aanwezig,montage is snel en makkelijk te doen.
Al met al ,ik ben totdusver tevreden.

Richard6016

n/a

M
#5
Ook ik heb van anderen gehoord dat de conrad wissel aandrijvingen niet slecht zijn. Zo heb ik gepraat in Goes met Marklinisten uit Dordrecht. Zij hebben een grote computer gestuurde c-rail module baan. Ook zij gebruiken nu een aantal Conrad wissel aandrijvingen als vervanging voor de Marklin c-rail aandrijvingen.

Trouwens met een klap omslaan is nog echt ook. In het echt gaat een wissel echt niet langzaam om dit gaat echt met een behoorlijke vaart.

Brunel

M
#6
Ik heb ook goede dingen gehoord over deze zeer betaalbare aandrijvingen. Het zijn betrouwbare aandrijvingen die bovendien voor een motoraandrijving weinig lawaai maken.

Ze gaan inderdaad bijna net zo snel om als een magneetaandrijving en dat is toch echt niet natuurlijk Davy. Ik heb het idee dat ze vooral zijn bedoeld als goedkope en betrouwbare vervanging van magneetaandrijvingen en niet voor een natuurlijker gedrag. Daarvoor heb je een wat complexer en dus duurder mechaniek nodig. De Conrad-aandrijving gaat in 0,2 seconde om en bijvoorbeeld de Tortoise in 0,5 seconde. Dat klinkt als een klein verschil, maar optisch maakt het heel veel uit. Moet iedereen zelf maar weten of dat het grote prijsverschil waard is. Zeker in schaduwstations zou ik het wel weten.

Gebruikt iemand trouwens de kant-en-klaar geheugendraadaandrijvingen die PB-modelbouw verkoopt?

marimon

M
#7
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

M
#8
Linkjes werken niet? (bij mij)
[xx(]

marimon

M
#9
Kijk anders eens naar

http://modelspoor.ed-harmke.nl

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Johnnytrein

M
#10
Bij mij werkt de eerste link als ik het alles na .nl wegdoe dan kom je op de startpagina . de rest vind je vanzelf. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

M
#11
Yep, geregeld! [^]

Johnnytrein

M
#12
Op de website die marimon opgeeft, las ik dat om deze conrad aandrijvingen digitaal te besturen er nog een appart printje dient gemaakt. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

M
#13
Ja, Johnny maar dat is toch geen verrassing, het is tenslotte een motoraaandrijving, welke je moet aansturen in de juiste draairichting, dus moet je een H-Bridge creeren. Deze schakeling moet erbij voor alle motoraandrijvingen, dus niet alleen voor de Conrad aandrijving.

Gerolf

M
#14
Ik denk dat ik dit bericht het best hier kan aanhangen: ik heb eindelijk (na meer dan een jaar experimenteren) een behoorlijk prototype voor een goedkope, degelijke wisselmotor m?t elektronische aansturing en terugmelding in mekaar kunnen boksen ... meer info op m'n website, hierbij alvast enkele fotootjes:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw