Oud tweetje

Gestart door Peter, 15 september 2008, 16:32:48 PM

Peter

Heb onderstaande foto ergens op een website gevonden (weet helaas niet meer welke:I)
Het is een elektrisch motorstellletje, een tweetje, waarschijnlijk uit de jaren dertig. Duidelijk is het twee-kleuren groene kleurschema te zien.
Helaas....zonder nummers (ook op die website)
Weet iemand hier meer over? en bestaan hier kappen van in model?

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/oudtweetje.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Volgens mij is dit geen tweetje maar een half 'viertje'.Zeker ben ik daar niet van,moet dat eens nakijken.

Gerrit

Peter

Herinner me nog wel dat het onderschrift vermelde dat het een "Elektrisch twee-wagen treinstel" was
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter,

Ik dacht eerst dat het een tweeledig stelletje AM39 was. Daar lijkt het nog het meeste op. De onderstaande foto is genomen in het spoorwegmuseumdepot van Haine St Pierre vorig jaar. Het valt me op dat de deuren verschillend zijn. Ook de draaistellen lijken mij anders. Maar er zijn ook veel gelijkenissen. Andere treinstellen heb ik nergens gevonden die hier op gelijken. Waarschijnluijk is het verbouwd geweest. Ik heb ook eens gekeken in het boek van Schenkel over de eertste elektrische treinen in Belgi? tot 1935. Hierin staat enkel de AM35 vierdelig besproken en daar trekt het echt niet op.


dgrr57

Dit is dus wel een tweetje.
Het is de MS 46 n? 21, in blauw-cr?me, daarna 228.009 in 2 groen, daarna 09 in groen.

BRON

Peter

Ter info nog,
Op de DVD film van Ton Pruissen zie je verschillende van dit genre treinstelletjes. Blijkbaar bestaan er toch weinig foto's van.Gelukkig dat ik dan die ene gevonden heb.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Op deze schitterende site van Patrick staat een document:
IX - Le Matériel roulant - La Traction électrique 15 Mb

http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php

Hierin staan een aantal afbeelding van dit treinstel. Hier kan je dus ook afleiden (niet impliciet) dat het om de 228.009 (1946) gaat, die lichtjes afwijkt van de 8 eerder geproduceerde tweetjes 001 tot 008 uit 1939.

edit: fout jaartal verbeterd
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

HIER vindt U info over de MS.
(Patrick vindt dat ik niet genoeg reklame maak voor mijn archieven ! [:o)] Bij deze ! [:I]) -tisintfrans!-
Verder heb ik in "Trains" # 13 van maart 1953 nog wat gevonden over de vervolgserie van het unicum MS46, en de serieproductie hiervan uit 1950, de ms53. (Met ook een foto van prototype ms51, unicum gebleven !)
Wie wil, kan altijd een scan krijgen !  U zende mij een p.m. en U krijge ! -tisookintfrans!!(-etcestresteknik-[B)])
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : het nummer van het stel werd destijds aangeduid door dat ronde witte schijfje "21"; zoals niet door Patrick vermeldt ! [;)][}:)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

voila vakkundig uitgelegd,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem