Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Fretbol's Modelbaan

Gestart door Fretbol, 01 oktober 2008, 10:52:23 AM

Gerolf

#60
Goe bezig, man [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

#61
citaat:
Geplaatst door eddy

Hoi Anthony,

Hoe geraliseerd? welk materiaal en welke dikte?

groeten eddy



Bedankt voor de complimenten iedereen,

Ik denk echter dat de foto's veel van de kleine foutjes verdoezelen [:)] Ik doe mijn best om zo proper en juist mogelijk te werken, maar zo precies en netjes zal het bij mij nu ook wel niet zijn [:D]

@ Eddy,

De onderkant bestaat uit een raamwerk en trac? van 12 mm dik triplex.

Op het triplex komt dan een laag architectenkarton van 3 mm dikte. Dit karton wordt gefabriceerd door diverse fabrikanten ( o.a. Canson ) en is dan ook te koop onder diverse namen zoals architectenkarton, pluimkarton, schuimkarton enz.

Dit karton werkt kleine oneffenheden in het hout weg, zorgt op zijn beurt voor een goeie geluidsisolatie en brengt de sporen meteen op een goede hoogte om later een spoorbedding aan te leggen.

Daarna worden de sporen gelegd op het karton en worden de draadjes ( stroomvoorziening, bezetmelding enz ... ) door het karton en hout geleid. De sporen kunnen worden vastgezet met schroefjes of nageltjes.

In de bogen met verkanting heb ik net als Anarchy onder de sporen aan de buitenkant een strookje plasticard van 1 mm dikte aangebracht.

Je kan dit plasticard kopen in dunne strips ( bvb van Evergreen ) maar je kan ook met een gewone snijmachine voor papier dunne stroken van een plaat plasticard snijden. Deze dunnen stroken kan je netjes in de juiste boog plooien door de strips met je handen wat op te warmen en ze voorzichtig beetje bij beetje te plooien.

Na uitgebreide testritten met alle materieel worden de rails geschilderd en kan de ballast aangebracht. De nageltjes of schroefjes kunnen na het ballasten eventueel nog verwijderd worden om de rolgeluiden nog wat meer te dempen.

Dat is het ongeveer denk ik...

Fretbol [;)]

Gerolf

#62
En je overgangen? Van boog naar recht = van verkanting naar geen verkanting. Afgeschuurde styreenstrips?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#63
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

En je overgangen? Van boog naar recht = van verkanting naar geen verkanting. Afgeschuurde styreenstrips?



Is dat wel nodig (en merkbaar) als we over zulke kleine maten spreken?

Gerolf

#64
"plots" van verkanting naar vlak gaan is merkbaar. Zelfs ontsporingen zijn mogelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

#65
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

"plots" van verkanting naar vlak gaan is merkbaar. Zelfs ontsporingen zijn mogelijk.



Ik heb overwogen om de overgang af te schuren maar door de vaste constructie van de k-rail ( vast en stevig metalen rooster onder de plastic bielzen ) is het niet echt nodig. De rails liggen vast aan het einde van het "vlakke" stuk en ook aan het begin van de verkanting. De raillengte tussen vlak en verkanting vangt de hoogte van 1 mm mooi op en stijgt heel geleidelijk naar de juiste hoogte.

Ik heb het uitgeprobeerd met een geleidelijke toenemende helling aan ??n kant en zonder iets toe te passen aan een andere kant en kon geen verschil merken.

Dus om een antwoord op je vraag te geven Gerolf, ik gebruik geen afgeschuurde strips onder de sporen. De rails liggen nog niet definitief vast in ballast - eerst volgen nog vele uurtjes testrijden - dus ik kan het nog aanpassen indien er problemen zouden zijn.

Fretbol [;)]

bollen neus

#66
@ fretbol, zelf uitproberen is nog steeds het beste hoor, zo zie je zelf met je eigen ogen hoe alles reageert, rails , locomotief en rijtuigen.Trouwens ik vind het best zeer goed geslaagd deze baan. Doe rustig voort ge bent goed bezig en af en toe zal er wel eens iets mis kunnen gaan , beschouw dit dan als "nuttig" leergeld, daar heb je dan later wel veel meer rijplezier aan ......[;)]

Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.

Fretbol

#67
Het is weer eens tijd voor een (kleine) update.

Vandaag is de modelbaan opnieuw een paar meter groter geworden:






Fretbol [;)]


Anarchy

#68
Mooi [:)] Rijden die 3-rail breaks goed (op k-rails)?

Fretbol

#69
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Mooi [:)] Rijden die 3-rail breaks goed (op k-rails)?



Ja, geen enkel probleem hier. Het stel rijdt heel soepel en vlot, ook wisselstraten zijn geen enkel probleem.

Fretbol [;)]

Fretbol

#70
Hallo iedereen,

Sinds gisteren kunnen de treinen eindelijk weer hun rondjes rijden!

Momenteel is slechts ??n van de 2 hoofdsporen gelegd maar na vele maanden bouwen kan er nu toch weer deftig gereden worden.



Op deze foto is de inrit naar het toekomstige station te zien. Deze boog is de scherpste boog op de modelbaan maar is toch nog steeds een stuk ruimer dan de grootste standaardbogen uit het M?rklin gamma.
Deze boog werd ook van verkanting voorzien.



Op deze foto zien we de wisselstraat aan de linkerkant van het station.



Hier zijn we hoe het toekomstige station in een flauwe bocht komt te liggen.



Deze foto laat zien hoe de rechterkant van de zolder er momenteel uitziet.



En op de laatste foto zien we de linkerkant van de zolder.

Binnenkort volgen meer updates en foto's,

Fretbol [;)]

Anarchy

#71
Ziet er zeer goed uit! De stationsboog is TOP [:p]

Greg

#72
Zeer mooi gedaan.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

patatje70

#73
prachtige evolutie....zeer leerrijk !!!!!
dit is beter dan een handboek!!

Gr. Wim

stoomloc

#74
Ik volg nu al een tijdje je project hier op het forum. Ziet er leuk uit en er zitten nog veel uren bouwplezier in. Je bent goed bezig, doe zo voort, ik kijk uit naar de volgende fases van de bouw.

Groeten

Wim