Seinen

Gestart door the_gold, 25 september 2008, 23:22:21 PM

the_gold

72750 voor seinen te bedienen
bloksein marklin nr:74391

ben je hier infeite iets mee? ( tuurlijk wel maarja )
Ik ken hier weinig van, is het de bedoeling dat je er dan veel hebt en waar zet je ze best?

Alle tips zijn welkom

Gerolf

En... wat is de vraag? Ik snap het in elk geval niet
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

the_gold

Sorry als ik wat onduidelijk over kom.
Ik weet heel weinig over seinen, Daarom dat mijn vraag wat raar over komt.
Ik vroeg me gewoon af of deze seinen goed zijn of als je dan nog beter andere soorten ook hebt. Aangezien je aleen een rode en groene led hier in hebt. Dit zijn dus duitse seinen?

ysbeer

Je krijgt op deze vraag nooit antwoord,er is namelijk geen antwoord.
Om seinen te gebruiken,of eigenlijk om een MODELBAAN te bouwen moet je weten hoe het in elkaar zit.
Koop eerst eens een goed boek,over de baan zelf,en daarna over het plaatsen van seinen.
Als je een speelgoedbaan wilt bouwen, oke dan gooi je zomaar ergens een paar rood/groen brandende seinen neer.
Maar wil je een modelbaan,leer dan eerst wat het grootbedrijf inhoud
wim

modeltreinbart

Even om mee op de "trein" te springen van de seinen. Zit ik ook met een vraag. Zit er een bepaalde afstand tussen onze belgische seinen zoja hoeveel ?
En hoe zit het met seinen in een station, zijn deze enkel aan het einde van het perron of niet altijd noodzakelijk?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Michiel

Over de afstand tussen de seinen ken ik niets, maar er zijn wel degelijk voorbeelden te vinden van situaties waar een sein net voor een perron staat (Waterloo) of op 3/4 van het perron (Linkebeek).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Seinen staan niet noodzakelijk aan het einde van een perron. Hier, in het station Hoboken-Polder staan de uitrijseinen in de richting Boom een paar meter voorbij de overweg die op het eind van het perron de sporen kruist. Hierbij twee foto's.
In de richting Antwerpen (zuid) staan de seinen een paar 100 meter, ik schat ongeveer 600 meter, voorbij het einde van het perron.
Bij mist of slecht zicht (regen, sneeuw enz.) zijn die dus NIET zichtbaar voor de treinbestuurder die gestopt is aan het perron.

Richting Boom (sein is te zien achter bordje "uitgang")


Richting Antwerpen. Zelfs met dit redelijk zicht is het sein bijna niet te onderscheiden.Ze staan ongeveer 150 meter voorbij de voetgangersbrug die ver op de achtergrond flauw te onderscheiden is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Fretbol

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Even om mee op de "trein" te springen van de seinen. Zit ik ook met een vraag. Zit er een bepaalde afstand tussen onze belgische seinen zoja hoeveel ?
En hoe zit het met seinen in een station, zijn deze enkel aan het einde van het perron of niet altijd noodzakelijk?




De seinen op het belgische net worden op bepaalde afstanden geplaatst die afhankelijk zijn van de snelheid waarmee op de lijnen gereden wordt.

Op lijnen waar een maximumsnelheid van 120 km/h geldt staan de seinen op minimum 1200 m uit elkaar. Op lijnen met hogere snelheden (140-160 km/h) staan de seinen verder uit elkaar (1400-1600 m). Op sommige plaatsen kan de afstand tussen seinen natuurlijk een stuk kleiner zijn (bvb in stations, op stukken tussen diverse lijnen enz)

Voor deze 'korte' secties wordt het seinbeeld groen-geel-verticaal gebruikt. Dit seinbeeld toont aan dat het sein dat volgt open staat met 2 gele lichten, maar dat het sein dat daar op volgt ( en dus rood staat) op een kortere afstand staat dan de normaal voorziene afstand op die lijn. De trein moet dus al bij het seinbeeld groen-geel-verticaal remmen omdat de afstand tussen het volgende sein (met 2 gele lichten) en het verdere stopsein niet groot genoeg is om met een normale remming te stoppen.

Wat de perrons betreft, seinen dienen enkel om een bepaalde sectie ( of blok ) af te dekken. Vele stations zijn niet meer dan halteplaatsen (enkel of dubbelsporige baanvakken waar de trein stopt aan een perron) waar geen wissels of vertakkingen liggen. Op deze plaatsen heeft een sein dan ook geen enkel nut. De seinen staan dan gewoon op hun voorziene afstand uit elkaar en hebben niks te maken met de eventuele haltes tussen deze seinen. Zo kan een sein perfect enkele meter voor een perron staan zonder dat er op het einde van dat perron een ander sein staat.

In grotere stations met meerdere sporen zal elk stationspoor wel uitgerust zijn met seinen om treinen ofwel te laten stoppen ofwel te laten vertrekken naar de diverse lijnen.

Hopelijk is deze redenering nog wat te volgen [?]

Fretbol [;)]

doomslu

Bedankt voor de uitleg, Fretbol.

En met Wim (ysbeer) ben ik het volkomen eens.
Seinen op een modelbaan zijn decoratief.
Of treinen vertragen, dan wel stoppen hangt af van het door jou gebruikte systeem. Meestal zal dat een bloksysteem zijn (zoals in de werkelijkheid). Als je dan op het einde van elk blok een sein plaatst dat netjes rood / dubbel geel / groen enz. toont dan is dat mooi meegenomen, maar een trein zal ook stoppen of vertragen zonder dat er een sein staat, want de treinbe?nvloeding gebeurt door een schakeling of een stuk software. [;)]

Ik weet ook wel dat er systemen bestaan waarbij je met een schakelaartje een stukje spoor stroomloos maakt en tegelijkertijd een groen sein op rood zet. Maar dat reken ik onder de rubriek "speelgoed". [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door doomslu
Ik weet ook wel dat er systemen bestaan waarbij je met een schakelaartje een stukje spoor stroomloos maakt en tegelijkertijd een groen sein op rood zet. Maar dat reken ik onder de rubriek "speelgoed". [:I]


Dit is een beetje kort door de bocht. Ik rijd analoog, naar Duits voor beeld en mijn modelbaan is (voorlopig nog) volledig handbediend.

In Duitsland vertonen de seinen in de vrije baan slechts 2 seinbeelden: rood of groen. In dat geval is een eenvoudig schakelaartje dat ?n een stukje spoor stroomloos schakelt ?n het seinbeeld wisselt van groen naar rood ruimschoots voldoende.

Ik speel wel met de baan, maar reken mijn modelbaan niet echt tot de categorie "speelgoed."

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

De meeste seinen vertonen meerdere signaalbeelden. Enkel het "Blocksignal" heeft enkel een rood of groen licht, maar dan wel meestal nog gekoppeld aan een "Vorsignal" met twee groene en twee gele lampen.
Dit type signalen wordt langzaam aan vervangen door de nieuwe KS-signalen (sinds 1993)met een soberder signaalbeeld.
KS betekend "Kombinations signal"

Alles over Duitse signalen en seinhuizen vind je op volgende link

http://www.stellwerke.de/index.html
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Voor duitse seinen heeft VIESSMAN heel erg mooie signalen aangekondigd.
Volgens mijn info,worden ze niet zo idioot duur als de marklin soort genoten,en vooral aan de achter kant ,veel mooier.
Blijt echter keihard overeind staan dat als je bij een MODELBAAN seinen wil plaatsen dat DE JUISTE signalen op de JUISTE plek moeten zijn.
Anders blijft het,of wordt het ,speelgoed.
wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door doomslu
Ik weet ook wel dat er systemen bestaan waarbij je met een schakelaartje een stukje spoor stroomloos maakt en tegelijkertijd een groen sein op rood zet. Maar dat reken ik onder de rubriek "speelgoed". [:I]


Dit is een beetje kort door de bocht. Ik rijd analoog, naar Duits voor beeld en mijn modelbaan is (voorlopig nog) volledig handbediend.

In Duitsland vertonen de seinen in de vrije baan slechts 2 seinbeelden: rood of groen. In dat geval is een eenvoudig schakelaartje dat ?n een stukje spoor stroomloos schakelt ?n het seinbeeld wisselt van groen naar rood ruimschoots voldoende.

Ik speel wel met de baan, maar reken mijn modelbaan niet echt tot de categorie "speelgoed."



Hoi Luc, omdat ik geen gans epistel wou schrijven ben ik inderdaad een beetje kort door de bocht gegaan.
Wat ik wou zeggen is het volgende. Vaak zie je op een 'modelbaan' een trein naar een rood sein komen aangestormd (liefst een zware goederentrein aan 250 km/uur) om dan plots in een seconde tijd tot stilstaan te komen op zo'n stroomloos stukje. Daar krijg ik de kriebels van.
Als je volledig manueel rijdt en jouw treinen netjes laat afremmen voor een rood sein is daar natuurlijk niets mis mee. Integendeel !

Ik wou echter onze beginnende vrienden behoeden voor de illusie dat je met zo'n systeempje een mooie beveiliging op een modelbaan inbouwt. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

Hoi Luc,
Geen probleem: de boodschap die jij wilde overbrengen kan ik volledig bijtreden.
Trouwens ook andere boodschappen in dit draadje: op een modelbaan hoort het juiste sein op de juiste plaats !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be