Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Moke-up Gn15

Gestart door argilla, 01 oktober 2008, 21:16:47 PM

argilla

Dit is een geschilderde ( nu ja geschilderd)papieren versie van mijn locje voor Gn15 module. Het is op  G-schaal, op 16.5 mm (H0) sporen.
Dat het een en ander nog bijgewerkt moet worden is vanzelfsprekend.
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030337.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030339.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030345.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030346.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030340.jpg/IMG/img
De deur is een schuifdeur.
graag uw op en/of aanmerking, commentaar, vragen.... enz.........:p
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#1
Klassieke opmerking ivm dit soort projekten[:D],als je dan toch alles zelf gaat bouwen,waarom dan geen ?chte lok als voorbeeld nemen ipv een free-lance model?
Niet dat free-lance modellen minderwaardig zijn of zo,begrijp mij niet verkeerd.
> welk onderstel ga je nemen?
>ik zou het raam in de zijdeur even groot nemen als het vaste raam aan de andere kant van de cabine.
> de zijkanten van het motor-gedeelte moet zeker afneembaar zijn(dwz dat het zeker geen vlakke plaat mag zijn) kijk maar eens naar onze Belgische rangeerloks bv de reeks 70.

Voor de rest h??l slim om eerst een kartonnen modelletje te maken[;)]

Gerrit

argilla

#2
Roche,
1) bedankt voor je opmerkingen. Het is altijd goed iemand met ervaring aan het woord te laten.
2) echte loc: heb ik ook aan gedacht Roche. Maar gezien ik nog nooit (in deze schaal althans) iets zelf gebouwd heb, leek mij het raadzaam eerst iets "eenvoudig, gefreelanced (( wat een woord zeg))"te maken. Trouwens heb eerst een kijkje gaan nemen naar de ons welbekende sites. Daar een paar ruwe schetjes gemaakt en zo gekomen tot het model. Hat is misschien verkeerd het zo te doen.
 Ik nam alleen het zekere voor het onzekere ook,  om als het mislukt , niet de belangstelling te verliezen in de schaal en deze dan terzijde te moeten zetten en het mislukte model te laten verdwijnen in de onderste lade van een of andere kast.
3) Inderdaad het motortje zal opgehangen worden aan een platte bodemplaat. Deze plaat is van 2mm styreen.Zoals ook het onderstel dat gewoon een rechthoek is . Kwestie van alles zo simpel mogelijk te houden ( wat in de werkelijkheid ook zo is) De rest van 1 mm.
Ik heb een ogenblik gedacht aan het etsen van de onderdelen. Helaas ik ben niet zo groot etser. Maar het zowel "fijner" zijn, dunner matriaal is dan mogelijk.
3) motorisatie: een roco motor , gewoon analoog. Kan ook een Teshendomotor nemen. Naar het schijnt zijn die beter ???
4) Dat raam dat ga ik toepassen. Het zal het model ten goede komen.
5)De zijkant: hierin ga ik een toegang maken. Langs beide kanten. Ter inspectie van de motor.

Maar nogmaals Roche, dit is maar een moke-up. Het is de bedoeling de veranderingen er aan toegevoegd worden. Gelukkig heb jij meer ervaring. [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#3
Mark,het feit of je al dan niet een echt bestaand model gaat bouwen heeft volgens mij niets te maken met het feit of je al ooit een lokje gebouwd hebt.
Een ontwerp als dit is (door zijn eenvoud) ideaal voor te beginnen en om een eerste ervaring mee op te doen ivm met het werken in plasticard of iets dergelijks.
Komt daar nog bij dat,als je een bestaand (?n rijdend) onderstel gaat gebruiken er eigenlijk weinig kan misgaan.
Ik denk ook dat je goed naar een Diema-lok gekeken hebt want daar heeft dit wel veel van weg.De schuine kanten van het motorgedeelte zijn namenlijk typisch voor een Diema-lok.

Alvast veel plezier ?n sukses gewenst met de bouw van dit model.

Gerrit

ps ; in het echt ziet dat er zo uit:


indien gewenst :ik heb nog meer foto's ,heb er zelfs ooit eentje opgemeten[;)]

argilla

#4
Roche

die afmetingen aub aub in een PM [;)] Je doet er mij een groot plezier mee. Kan ik dan gebruiken bij de volgende zelfbouw loc.Alvast een dikke mercie.
Verder heb ik ook gezien dat mijn cabine "te hoog" is klopt dat of zegt u dat het echt niet zo stoort.
Verder heb je gelijk. Ik wil op veilig spelen. En de nodige bouw ervaringing in deze schaal opdoen.[:D]
En nog nieuws ; heb van mijn lieve eega deze namiddag een elek.figuurzaag gekregen ( alhoewel ik denk dat er vanavond /nacht een prijskaartje aan vast hangt , maar die details......[:D])
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#5
Mark,ik heb daar een schets van met zelf opgemeten afmetingen, ik zal dat morgen eens opzoeken en per pm doorsturen.
De hoogte van de cabine van jouw lokje is natuurlijk hoger dan van die blauwe lok maar is niet overdreven en oogt realistisch.
Ik denk niet dat dat een probleem is.

ps: dit is blijkbaar een draadje 'onder ons' maar het werdt al 115 maal gelezen[?][?][?]
zouden er dan toch nog een paar in veldspoorloks geintresseerd zijn?[:D][:D]

Gerrit

argilla

#6
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Mark,ik heb daar een schets van met zelf opgemeten afmetingen, ik zal dat morgen eens opzoeken en per pm doorsturen.
De hoogte van de cabine van jouw lokje is natuurlijk hoger dan van die blauwe lok maar is niet overdreven en oogt realistisch.
Ik denk niet dat dat een probleem is.

ps: dit is blijkbaar een draadje 'onder ons' maar het werdt al 115 maal gelezen[?][?][?]
zouden er dan toch nog een paar in veldspoorloks geintresseerd zijn?[:D][:D]

Gerrit


---------------------------------------------------------------------
Dat heb ik ook al gemerkt Gerrit. De vraag is waarom reageren deze mensen dan niet ?
Komaan, "veldspoorders" laat iets van je horen !

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#7
citaat:
Geplaatst door Rochevalien
zouden er dan toch nog een paar in veldspoorloks geintresseerd zijn?[:D][:D]
Zulke dingen interesseren me altijd [;)]
Ik heb ergens een kleine mijn voorzien op mijn baan (HOe waarschijnlijk) - "ooit" te bouwen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#8
Gerolf, ??n van de redenen waarom ik voor 1/35 gekozen heb ipv het voor de hand liggende HOe is dat er tegenwoordig wel goede aandrijvingen zijn maar dat die ook peperduur zijn.
Er is bv een vervang chassis voor de Eggerbahn lokjes dat +-250? kost [:0] Als je dan weet dat je Magic train lokjes voor minder dan 40? kan kopen,is de keuze snel gemaakt.
Mark, ik heb mijn schetsje van de Diema hier liggen,ik ga dat nog even netjes over tekenen en dan stuur ik het je door.
Ik denk trouwens dat ik ook zo'n lok ga bouwen[:p][:p] [;)][;)]
maar dan n? de wedstrijd.

Gerrit

janjozef

#9
dat is inderdaad het probleem van de beginner, motorisatie kost zo duur,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

#10
neem is een kijkje op NWSL hebben ze motorisaties te over en hebben ze het niet maken deze voor jou of passen ze die aan aan jouw wensen.
http://www.nwsl.com/ ter info
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15