0n30

Gestart door argilla, 22 september 2008, 18:07:38 PM

argilla

Dit is mijn plan voor een diorama van 125 op 66 cm. Voorstelend een plattelands station en loods ergens ten velde.
Graag uw op en of aanmerkingen.
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/planvoor0n30layout-1.jpg/IMG/img
Het is de bedoeling het echt ruraal te houden eigenlijk min of meer vervallen, je weet wel zo van het punt van bankroet afschaffing te weinig treinverkeer, verlaten door god en klein piereke, en toch een klein( schalige( gemeenschap , afhangkelijk van de trein voor verbinding met de buitenwereld.
Wie een suggestie voor een naam heeft ?
Ik dacht persoonlijk aan ; "Godenkleinpiereke" naar analogie van de lange Ierse en Welsche namen , niet ? Of is dit te bombastisch
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#1
Wat een bizar sporenplan,alles draait (letterlijk) rond de draaischijf.Waar zit eigenlijk de verbinding met de fiddle yard?
Elke treinbeweging moet langs de draaischijf? nog nooit gezien...
Wat is trouwens de bedoeling van dat omloopspoor (als het er ??n is)bij de goederenloods?
Een heel klein-armtierig station zou loods ?n station onder ??n dak hebben,de loods zou dan niet veel meer dan een afdak zijn.
Dat zou dan een houten konstruktie moeten zijn als het zich in Amerika of Canada situeerd.

Gerrit

argilla

#2
je kan gelik hebben Roche. De fiddle gaat langs het bovenste spoor (rechts). Het is "niet" de bedoeling der een US of Canada dio van te maken. Ik dacht eerder aan een rurale omgeving ? la GB maar dan  landelijk.Kan dit ? Zo van ...tja dat zou bij ons ook kunnen bestaan, of eenders welk ander land.
Het is de bedoeling dat ook wat rangeerwerk kan verricht worden. Vandaar dat omloopspoor. Wat betreft het station e.d heb je voor 200% gelijk. De goederenloods verdwijnt . Het station zal een kleine goederenloods krijgen. Het zal zelfbouw worden dan. De draaischijf heb ik nog liggen. Het is een kleintje met houtnerven in. Vandaar het gebruik anders blijft het toch maar liggen.
Het rijdend matrieel is ook dan niet bepaald van ??n bekende spoorwegmaatsch., maar een eigen imaginaire maatschappij bv: De Overdonkse en Kaaleheide spoorwegmaatsch... of zoiets. Begrijp je.
Mag ik vragen Roche welke veranderingen aan het sporenplan jij zou aanbrengen. Kan je dat effe ook tekenen. Thanks buddy.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#3
Mark,ik zal eens(omdat jij het bent[:D][:D][:D])in mijn collectie Voie libres duiken en eens zien of er niets instaat (sporenplan) of baantje dat jou wel zou kunnen aanspreken.Het kan w?l zijn dat dit in een andere schaal is dan On30 maar dat moet je dan maar omzetten.
Voor het station + loodsje heb ik al iets op het oog ,h??l erg basic maar ideaal voor zelfbouw.

Gerrit

Rochevalien

#4





Mark,op de eertse bladzijde staat  een typisch stationnetje van de tramways de la Corr?ze maar dat kan je eventueel ook geheel in baksteen of hout bouwen.

op de tweede :een typisch smalpoor-meterspoor stationnetje.let op de verschillende spoorse elementen in de linker bovenhoek, wissel,sector plaat of waarom niet :een draaischijf.

op de derde : een bijzonder geestig mini-baantje met tw?? draaischijven. rek de sporen wat uit op de gewenste lengte en voil?[;)]

Gerrit

argilla

#5
Roche , ik ga voortborduren op wat je gepost hebt. Gun me eventjes tijd. Kwestie van wat tekeningentjes te maken van het stat./loods. Het is wel prachtig gebouwke. Ben ook weg van die fidlle ( tweede sporenplan)op het einde links. Beter dan een schijf. Het sporenplan ga ik een klein beetje aanpassen ( kwestie van plagiaat te vermijden en/of mider prettige aanvaringen met de eigenaar van het ontwerp)
.Veel zal dat niet beteken, een verlenging van een opstelspoortje of zoiets, of iets meer afbuigen , 'k zal zien.
Lijkt me wel wat voor 1/35 ( alhoewel ik in deze schaal nog nooit iets gemaakt heb, in tegenstelling met jouw ervaring en prachtige bouwsels in deze schaal) of waarom niet Gn15 op H0 rails moet
Wel fijn van je,  dat je aan mij verder helpt. ([8D][8D]). Bedankt .
De tekening zal hier natuurlijk gepost worden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#6
Roche,
ik dacht meer aan dit eenvoudiger plan ( nu ja eenvoudiger). Ik redeneer zo ...wissels kosten geld en zulke kleine maatschappijen ....1 wissel minder scheelt een slok op de fles niet
[/img]
fidlle aan de rechterkant of een eventuele verdere module bv een steenbakkerij of zoiets..
Links kandan ook eventueel verder getrokken worden naar weer een andere module.
Wat denk je ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#7
V??l beter Mark, jij hebt het vast![:D][:D][:D]
Je kan ook de toegangsweg (grijs)achter de tunnelingang omhoog laten komen.Dan moet je wel een helling maken natuurlijk.Het is maar wat je zelf het beste vindt.

Gerrit

Gerolf

#8
Amai, wat een verschil! Argilla leert snel bij [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#9
zoiets dus
[/img]

de weg wat laten "slingeren" ( detail , maar toch...)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jacques timmermans

#10
Argilla,

Ben je wel zeker, dat je dit op schaal nul ontwerp(smalspoor) op een totale lengte van 125 cm geraliseerd krijgt? Even een rekensommetje; Als je er vanuit gaat, dat een schaal nul wissel al gauw een lengte van 20 tot 25cm heeft, blijft er voor het perron, inrijspoor en opstelspoor achter het station maximaal 65 tot minimaal 50 cm over! Deel ik dit door drie, zijn dit luttele 22 tot 17 cm (de lengte van een kleine wagon) per spoor, wat natuurlijk veel te kort is.

Jacques Timmermans

argilla

#11
Jacques,

Niet in "0" maar ofwel in 0n30 en/of Gn15 . Waarom, beide rijden op 16.5mm dus sporen van H0. Hiervan heb ik heel veel sporen in NS op code 100, maar voor 0n30 heb ik code 83. Misschien is het zelf beter code 55 te gebruiken (  die firma  SHINORAMA heeft die in zijn gamma voor H0). Zijlijntjes hebben nu eenmaal minder geld om te investeren in rails.
Dus heb ik veel keuze. En ook de wissels. De bediening hiervan ga ik waarschijnlijk gebeuren met de "knob control" zoals onze Engelstalige collega's veel gebruiken ( over dit systeem denk ik ernstig na ,ben nog niet helemaal zeker.) Alles moet wel zo eenvoudig mogelijk blijven. Ook de signalisatie zal eenvoudig blijven.
Maar nogmaals alles moet nog in vorm gegoten worden, plannen tekening, schema's maken voor het goederen/personen vervoer ( tijd) enz...tunnelingangen zelf ( gips)gieten,tractie matriaal ontwerpen en maken...enz...enz..  Dus nog veel werk vooraleer er een trein zal bollen over de sporen.
Waarom Gn15, wel ik heb nu in de tuin 1/29, destijds begonnen als 1/22.5 ( LGB).
Vandaar ook de mogelijkheid in Gn15 van zelfbouw, trouwens dit is ook het geval voor 1/35.
Ik gebruik met opzet geen "NEM" normen. Waarom niet ?
Gewoon ik volg mijn eigen normen. Die, veel en vele malen flexiber zijn dan de "normen" wat men ook wil beweren ( althans voor dit diorama). Dit is goed als men met meedere bouwers wil linken van de diorama's.
Maar als ik dit project opzet gebruik ik deze normen , en deze zijn dus 125 x 66 cm. Trouwens ik moet niet verplicht en/of vrijwillig "koppelen" met andere bouwers. ( geen kwade bedoelingen t.g.o. andere bouwers, die wel nem-normen gebruikt,  vere van)
Hopelijk geeft dit een uitleg op uw vragen. Als er nog vragen zijn stel ze gerust, hoe meer U vraagt ( andere bouwers trouwens ook hoor [:D][:)]) hoe meer ik een beter zicht krijg op dit project

Alvast bedankt voor uw reactie[;)]

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#12
Misshien eens vragen aan de Admin's om in dit forum, naar analogie van O, Z,enz.. eens een "Gn15" topic forum te lanceren. Ik weet niet of er veel liefhebbers voor zijn, maar het is het proberen waard. Heb al verschillende artikels over gelezen en het is wel het een en ander rond te doen.

Kan dit ??[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

#13
We hebben een rubriek "smalspoor", valt deze schaal daar niet eerder onder dan onder "spoor 0"? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#14
Gerolf,
inderdaad maar de bedoeling is of het niet mogelijk is om "onderverdelingen" te maken. Bv smalspoor 0 en een subdiv.maken Gn15, on30, 0m en dat soort.
Excuus voor mijn slechte uitleg hieromtrent.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15