Fretbol's Modelbaan

Gestart door Fretbol, 01 oktober 2008, 10:52:23 AM

edwintje

#105
Hallo Fretbol;[;)]

We volgen al geruime tijd jouw draadje van je modelspoorbaan,en we zijn erg verrast om te zien hoe jij vordert met de werken aan je baan,we zeggen doe zo verder en we blijven je volgen.We zijn hier nog nie lang bezig op dit forum,mogen we volgende vraag stellen; We hebben gezien dat je schaduwstation niet onder maar naast uw baan ligt,wat zijn daar zo de voordelen van,of is het gewoon de ruimte die telt.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

ysbeer

#106
Welk merk ballast gebruik jij.
Het ziet er nogal zand achtig uit,maar dat kan aan de foto liggen natuurlijk.
wim

Fretbol

#107
citaat:
Geplaatst door edwintje

Hallo Fretbol;[;)]

We volgen al geruime tijd jouw draadje van je modelspoorbaan,en we zijn erg verrast om te zien hoe jij vordert met de werken aan je baan,we zeggen doe zo verder en we blijven je volgen.We zijn hier nog nie lang bezig op dit forum,mogen we volgende vraag stellen; We hebben gezien dat je schaduwstation niet onder maar naast uw baan ligt,wat zijn daar zo de voordelen van,of is het gewoon de ruimte die telt.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]



Hallo Detlev en Edwin,

Bij mijn vorige baan had ik een schaduwstation ingebouwd onder de zichtbare sporen, de treinen konden dan via een daling/beklimming het schaduwstation bereiken. Deze manier van werken is ok zolang je makkelijk toegang hebt tot het schaduwstation in geval van ontsporen van een trein, werken aan een wissel enz...

Op mijn vorige modelbaan (die op dezelfde zolder als de huidige modelbaan was gebouwd) was ik door de geringe tafelhoogte genoodzaakt om de tussenruimte tussen het zichtbare station en het onzichtbare schaduwstation te beperken tot 15cm. Wat tijdens het plannen op papier haalbaar leek bleek later in de praktijk toch tegen te vallen.

Telkens er aan het schaduwstation gewerkt moest worden was het een heel gedoe om op de juiste plaats te komen en de nodige werkjes uit te voeren. Bovendien had ik geen spiralen gebouwd om het hoogteverschil van zo'n 15 cm te overbruggen waardoor mijn treinen hard moesten werken om de (te) steile hellingen te beklimmen.

Na de nodige frustratie heb ik dan ook besloten om de vorige baan volledig af te breken en opnieuw te starten. De huidige modelbaan is dan wel een stuk kleiner en het traject dat de treinen afleggen is een stuk korter, maar de frustratie's en problemen die ik bij de vorige modelbaan had zijn wel verdwenen.

Net als de vorige modelbaan is deze noodgedwongen gebouwd op tafels van 70 cm hoogte. Door het sporenplan op ??n niveau te houden en het schaduwstation dus op dezelfde hoogte als de rest van de baan te houden heb ik een pak minder problemen:

1. De treinen moeten nergens klimmen of dalen, wat geen problemen meer oplevert met trekkracht en lange treinen

2. Het schaduwstation is nu heel vlot bereikbaar en toegankelijk indien nodig

3. Door het ontbreken van ondergrondse sporen kan de rest van het landschap in kleine modules gebouwd worden die eenvoudig weggenomen kunnen worden als aan de modelbaan of de modules in kwestie gewerkt moet worden.

Hierbij wil ik nogmaals benadrukken dat ik een verdekt schaduwstation zeker geen slechte oplossing vindt, maar zorg er dan wel voor dat jullie schaduwstation gemakkelijk bereikbaar is (grote tussenruimte tussen de niveau's) en dat jullie gebruik maken van lange, kleine hellingen (max 3%)

Fretbol [;)]

Fretbol

#108
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Welk merk ballast gebruik jij.
Het ziet er nogal zand achtig uit,maar dat kan aan de foto liggen natuurlijk.
wim



Hallo Wim,

De ballast die ik gebruik is deze van Woodland Scenics, de medium variant.

De foto's van de teststukjes zien er inderdaad niet zo goed uit, ondertussen heb ik echter wat meer soorten Woodland Scenics ballast waaronder een donkere ballast die meer geschikt is.

Foto's volgen zodra ik met deze ballast een test gedaan heb [:)]

Fretbol [;)]

edwintje

#109
Beste Fretbol;[;)]

Bedankt voor u reactie,het is een hele brief maar we zijn blij dat een schaduwstation niet moet onderaan de plaat.Ons lijkt het ook een gemakkelijk systeem om het schaduwstation achter de baan te maken.
Wij hebben terug een beetje bij geleert.

Nogmaals bedankt voor het woordje uitleg.

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.

Fretbol

#110
Deze week heb ik een eerste stukje ballast aangebracht:



De ballast is gemengd volgens het recept van enkele forumgenoten. (Woodlands Scenics Medium Ballast - 50% B78 en 50% B79).

Ik ben best wel tevreden over het resultaat, al moet de ballast hier en daar nog wat extra vervuild en verweerd worden. De ballast is gelijmd met ballastlijm van ER-Decor. Deze lijm blijft na het drogen elastisch waardoor de rijgeluiden niet versterkt worden.

Ik heb een filmpje gemaakt waarin duidelijk te horen is dat de ballast het rijgeluid niet of nauwelijks versterkt:

http://users.skynet.be/fretbol/video/ballast1.wmv

Fretbol [;)]

PeterBrz

#111
Ziet er goed uit Fretbol [;)] misschien een iets bruinere schijn aanbrengen op de ballast, het ziet er nu een beetje geelachtig uit. Dit kan natuurlijk ook aan de foto liggen h?

Ik vindt het alvast geslaagd [;)]

Groeten, Peter

ERVIN

#112
Mooi gedaan fretbol , nu het ballast nog een kleurtje geven en het is tip-top , mooie sleep trouwens.[;)]

railman56

#113
bij mij komt het ook nogal geelachtig over
waarschijnlijk heeft dit met de belichting te maken?
zijn die attributen aan je wissels zelfbouw? graag even wat uitleg hoe je dit gemaakte hebt
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Steven DH

#114
Hoi Anthony,

Kan je misschien meegeven welke kleur (merk) je gebruikt hebt voor het lichtblauw schilderen van de achterwand? Binnenkort gaan nl. ook mijn MDF-wanden van een kleurtje voorzien worden.

Groeten,
Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Fretbol

#115
@ Steven DH: de mdf platen zijn geschilderd met matte latex muurverf van Levis (7310 Rookgrijs). Deze verf kan je kopen in elek bouwmarkt of doe-het-zelf zaak.

Ik heb eerst een test gedaan met lichtblauwe verf maar blauwe verf was veel te fel van kleur, lichtgrijze verf geeft een veel 'echter' beeld van een wolkenlucht. De wolken zelf zijn geschilderd met gewone plakaatverf.

Fretbol [;)]


Fretbol

#116
@ railman56: - Ik denk inderdaad dat de gele kleur te maken heeft met de belichting tijdens het fotograferen. In realiteit ziet de ballast er bruiner uit en niet echt geel.

De wissels zijn de standaard slanke wissels uit het M?rklin k-rail gamma. De aandrijvingen zijn van Conrad. De wissels worden omgelegd door een fijn stukje verenstaal dat door de bodemplaat gestoken wordt.

Op onderstaande foto is dit goed te zien:



De volgende stap is het gedeeltelijk slopen van de manuele aandrijving die standaard bij de wissels zit. (linksboven op onderstaande foto)



Door aan de onderzijde van de manuele aandrijving voorzichtig de plastic dwarsverbinding door te snijden kan het staafje waarmee de wissel wordt omgelegd verwijderd worden uit de manuele aandrijving. (foto rechtsboven)

Dit staafje (foto linksonder) klik ik daarna gewoon weer op de wissel en daarna steek ik het draadje verenstaal door een van de voorziene gaatjes in het staafje uit de manuele aandrijving. Na deze stap kunnen de wissels omgelegd worden met de Conrad wisselmotoren.

De rest van de afwerking volgt dan door een kader te maken uit plasticard profielen die dezelfde hoogte hebben als de onderlaag van de sporen (in mijn geval 3mm omdat de sporen op architectenkarton van 3mm liggen).

Daarna snij ik aan de binnenzijde van de originele manuele aandrijving alles stukjes plastic weg zodat enkel nog de buitenwanden overblijven. Ook aan de bovenkant snij ik de verhoogde stukjes plastic weg waar de hendel in geklikt kan worden bij manuele bediening. Op die manier hou je nu een rechthoekig stukje plastic over met een vlakke bovenkant. Je moet ervoor zorgen dat het staafje vrij en vlot heen en weer kan bewegen als de wissel wordt omgelegd.

Dit stukje kan je nu gewoon op de wissel klikken op de voorziene plaats. De onderkant zou mooi moeten passen op het eerder aangebrachte kader van plastic profielen. De bovenkant werk ik af door hierop een plaatje te leggen van 0,5 mm plasticard (foto rechtsonder). Daarop heb ik dan een wisselmotor gekleefd.

De wisselmotor komt uit een setje van Erbert. Ik heb deze wisselmotoren gevonden bij Conrad (bestelnr 212239 - 89).

Erbert maakt vele kleine onderdeeltjes waarmee een modelspoorbaan afgewerkt kan worden zoals wisselmotoren, kabelgoten, kilometerpalen enz.

Mocht je verder nog vragen hebben dan laat je maar iets weten...

Fretbol [;)]

Fretbol

#117
Vandaag heb ik een poging ondernomen om een nieuw aangelegd spoor met betonnen dwarsliggers weer te geven:





Deze keer heb ik gebruikt gemaakt van andere verf voor de betonnen dwarsliggers en grijzere steentjes voor de ballast. Ook hier moet het spoor wel nog verder verweerd en afgewerkt worden.

Ik denk dat het resultaat een stuk overtuigender is dan mijn eerste poging???

Fretbol ;)

ERVIN

#118
Absoluut , heel erg mooi gedaan ,vooral die beton-look komt h??l realistisch over.[:0]

conducteur

#119
Je zou eens moeten zoeken op internet (of ik zal het eens vragen indien je geinteresseerd bent). Ik ben de naam van de fabrikant vergeten, maar we hebben onlangs met de club een wissel laten maken bij iemand in duitsland. Hij vertrok van een peco wissel, en liet de wisseltongen meepolariseren met de stand van de wissel zodanig dat de puntcontacten discreet blijven. (de sleper moet dan niet over de wissel getrokken worden). Je had wellicht al door dat dit niet erg goedkoop is:
wij betaalden ongeveer 100 euro!!!! voor een halve engelse wissel. Het resultaat mag wel gezien worden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum