schaduwstation

Gestart door 2-10-0, 02 september 2008, 10:36:27 AM

2-10-0


Hallo

Is het mogelijk om met een analoogbaan een schaduw station automatisch te maken zonder reed contacten en zonder pc.??

Peter

Hallo,

Je zal in elke geval rail kontakten moeten inbouwen. Dat hoeven niet perse? Reed kontakten te zijn. Afhankelijk van welke wisselaandrijvingen je gebruikt, of welke wissels, zal je relais moeten gebruiken, om de stroom op de sporen te onderbreken, of in te schakelen.
Dus zonder iets gaat het echt niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Met een paar aanwezigheidsdetectoren (bijvoorbeeld stroomdetectie, IR-sluis, schakelrail, ...) en een handvol relais kan je al iets in elkaar prutsen dat prima werkt (heb ik vroeger gedaan). Het hoeft allemaal helemaal niet zo complex te zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

depovero

olla!

Mogen wij te weten komen wat voor materiaal je zoal hebt, zo dat wij wat precieser kunnen antwoorden;
bedankt,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

citaat:
Ik heb pecorail en wissels
... zei 2-10-0 in een ander draadje. Dus DC analoog, vermoed ik [;)]

Je kan een schaduwstation automatiseren, maar een vorm van aanwezigheids-detectie heb je in elk geval nodig. Dat hoeven geen reedrelais te zijn (zelfs beter niet)
Je hebt tevens een detectie nodig om je wisselstand te weten.
Na de detectie moet je de informatie verwerken. Dat kan met relais, logische IC's, ...

@ 2-10-0: Dat geciteerde antwoord heb ik gewist, want het stond "los" van dit onderwerp. Om te antwoorden op een lopend topic is er onderaan een knopje "reageer op onderwerp". Ik vermoed dat je per ongeluk "nieuw onderwerp" hebt aangeklikt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw