Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Perron

Gestart door marimon, 14 april 2005, 13:07:54 PM

marimon

De perronhoogte voor HO is, als ik het goed voor heb, 5mm. Zet ik nu dit perron op mijn kurkondergrond van 4mm waar de sporen op rusten of is het realistischer (lees betere verhouding) als ik het perron direct op de grondplaat zet. Of zijn er andere oplossingen of verhoudingen?

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Misschien is het zo dat ik het even niet begrijp, maar een perronhoogte van +/- 5mm blijft toch een perronhoogte van +/- 5mm.

argilla

Een vraagje. De muurplaten van Aughagen zijn 1 mm dik Als ik langs beide zijden van een muur deze platen gebruik om een muuromheining te maken ja , hoeveel moet de dikte dan zijn van de plasticard tussen beide muur delen ?? En welk is de max hoogte ( mm) van zo een muuromheining?
Om de hoeveel mm moet ik dan een steunbeer maken en welk zijn hiervan dan de schaal afmetingen ( ho)?
Hoe werk ik de bovenkant het beste af ? schuin of met dakpannen ?

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

@Marimon:
De perronhoogte wordt vergeleken met de bovenkant van de rails, en in Belgi? heb je zogezegde 'hoge' en 'lage' perrons: sommige perrons (zoals vroeger, en misschien nu nog in Herentals) steken slechts zo'n 20cm (dus 2HO-mm) boven de rails uit, terwijl andere (Essen vb.) goed zijn voor zo'n 6 HO-mm. De hoogte heeft dus te maken met welk voorbeeld je neemt, en natuurlijk met 'eigen smaak'.
Zelf maak ik perrons 14mm hoog boven de bodemplaat, waar mijn rails rusten op 4mm kurk, en de bovenkant van de rails dus 8mm boven diezelfde grondplaat is. Ik heb dus 'hoge' perrons, die rusten op de bodemplaat van de baan.
@argilla:
Wat is de functie van de muur? Hoogte, dikte, ... be?nvloeden mekaar immers, evenals het gebruikte materiaal en de periode waarin het gezet werd. Ik zou zeggen: kijk rond naar het 'grote voorbeeld' en zoek je een muur uit om na te maken. De afwerking bovenop zal je dan ook meteen zien. Vergeet je fototoestel niet mee te nemen!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Bedankt Gerolf voor de nuttige info.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Betreffend perronhoogte:
Er bestaan NEM normen voor perronhoogte, perron breedte, hoogte van overkapping, hoogte van bruggen en dergelijke. Er bestaat een webside waar u deze gegevens kan vinden.
Belgische spoorwegen maakt een onderscheid tussen gewone perrons en verhoogde perrons. Gewone perrons zijn 30 cm hoger dan bovenkant sporen. Verhoogde perrons  zijn 75 cm hoger dan bovenkant sporen.

janjozef

Je moet er rekening mee houden dat je in een bepaald schaal zit te werken. Voor HO = 1/87 dat wil zeggen als je een muur wilt bouwen die 30cm dik is 7.2m lang en 1.60m hoog dan is hij in HO 30cm : 87 = 0.344cm of 3.44mm de lengte is 7.2m : 87 = 8.27cm en de hoogte is  dan 1.84cm. deze manier kun je aanhouden voor alles meet de hoogte van een perron en deel door 87 geeft de hoogte van een perron in model.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Etienne, uw maten voor perronhoogtes zijn bijna juist.

Lage perrons: 29 cm boven rail
Middelhoge perrons: 55 cm
Hoge perrons: 76 cm

Roland

n/a

rgp

dank u voor de info. Heb heb de maat voor de lage perrons
afgerond naar boven. 1 cm omgerekend naar HO zal het verschil niet maken.
Een vraag, kan je een voorbeeld geven waar de midden hoogte gebruikt wordt. Ik bedoel in welk station.

Groeten.

rgp

Dag,

55cm: de haltes Begijnendijk, Lot, Buizingen, Lembeek, Lier, Vilvoorde (niet zeker), Schaarbeek.

Roland

n/a

rgp

Foto's van Vilvoorde bekeken, inderdaad Vilvoorde heeft 55 cm perron hoogte. Dank voor de info. Aan het station van Lier heb ik reeds een bezoek gebracht. Kan altijd even terug gaan met fototoestel in aanslag.

groeten.