Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fretbol's Modelbaan

Gestart door Fretbol, 01 oktober 2008, 10:52:23 AM

Fretbol

Hallo iedereen,

Na vele maanden van plannen tekenen heb ik eindelijk het sporenplan voor mijn nieuwe modelbaan klaar.

Wat algemene info:

De modelbaan naar Belgisch voorbeeld gaat gebouwd worden op een zolder van 6,5 meter op 4 meter. De rails komen op een hoogte van 90 cm te liggen. De achterwand heeft een hoogte van 30 cm waardoor de totale hoogte van de modelbaan 120 cm bedraagt.

Er wordt gebruik gemaakt van het M?rklin 3-rail systeem en de modelbaan wordt digitaal bestuurd. Daarnaast zal een pc met het programma Koploper de automatische sturing van de treinen regelen.

Naast een dubbelsporig ovaal met schaduwstation zal de modelbaan bestaan uit een groot reizigersstation, een moderne tractiewerkplaats en een oud stoomlocdepot, compleet met draaischijf en loods.

Dit is het globale sporenplan van de modelbaan:

imghttp://users.skynet.be/fretbol/graphics/fotos/sporenplan2.jpg/img

Verdere foto's en uitleg volgen naarmate de bouw vordert...

Fretbol ;)

Peter

#1
Fretbol,

Ziet er goed uit. Niet te veel sporen en ruimte voor landschap of bebouwing. Dat lokdepot is ook goed, maar een draaischijf met ringlokloods is niet "typisch" Belgisch. Er waren er slechts een paar in ons land. De meeste depots hadden wel een draaischijf ergens, maar over het algemeen gewone rechthoekige loodsen. Maar het belangrijkste is: het is jouw baan en jij moet je er goed bij voelen.
Doe zo voort.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#2
draaischijf was meestal voor stomers, als je daarmee rijd zou ik meteen een bekolingsinstallatie, watertoren en ontslakkingsinstallatie voorzien. maar zoals Peter al zei het is jouw baan. Indien je modern rijd zou ik eerder de draaischijf laten vallen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Fretbol

#3
Hallo,

Het sporenplan van het lokdepot is zeker nog niet definitief. De meeste van mijn loks zijn moderene e-loks en diesels die een plaatsje moeten krijgen op de sporen van een moderne tractiewerkplaats. Voor de dieselloks wordt ook een tankinstallatie voorzien.

Daarnaast denk ik eraan om een soort museumvereniging op mijn modelbaan onder te brengen, een beetje zoals de CF3V of het stoomcentrum in Maldegem. Op die manier kan ik enkele oude stomers die ik nog in mijn collectie heb toch nog een plaatsje op de baan geven.

Als ik er de plaats voor heb wil ik het stoomdepot dan ook gaan uitrusten met een bekolings- en bezandingsinstallatie, watertoren, ontslakkingsinstallatie enz...

Wat die ringloods betreft, het is goed mogelijk dat ik de draaischijf laat aansluiten op een rechthoekige loods naar Belgisch voorbeeld maar dat zien we later wel [:)]

Anthony [;)]

janjozef

#4
het is wel goed dat je weet dat dit geen baan is waar met wagons kan gerangeerd worden, dit dient echt om jou locs rondjes te laten rijden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

#5
ja leuke baan kan dit worden maar waarom moet dat in TWEE draadjes TEGELIJKERTIJD[?][?][?]

Gerrit

Fretbol

#6
@Janjozef:

Het is inderdaad geen baan om veel op te rangeren. Mijn hoofddoel is nog steeds om enkele lange reizigers- en goederentreinen hun rondjes te laten rijden terwijl er met locs op de depots gereden kan worden.

De 2 onderste sporen op het station kunnen wel gebruikt worden om van kant te wisselen of met enkele wagons te rangeren, maar een echte rangeerbaan zal het zeker niet worden [:)]

@ Gerrit:

Ik heb hier een nieuw draadje gemaakt waarin de bouw van de modelbaan zal worden beschreven met de nodige foto's.

Het sporenplan is af dus heb ik - net zoals reeds aan anderen werd voorgesteld - een nieuw draadje aangemaakt in de rubriek "ooit zal het klaar zijn" omdat de rubriek "sporenplannen" bedoeld was om sporenplannen te bespreken.

Wat mij betreft mag het draadje in de rubriek sporenplannen verwijderd worden als dit nodig mocht zijn.

Mvg,

Anthony [;)]

Fretbol

#7
Deze week ben ik begonnen aan de opbouw van de tafels voor het schaduwstation:





Fretbol [;)]

Michiel

#8
Dat ziet er zeeeer netjes uit. Maar met die dunne plankjes als poten, schommelt de baan niet erg (vooruit-achteruit)? Of ga je het vast aan de muur bevestigen?

En, zou niet een beveiliging rond dat trapgat bouwen? Voor je er erg in hebt, zet je argeloos een stap achteruit en ....

Ik ben benieuwd naar meer!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

#9
citaat:
Geplaatst door Saraan

Dat ziet er zeeeer netjes uit. Maar met die dunne plankjes als poten, schommelt de baan niet erg (vooruit-achteruit)? Of ga je het vast aan de muur bevestigen?

En, zou niet een beveiliging rond dat trapgat bouwen? Voor je er erg in hebt, zet je argeloos een stap achteruit en ....

Ik ben benieuwd naar meer!



Hallo Michiel,

De tafel staat momenteel al op zijn vaste plaats meer naar achter en is op diverse plaatsten vast gemaakt aan de wand. Bovendien zijn de tafelpoten ook uitgelijnd en is de tafel mooi pas gezet. Op die manier staat de tafel mooi stevig en vast. De poten zijn inderdaad nogal fijn en dun maar door de bevestiging aan de achterwand en het feit dat dit gedeelte slechts 40 cm breed is staat alles stevig genoeg.

Wat het trapgat betreft is het momenteel inderdaad oppassen, maar tijdens de werken rond het trapgat ligt er een grote plaat boven het gat. Later als de tafels aan die kant gebouwd zijn wordt het trapgat afgewerkt met zijwanden zodat de kans op ongevallen met de trap zo veel mogelijk vermeden wordt.

Eind deze week ga ik verder met de bouw van de baan [:D]

Anthony [;)]

ERVIN

#10
HAA de grote werken zijn begonnen, mooie lengte, hier kunnen mooie slepen gestald worden.
Hou ons op de hoogte h?.[;)]

chrisdriessen

#11
mooi plan hoor, veel ruimte voor scenery en niet helemaal volgepropt met spoor[8D]

Fretbol

#12
We zijn intussen enkele weken verder dus is het tijd voor een update:

Na vele uurtjes sporen leggen en draden solderen is het schaduwstation zo goed als klaar.





Er zijn 6 sporen voorzien die elk in 2 blokken verdeeld zijn. Er kunnen dus 12 volledige treinen of treinstellen opgesteld worden.
De blokken hebben een lengte van 1,7 meter dus als een spoor volledig gebruikt wordt kan een trein tot 3,4 meter lengte opgesteld worden.

Mijn central station 2 is sinds gisteren jammer genoeg defect. Het wordt binnenkort opgestuurd voor herstelling/vervanging. De bezetmelders en het bloksysteem kunnen dus voorlopig nog niet geactiveerd worden.

Binnenkort ga ik verder met de bouw van de andere segmenten.

Fretbol [;)]

Fretbol

#13
Ondertussen ben ik weer wat gevorderd met de opbouw van de rest van de houten segmenten.

Enkele foto's van de houten onderbouw:





De volgende stap is het aanbrengen van een achterwand. Daarna kan ik verdergaan met het leggen van de rails

Fretbol [;)]

ERVIN

#14
Ja ja, dat gaat daar dik in orde komen, ik voel het gewoon aan mijn water.

Hou ons op de hoogte h? kameraad.[;)]