Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Welke verlichting ?

Gestart door Jozef, 11 september 2008, 17:59:47 PM

Jozef

Hallo,

Ik ben nieuw hier .... en terug bezig aan een nieuwe ( m'n 6de denk :-) )modelbaan.
graag had ik tips gehad in verband van de verlichting BOVEN m'n treintafel !
Welke neem ik best, dus wat licht geeft de mooiste kleuren TL, spots, gloeilampen ?
en verbruik, welke lampen zijn het voordeeligst ?

Mijn baan word een U vorm met maten van 4,30 X 3,30 meter ... dus heb wel wat meters verlichting nodig .

Alvast bedankt, Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Peter

Eigenlijk is de goede verlichting degene die je zelf prefereerd.
Ikzelf gebruik TL lampen, omdat hiermee de schaduwen zachter zijn dan met spots, gloeilampen of Halogeenlampen.
Wel zorgen voor "voldoende" licht, dus niet te zuinig met verlichting, want je wil toch ook wel eens foto's van je baan nemen, nietwaar, en een flitslamp is (zacht uitgedukt) niet het ideaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

Over dit onderwerp is reeds heel wat geschreven.
Gebruik de zoekfunctie met volgende woorden "verlichting tl kamer"
en stel als datum in : berichten van max. 1 jaar oud.
Het levert (na voldoende geduld) enkele topics op die over dit onderwerp handelen.
(ik heb de links willen plaatsen maar weet niet hoe dat moet)

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jozef

Hoi,

Allemaal bedankt voor de tips en links ( kon ze zelf niet vinden via de zoekfunctie... na 15 minuten had ik een blanco pagina ;-)

Het zullen dus bij mij TL lampen worden, volgens ik kan lezen is dit de beste keuze.

Groetjes Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

poco loco

Nog niemand gedacht aan LED-strips?
Zie bvb.
http://www.ledslight.be/

Luc.