Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Fretbol's Modelbaan

Gestart door Fretbol, 01 oktober 2008, 10:52:23 AM

T03

#75
Om van te snoepen [:p] goe bezig.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

eddy

#76
alles dik OK.Maar die opening van de zoldertrap,effe druk bezig en voor je het weet donder je naar beneden.Mischien een veplaatsbare omheining  maken die je dan kunt plaatsen als je aan het werken bent.

groeten Eddy

Binco

#77
ik heb dit draadje net ontdekt maar moet vaststellen dat het een beetje stilgevallen is.
spijtig want ik vind deze baan nochtans heel knap en leerrijk.

PLEASE UPDATE FRETBOL[:D][:D][:D]

Fretbol

#78
Binco,

Dat stilvallen had alles te maken met een veel te warme zomer op de zolder.

Ondertussen ben ik reeds druk bezig aan de modelbaan. De pc regelt inmiddels de besturing van de treinen en nu kan ik beginnen aan de bediening van de wisselstraten.

Binnenkort volgen dus zeker nieuwe updates met foto's [:D]

Fretbol [;)]

Binco

#79
merci
en inderdaad
tkan soms te warm zijn[8D]

Fretbol

#80
De nieuwe update en foto's van de werkzaamheden zullen nog even moeten wachten. De eerste werkjes die moeten gebeuren zijn het verder aanleggen van de ringleiding en het aansluiten van de wisselstraten.

Dit is een heel tijdrovend en vervelend werkje, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Echt interessante foto's zijn hier ook niet van te maken, dus we stellen de update dus nog even uit...

Fretbol [;)]

C-rail

#81
Laat je vooral niet opjagen, deze hobby draait natuurlijk ook om het geduld te hebben tot iets af is.

Maar ik kijk toch ook naar updates uit[:D][:D]

C?dric

Fretbol

#82
Vandaag heb ik eindelijk nog eens een dagje kunnen werken aan de modelbaan. De werkzaamheden vorderen momenteel erg langzaam omdat het aanleggen van de bedrading van de ringleidingen en de wisselstraten erg tijdrovend is.

Momenteel is de linker wisselstraat van het toekomstige station volledig operationeel:



De wisselspoelen van M?rklin zijn niet echt betrouwbaar en zullen allemaal vervangen worden door wisselmotoren. Deze wissels zijn reeds voorzien van een motoraandrijving van Conrad.



De wisseltongen worden hierbij omgelegd door een stang die op de wisselmotor is aangesloten. Door de manuele aandrijving van M?rklin gedeeltelijk te slopen kan het originele mechanisme om de wissel om te leggen nog steeds gebruikt worden bij de nieuwe wisselmotoren.

Hoe betrouwbaar de wissels in de toekomst zullen werken valt nog af te wachten, maar de wisselmotoren zijn in elk geval een stuk degelijker dan de gewone M?rklin wisselspoelen.

Fretbol [;)]

Binco

#83
update!!![:D][:D][:D]

ziet er goed uit.
het systeem van de wissels heb ik ook teruggevonden in de mn mehano wissels (en piko) het ziet er een goede oplossing uit!!

Fretbol

#84
Vandaag de ringleiding afgewerkt en nog drie wissels van een motoraandrijving voorzien. Nog enkele wissels te gaan en dan kan ik beginnen aan de 3 uitwijksporen van het station.

Fretbol [;)]

Fretbol

#85
Ondertussen is het derde spoor van het station klaar. Nog 2 sporen te gaan en dan liggen alle sporen van het station op hun plaats.





Fretbol [;)]

the_gold

#86
Heel mooi![:o)]

Fretbol

#87
Ondertussen zijn alle sporen van het station gelegd:





Fretbol [;)]

vsb rail

#88
Mooie baan, ik kijk al uit naar de volgende update!
Gr

Fretbol

#89
Een kleine update:

Deze week ben ik vooral bezig geweest met het ordenen en heraanleggen van de bedrading. Het is een saai en tijdrovend werkje maar op termijn is het zeker de moeite waard om alles netjes en overzichtelijk aan te leggen.







Op de laatste foto is mijn eerste poging te zien om k-rails van betonnen dwarsliggers te voorzien. De houtnerven zijn van heel dichtbij nog wel te zien, maar het resultaat is beter dan ik had verwacht.

Ik ben wel niet zeker of de kleur van de betonnen dwarsliggers overtuigend is?


Fretbol ;)