MSM 74

Gestart door ronny-vdv, 16 september 2008, 23:03:04 PM

Stefan Appelmans

Over de Led:
Dus het is wel goed vertaald "met de motor"!
Dat is niet juist, ik ga dat proberen uit te leggen. Het zou beter zijn met een kleine tekening maar ik heb geen scanner, ik kan eventueel een tekening aan Doomslu zeden. Nodig?
Ik heb dat problema voorgekomen met de reeks Brossels. Ik ken van electronica juist wat "Ik-voor-het-ogenblek-nodig-heb"...
In analogisch is er geen problema met 2 poten tweekleurige Leds, de kleur wisselt met de stroom richting. Ik had dus gedacht van dat in digitaal op de motor draden (oranje en grijs in DCC) te zetten, dan is er ook stroomwisseling. En dat is ook zeker wat Paul Belon bedoelt.
MAAR de Leds gaan dan geleidelijk aan, met het aantal stroom van de moteur. Dus langzame snelheid = flauwe verlighting!
En dan hoorde ik: "Neen, de lichten moeten ook stilstaand aan gaan"[xx(]
Ik heb dan 3 poten Leds gekocht, maar die zijn 3mm in plaats van 2mm, en met gezamelijke cathode (min), en de gezamelijke draad (blauw) is plus[xx(][xx(][xx(]
Toevallig, aan het zoeken, ben ik op een frans forum gevallen waar men dat uitlegde met 2 transistors, om een gezamelike "plus" te krijgen. En dat werkt, maar prutsen met die transistors en dat verbergen onder het chassis! Ik had zelfs iets daarmee geprutst om het met de 2 poten klaar te krijgen (het werkte[8D]).
Ik legde dat uit aan J.P.Hoven, die had een Brossel besteld. En Jean-Pierre heeft me het uigelegd hoe dat DOODSTOM te maken met 2 resistances met 2 poten Leds! Eureka[:p][:p][:p]

De blauwe draad, links en rechts een resistance 1K (voor ??n Led), aan de andere kanten van de resistances, aan een kant tezamen met de gele draad aan een poot van de Led, de andere kant tezamen met de witte draad aan de andere poot van de Led. Leg ik dat klaar uit?

Dat zou ik nooit "gedurft" hebben.
En het werkt!

Nu, Paul Belon heeft me zo een 2 poten wit/rood Led gestuurd om te proberen. (Ik had hem "een zeker aantal" geel/rood besteld)
Het wit is heel fel, te fel. Ik heb geprobeerd met wat ik t'huis had[:I] en er moet wel 5K aan de witte kant om het redelijk te hebben. Mischien meer (proberen).

Dus zijn er hier voor ELKE KANT van het voertuig 2 resistances nodig, om het wit van een kant niet in serie te hebben met het rood van de andere kant. En met de 3 poten werkt het ook, met de nu gezamelike anode (in parallel, niet serie)OK?

Anders moet er geen problema zijn, in analogisch of digitaal.

Voila, zo moet het zijn. (Denk ik toch)



stefan.

ysbeer

Waarschijnlijk is wat ik schrijf al geschreven,maar een deel van wat hier voor staat gaat mij boven de pet.
dus schrijf ik maar wat ik denk.
Een twee kleur led brandt b.v wit als je hem linksom aansluit en rood als je dat rechtsom doet.
Op wisselspanning branden dus rood en wit tegelijk,dat kan dus niet
Op digitaal(wat ook een SOORT wisselspanning is)werkt het dus ook niet.
Diode helpen hier bij ook niet.
Alleen bij analoog(aangesloten zonder de bekende diode)werkt het.
Heren ,zie ik het goed??
wim

Klaas Zondervan

Ik heb intussen dat bewuste stukje gelezen. Het blijkt een productbespreking te zijn van leds die door PB worden geleverd.
Maar die laatste zin, waar het hier over gaat, blijft voor mij erg cryptisch. De schrijver (GVM) heeft iets willen zeggen in veel te compacte bewoordingen, waardoor de bedoeling onduidelijk blijft. Misschien kan hij zelf hier nog eens uitleggen wat precies de strekking van zijn opmerking is.

Stefan Appelmans

Nanananana....Wat uit de witte, geele en blauwe draad komt is gelijkstroom, (2 x 680 ohm voor 2 rood/geel Leds in parallel...Ik heb geen 600 ohm's [:I])
Zie hieronder.

Zo niet nodig van aan Luc D'OHMs een tekening te sturen.[:D]



stefan.

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik heb intussen dat bewuste stukje gelezen. Het blijkt een productbespreking te zijn van leds die door PB worden geleverd.
Maar die laatste zin, waar het hier over gaat, blijft voor mij erg cryptisch. De schrijver (GVM) heeft iets willen zeggen in veel te compacte bewoordingen, waardoor de bedoeling onduidelijk blijft. Misschien kan hij zelf hier nog eens uitleggen wat precies de strekking van zijn opmerking is.




In de text moest dan "op de draden van de moteur" geschreven worden.
Kijk hieboven op pagina 3, daar hebt je de waarscheinlijke uitleg.
stefan.

Klaas Zondervan

Stefan,

in dat stukje van GVM wordt gesuggereerd dat je een bi-color led niet in een digitale sturing kunt gebruiken. Maar jij doet dat wel, dus het kan toch.
Bovendien heeft Lenz decoders waarvan de lichtuitgangen niet alleen kunnen aan/uit schakelen, maar ze kunnen ook omschakelen. T.t.z. als de witte draad aan de min ligt, dan ligt de gele aan de plus, of andersom. Daar kun je dus een tweebenige tweekleurenled met een weerstand direct tussen wit en geel aansluiten.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Stefan,

in dat stukje van GVM wordt gesuggereerd dat je een bi-color led niet in een digitale sturing kunt gebruiken. Maar jij doet dat wel, dus het kan toch.
Bovendien heeft Lenz decoders waarvan de lichtuitgangen niet alleen kunnen aan/uit schakelen, maar ze kunnen ook omschakelen. T.t.z. als de witte draad aan de min ligt, dan ligt de gele aan de plus, of andersom. Daar kun je dus een tweebenige tweekleurenled met een weerstand direct tussen wit en geel aansluiten.


Volgens mij werkt dat niet als je de rijrichting omzet,werkt(alweer volgens mij)alleen als je in de dekoder een bit anders om zet.
En dat is wat lastig lijkt mij.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Nanananana....Wat uit de witte, geele en blauwe draad komt is gelijkstroom, (2 x 680 ohm voor 2 rood/geel Leds in parallel...Ik heb geen 600 ohm's [:I])
Zie hieronder.

Zo niet nodig van aan Luc D'OHMs een tekening te sturen.[:D]



Zoals de schakeling nu (voor twee poot LED)is kun je ook volstaan met 1 weerstand 1200 ohm.
Maar op digitaal werkt dat niet.(twee kleuren door elkaar heen)
Je zegt zelf op geel en blauw staat gelijkspanning.
Dan werkt het wel.
wim

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Saraan

In verband met het voorwoord, ben ik net begonnen met het introduceren van mijn zoon (13j) in de modeltreinenwereld. Een plank op zijn kamer, een startset, en een heleboel tijd om hem bij te staan. Hij is een puur product van de instant-genotmaatschappij; als het na 3 seconden niet grappig is, zapt ie weg. Ik hoop dat ie aangestoken wordt door het modelbouwvirus, en dat geduld bij hem een deugd wordt, en geen straf... [:D]



Goed bezig Michiel.

Ik moet mijn zoon Matthias (12 jaar) gelukkig niet overtuigen van het leuke van de treinhobby. Daar was hij van zeer klein al mee bezig (Op ong. 18. maanden heeft hij zonder dat ik het wist in mijn vitrinekast gezeten, met alle gevolgen van dien).

Ik moet hem soms afremmen of we zouden niets anders meer doen dan aan de modelbaan werken en uiteraard treintjes laten rijden
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Volgens mij werkt dat niet als je de rijrichting omzet,werkt(alweer volgens mij)alleen als je in de dekoder een bit anders om zet.
En dat is wat lastig lijkt mij.
Als je de rijrichting omzet, dan wisselen de witte en de gele draad toch vanzelf mee? Tenminste, dat is de normale gang van zaken. Dus ik snap niet welk probleem je hier ziet.

ruben13

zo'n leds zit dat ook niet in die wit blokjes van de blaker die geven 4 kleuren denk ik hoe werkt dat dan ??

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Volgens mij werkt dat niet als je de rijrichting omzet,werkt(alweer volgens mij)alleen als je in de dekoder een bit anders om zet.
En dat is wat lastig lijkt mij.
Als je de rijrichting omzet, dan wisselen de witte en de gele draad toch vanzelf mee? Tenminste, dat is de normale gang van zaken. Dus ik snap niet welk probleem je hier ziet.


Nou klaas jij zegt het,en wellicht heb je gelijk,maar ik zie het niet.
Je moet toch ompolen ??
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Je moet toch ompolen ??
Dat zei ik toch ook?
Normale lichtuitgangen op een decoder staan aan of uit. Als ze aan staan, dan verbinden ze met de min, staan ze uit, dan zijn ze open.
Maar Lenz heeft een aantal decoders waarbij de uitgang in de uit-stand niet open staat, maar met de plus is verbonden. Dus als de loc vooruit rijdt is de witte draad de min, en de gele draad de plus. Rijdt de loc achteruit, dan is geel de min, en wit de plus. Als je dan zo'n led tussen geel en wit hangt, dan poolt hij dus om.

ysbeer

Inderdaad,nooit geweten (ben ook een analoog rijder)dat lenz zulke decoders had.
Zo zie nooit te oud..................
wim

Klaas Zondervan

Wim, ik leer hier ook nog elke dag bij.[:)]