Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Helling oprijden vanuit stilstand

Gestart door Arbeco, 23 september 2008, 20:18:49 PM

Arbeco

Heren (groot)spoorders,

Zomaar eens even een vraagje aan de 1:1 treinbestuurders hier.
Al enkele malen heb ik in de Ardennen treinen zien stoppen voor een rood sein, en natuurlijk hierna weer zien optrekken. Dit is natuurlijk niet zo bijzonder, dit gebeurd dagelijks wel een paar keer.:) Nu is mijn vraag, bij het helling oprijden vanuit stilstand; hoe voorkom je dat de hele trein terugrolt, een paar meter naar beneden? Kortom; hoe kun je zien (of horen) dat de loc voldoende tractie heeft? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Alvast bedankt!!

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Arbeco

Heren (groot)spoorders,

Zomaar eens even een vraagje aan de 1:1 treinbestuurders hier.
Al enkele malen heb ik in de Ardennen treinen zien stoppen voor een rood sein, en natuurlijk hierna weer zien optrekken. Dit is natuurlijk niet zo bijzonder, dit gebeurd dagelijks wel een paar keer.[:)] Nu is mijn vraag, bij het helling oprijden vanuit stilstand; hoe voorkom je dat de hele trein terugrolt, een paar meter naar beneden? Kortom; hoe kun je zien (of horen) dat de loc voldoende tractie heeft? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Alvast bedankt!!

Groetjes Len[;)]



- Bij motorstellen/motorwagens gewoon de automatische rem lossen (= rem op gehele trein) en als die op 5 bar komt in tractie komen.

- Bij gesleepte treinen de automatische rem lossen (5 bar). Terwijl de rechtstreekse rem (= rem enkel op HL of HVR) aansluiten van de locomotief/stuurrijtuig. Zo staat dus enkel je locomotief/stuurrijtuig geremd en kan je lichtjes beginnen tractionneren (als de rechtstreekse rem aangesloten is kan je tractioneren, bij de automatische rem gaat dat niet). Als de trein in beweging komt los je de rechtstreekse rem en je bent weg.

Tartaruga

Volgens mij dus net zoiets als de hellingproef bij je rijexamen, Len, als ik het even simpel samenvat...[:D]