Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

afremmodulle en seinen

Gestart door GTT_tommy_GTT, 02 september 2008, 13:22:46 PM

GTT_tommy_GTT

hallo
graag zou ik wat meer info willen over een afremmodulle
samengepaart met seinen
ook ivm met de afstanden
en waar je best je rail's kan spitsen (ivm de afstanden)
dit is een stukje van mijn ontwerp
kan iemand dit stukje bewerken en aanduiden welk stuk dient voor de
afremvertraging, het stuk van de veiligheidssectie enz..

mvgr

imghttp://img440.imageshack.us/img440/6563/seinenafremmodulleqb9.png/img

dikken

met de afremmodule heb je drie secties nodig:
1. overgangssectie tussen stroomspoorsectie en afremsectie: lengte min 1.5 x de lengte van de langste sleper.

2. afremsectie: zelf te bepalen, 1.5 meter is imho een mooie lengte

3. stopsectie: dit is de !!noodstop!!. dit stuk wordt stroomloos gezet als het signaal rood staat. lengte: je moet eens kijken hoe ver je locs nog uitlopen als je op een gewone track aan de normale snelheid de noodstop indrukt. nu zal je trein normaliter al trag rijden als hij aan de noodstopsectie komt dus 1.5 de loklengte moet volgens mij voldoen.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

GTT_tommy_GTT


dikken

Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

GTT_tommy_GTT

en bestaat er dan ziets als dat er op ??n van die 2 sporen een trein staat,
het sein voor dat spoor groen word, en dat er op alle 2 een trein staat dat ik dan via een knop (of weet ik veel) kan beslissen welke trein eerst mag vertrekken, en dat dan 1 trein vertrekt en dat de 2de trein na een bepaalt tyd of signaal automatisch vertrekt en op een bepaalde afstand blijft van die eerste trein, deze rijden dan op een enkel spoor, en als deze 2 dan het station naderen, dat de ene trein op ??n spoor komt en de andere rjd naar een ander spoor (automatisch)
groetjes

dikken

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

je kunt dit zowel analoog, digitaal als computergestuurd uitvoeren.

Wat heb je daarvoor nodig: schakelcontacten op de juiste plaats.

Ik veronderstel dat je marklin rijdt, digitaal of analoog, maakt niet  uit.

De eenvoudigste oplossing probeer ik je hier uit te leggen ifv jou tekening waarbij ik veronderstel dat het spoordeel zonder wissels gewoon een lus is die weer op de schaduwstation komt.

1. stel: trein 1 staat op spoor a klaar om te vertrekken, trein 2 staat op spoor b klaar om te vertrekken en trein 3 staat voor het sein nabij wissel 2.

2. stel dat u half automatisch rijdt ( maw u beslist welke trein er eerst vertrekt.

3. u laat trein 1 op spoor a vertrekken. deze passeert na het verlaten van de noodstopsectie het contactspoor a. door de sleper wordt een massacontact gesloten die vervolgens wissel 2 naar afbuigend schakelt, het sein van spoor a terug op rood zet en het sein van blok 3 op groen. trein 1 verlaat het spoor a en vervolgd zijn weg.

4. trein 3 vertrekt en passeert na het signaal contactspoor van blok 3. dit contact schakelt het sein van blok 2 op groen, zodat de trein die daar staat te wachten kan doorrijden tot het volgende signaal. tegelijkertijd wordt het sein van blok 3 terug op rood gezet. trein 3 rijdt door tot het signaal van van spoor a en stop, wachtend op uw signaal om te vertrekken.

5. daar er geen andere treinen op het enkel spoor rijden, mag trein 1 doorrijden tot het signaal van blok drie, welke rood is.

6. daarna laat u trein 2 vertrekken van spoor b door het signaal op groen te zetten. gelijkend met punt3 vertrekt de trein, schakel wissel 2 recht schakelt signalen enz, enz, enz...

hopelijk is mijn uitleg duidelijk?





Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

GTT_tommy_GTT

hallo
hier zijn mijn spoorplannen
bovenbouw:

heel de baan (onder + bowenbouw)


legende:
rood/roze = stopsectie/noodstop
oranje = afremsectie
groen = overgangsectie

is dit mogelijk zo, en ook nog eens realiseerbaar??
groetjes

dikken

ja hoor, doe zelf maar eens de oefening in functie van mijn vorige uitleg. het is simpeler van je denkt.

opmerking: op je baan plan zou ik op de onderste sporen nog twee sectie inbouwen anders lijkt het mij wat te lang ifv de andere secties.

denk aan het volgende:

1. verdeel je baan in een reeks blokken/secties die ongeveer even lang zijn.

2. een trein die een blok binnenrijdt moet het vorige bolk op rood zetten en het blok/sectie daarvoor weer op groen zodat een trein die daar tsaat te wachten een blok/sectie kan opschuiven. als je alles aan elkaar sluit bekom je automatisch een lus.

3. probeer de oefening misschien eerst eens op een simpel ovaaltje met minstens drie blokken. daar kan je twee treinen op rijden.

succes!

aarzel niet om iets te vragen als je het niet begrijpt, hobbyisten helpen elkaar graag en gratis!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

Mij lijkt het dat je de secties in je baanplan langer kan maken.
Een stopsectie hoeft pas vlak voor een 'gevaar' te staan (een wissel bvb) of aan het eind van een perron.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GTT_tommy_GTT

@ dikken:
oke zal ik eens proberen dan waneer mijn baantje moet komen,
@ gerolf:
je bedoelt dat het Rode/roze gedeelte eigelijk VLAK voor een wissel mag komen? zonder daar nog een extra stukje spoor tussen?

mvgr
Tom

GTT_tommy_GTT

wat als je nu van de andere kant van het sein passerd, zo eerst via de noodstopsectie? (en het sein staat op rood) stopt deze trein dan daar? of hoe gebeurt dit?

Gerolf

Als je een spoor in twee richtingen gebruikt voor dit soort dingen, moet je ook de secties kunnen omkeren. Dat kan met een eenvoudige schakelaar.
Edit: Ik had blijkbaar je kleurcodes omgewisseld. Mijn vergissing [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GTT_tommy_GTT

hallo,
kan je dan eens (in paint of what ever) een schakelingetje tekenen voor die afremmodulle van marklin;

in samenspraak met een K83

graag zou ik alles met een Centraal Station van m?rklin sturen

groetjes

dikken

tommy,

de marklin afremmodule is niet meer leverbaar maar er zijn goedkopere alternatieven.

bekijk eens de volgende pdf file. Ik heb die ook nakebouwd en ze werken feilloos!//www.floodland.nl/aim/pdf/afremmodule.pdf

ivm het aansluitschema dacht ik zoiets als onderstaand maar bij een afremmodule zit normaal een aansluitschema's
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

GTT_tommy_GTT

graag zou ik tog alles origineel m?rklin houden
ik zal er wel her en der wel vinden (2dehands tesnoots)
ik ben nu eenmaal niet handig in zo'n dingen solderen enz..
kan men dit ook aansturen via het centraal station van M?rklin??
groetjes