Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vernummeren van locs

Gestart door chef garde, 27 september 2008, 10:33:38 AM

chef garde

Ik heb de 2018 in tweevoud, ??ntje blijft het originele nummer behouden, de andere wordt de 2007.  Wie weet mij de beste manier te vertellen om het originele nummer van de kast te verwijderen en er het nieuwe nummer op te bevestigen?

Peter

Volgens mij zijn er twee manieren om de nummers te verwijderen.
Met een vloeistof van de Firma Gassner, die dient om oude beschriftingen te verwijderen, of anders met een glasvezel penseel of fijn schuurpapier. In het laatste geval is herspuiten of schilderen van de kap noodzakelijk.Met die vloeistof heb je veel kans dat enkel de nummers verwijderd worden (probeer op een weinig zichtbaar stukje of de blauwe verf van de kap bestand is. Meestal wel)

De link naar Gassner: http://www.gassner-beschriftungen.de/
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Peter, je bent toch een rat in het vak h?[;)]

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

De techniek van het omnummeren hangt helemaal af van de fabrikant van het model.

Soms werkt een wattestaaf met M600 heel goed en soms werkt een stukje schuurpapier goed.

Bij alle manieren van omnummeren blijft een laagje blanke lak over decals of afwrijftransfers te prefereren.

Kees-jan

loco

Het verwijderen van het nummer is ??n probleem
Een nieuw nummer aanbrengen is een ander
Maar waar vind je nu nog nummers op afwrijfdecals of waterdecals voor bvb een reeks 20

bollen neus

Er is een spreekwoord dat zegt; "bezint voor je begint"
Inderdaad al moeilijk om aan decals zelf te geraken.[:)]

Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.

Peter

Tja, op dat gebied zijn degene die Duits rijden veel beter af. zij worden bij wijze van spreken echt in de watten gelegd met firma's als Gassner enz. Er zijn er zeker een stuk of 10, niet allemaal met een assortiment als Gassner, maar toch.....[:D][:D][:D]
De markt is natuurlijk veel groter dan hier.

Vroeger had Jocadis een aantal sets, Hobby2000 in Luik had er ook een paar, en zelfs H?nerbein in Aachen had verschillende.
Dus het word hoog tijd dat hier in Belgie ook eens iemand het initiatief neemt een een aantal sets (van goede kwaliteit) op de markt brengt. In de huidige tijd van informatica moet het toch niet zo duur zijn om met een grafisch programma zo'n sets te tekenen en te laten drukken. Ook voor nummerplaten (oude en nieuwe)aub
Met vriendelijke groeten
Peter

Kees-Jan

Decals?

Die maak en print ik zelf.







Voor de topic starter (chef) wil ik wel een poging doen.

Ik wil dan de kleur van de letters/cijfers weten en het font (lettertype). Als laatste de hoogte van de cyfers en een voorbeeld op de lok.

Kees-Jan




eddy

Kees-Jan,

Zou het mogelijk zijn om soort handleiding voor dummies te maken en eventueel posten op het forum.Ik denk dat hiervoor nog mensen interresse hebben,omdat decals zo moeilijk te verkrijgen zijn.

groeten Eddy

Kees-Jan

Eddy, wat wil je weten?

Kees-Jan

eddy

dag Kees-Jan,

Gewoon U werkwijze om zelf decals te maken.Algemene info,welk computerprogramma??Op wat afdrukken??Hoe aanbrengen,en eventueel fixeren.Dus een heleboel vragen.Aan de hand van U geposte foto's ,een fluitje van een cent voor U,maar voor mij[?][?]

groeten Eddy

Stefan Appelmans

Ja, ja, Rees-Cees, dat wil ik ook wel weten, van A tot Z, als het mogelijk is.[:p][:p][:p]
Ik denk dat daar wel veel op wachten.[:)]
stefan.

ERVIN

citaat:










Wat is hij toch mooi h?.[:I]

B-Modelbouw

Na enkele gesprekken met KleiNSpoor (je ziet waar de hoofdletters staan), werd me beloofd dat ze decals voor de Belgische markt gingen onderzoeken ... Echter meer dan een jaar verder is er niet veel van terecht gekomen.

Een andere Decalfabrikant die voornamelijk racewagens in 1/43 van decals voorziet, heb ik benadert en enkele voorstellen gedaan waar ze zelf erg voor te vinden waren. Maar helaas mocht dit ook niet zijn en is reeds overkop gegaan.

Dus Rees-Kees ik ben ook een van die velen die wel eens wil weten hoe je ze maakt.