Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vernummeren van locs

Gestart door chef garde, 27 september 2008, 10:33:38 AM

Kees-Jan

Eddy,

De werkwijze is niet moeilijk aar je hebt er de juiste apparaten (en software) voor nodig.

Ik maak gebruik van Inkscape. Dit is software (freeware) waarmee je de decals (watertransfers) ontwerpt. Dit programma werkt met vectoren.

Vectoren wil zeggen dat je eindeloos kunt verkleinen en vergroten zonder dat het object (mits in vectoren getekend) onscherp wordt (zie afbeelding).



Nadat je dus het ontwerp getekend hebt moet je het gaan printen.

Dat printen doe ik op speciaal (laserjet) decal papier. Naast het papier heb je ook een speciale printer nodig, zeker om opschriften in het "wit" te kunnen printen. Wit printen kan namelijk niet met elke printer.

De printer die ik gebruik is een zogenaamde droog inkt printer van ALPS.

Zodra de decals geprint zijn voorzie ik ze van een blanke lak laag om ze te beschermen.

De decals worden vervolgend uitgeknipt en in het water gelegd. Het losweken van de papieren ondergrond gaat vrij snel

Door ze af te schuiven plak je ze op het model. Doordat het nat is kun je ze nog enigzins schuiven naar de juiste plaats.

Om de onderlaag van de decal nog meer onzichtbaar te maken kun je micro sol gebruiken (dit lost de onderlaag iets op).

Al laatste om alles verder te beschermen komt er nogmaals een blanke vernislaag overheen.

Kees-jan






B-Modelbouw

H? Rees-Kees,

Merciekes voor de Info ... Met andere woorden heel eenvoudig
zelf te doen als je over het juiste materiaal beschikt.

En nu komt de moeilijkheid ... Die ALPS-printer h?, waar is die
nog te vinden (???) Of zijn er alternatieven.

Kees-Jan

Hallo,

Het kan ook met een laserprinter of met een inkjet printer. Er zit alleen ??n maar aan en dat is: je kunt geen "wit" printen met deze printer ( wel ket woordje natuurlijk maar niet de kleur [:D])

ALPS printers vind je af en toe op E-Bay.

Let wel op dat bij inkjet en laser je ook de inkt fixeerd met blanke lak alvorens de decals in het water te doen................

Kees-jan

NB

Laatst zag ik resultaten met een Brother printer op plastic stickervellen (doorzichtig) maar ik vond het niet mooi want je ziet veel te duidelik de onderlaag van doorzichtig plastic.

B-Modelbouw

En dat is nou net de moeilijkheid ... Vele klasse aanduidingen en overige aanduidingen op NMBS-rijtuigen, etc. zijn net in 't wit

loebaske

Kees, en welk laserprint decal papier gebruik je??

Kees-Jan

Loebaske:

Ik gebruik decal papier van www.modelbrouwers.nl

kosten 3,50 euro per A-4. (wel even voorgebruik ontvetten met wasbenzine).

Kees-jan

loebaske

Dank u wel Kees-Jan, er zullen je hier veel mensen dankbaar zijn...

Peter

Ook bij Paul Bellon van PBMessingmodelbouw in Ranst (B) kan je decal papier kopen. Dit heeft trouwens een tijdje geleden nog in MSM gestaan.
Prijzen weet ik helaas niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door loebaske

Dank u wel Kees-Jan, er zullen je hier veel mensen dankbaar zijn...



Ik ook hoor. scheelt mij weer heel veel vragen om decals te printen...........[;)]

Kees-Jan

chef garde

Dus Loebaske, het voorziene bedrag van een internetaansluiting bij GRA pompen we vanaf nu in een APLS printer en decalpapier???  In elk geval ook mijn oprechte dank aan ReelCees, ik zie er doen aan!!

Stefan Appelmans

Dank U wel, Rees-Cees, dat is een kameraad![:p]
En de "inkt", is die nog te vinden?
stefan.

eddy

Bedankt Kees-Jan,
heb zojuist inkscape gedownload,en ga proberen er mee te werken.Zou het mischien geen goed artikel worden voor MSM???Heren Admins,ik denk dat vele met deze vraag zitten,een mooi artikel zou veel vereenvoudigen.

groeten Eddy[;)]

loco

In nummer 37 is hierover een artikel verschenen. Natuurlijk niet over het programma, maar wel over decals printen.
Ik meen mij te herinneren dat niet alleen wit printen een probleem is, maar ook dat inkjetprinters gemaakt zijn om 'op' wit te printen. Dat wil zeggen dat het rood dat uit de printer komt ook rekening houdt met wit als achtergrond, en dat transparante kleuren (zoals geel) helemaal een probleem is als je het op transparant decal drukt.
De ALPS printers waar hier van spake , zijn dezelfde als de OKI printers. Deze maken gebruik van tapes en zijn eigenlijk matrixprinters. Transparante kleuren kun je met deze printer in twee lagen drukken Eerst dezelfde tekens in het wit en daarna in bvb het geel. Omdat wit beter dekt dan geel, gaat het geel goed uitkomen. Ik heb ergens vernomen dat deze printers en dus ook de inkt uit de handel genomen worden. De inkt is nog leverbaar, maar hoelang nog? Of de printers worden weer eens overgenomen door een ander merk.

B-Modelbouw

Joepie ... ik kan WIT (en andere kleuren) print.

't Experimenteren met decals kan beginnen ...

En is 't eerst de verschillende technieken onder
de knie krijgen. [B)]

Neen, ik ga niet de concurrentie met Rees-Kees aan.
Hij blijft de grootmeester, respect man [8D]