Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat is je favoriete station?

Gestart door Peter, 29 augustus 2008, 12:38:10 PM

SuSke

Dat kan inderdaad dat er een smalle handvormsteen gebruikt werd bij de opbouw.

Inhet Antwerpse staan er ook gebouwen met verglijkbare steenafmetingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

is dat zeker, welke steen werd er gebruikt in Kortrijk ?

MoVi

Ja, dat is nu mijn vraag ook.......

Voorlopig ga ik daar vanuit.

Ronald Visser
Ronald Visser


MoVi

Ik heb het hiermee gedaan.



lijkt me dat de maten wel zo ongeveer kloppen:
onder het raam is het metselwerk 70 cm

het lange "natuursteen " van de entree poort is ongeveer 65 cm hoog
vlak van de uitstekende driehoek is 35 cm breed.

Ronald Visser
Ronald Visser

Herwig

#95
Kijk 's naar het parament van het bescheiden stationsgebouw(tje) van Zeebrugge-Dorp . Bouwjaar 1937.  (  zie reactie # 66 in deze forumdraad ) .

De  beige/gele gevelstenen lijken op die van Kortrijk.   Op 'n foto dan toch.  Misschien kun je hieruit afmetingen afleiden ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Zeebrugge-Dorp#/media/Bestand:Station_Zeebrugge_Dorp_R01.jpg
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/79965    ( ter illustratie, met dank aan Erfgoedvlaanderen )

Beide bevinden zich toevallig in West-Vlaanderen, zij het een eindje van elkaar als je het moet fietsen.

MoVi

@Herwig.
Ik denk dat we er een heel eind mee komen.
Dank voor de info.

Ronald Visser
Ronald Visser

MoVi

Zo een eerste test.
40 mm x 220 mm x 105 mm.

Over de hoogte van het metselwerk van de pui zit ik slechts 9 mm verkeerd met mijn aannamen. :-[
(gerelateerd aan de maten van de *.dwg , dat is 0,1 mm modelschaal H0) ;)

Ronald Visser


Ronald Visser

Alan On Track

netjes  :). Ga je het station 3D-printen of Lazecutten?
Modelbouw is een kunst

Kris

Favoriete station ( om in model te bouwen ) : station Leuvensesteenweg in Sint-Joost-ten-Node speciaal met de sporen onder het station door

Een modelbouwer uit Aalst heeft het in model ( spoor 1 ) gebouwd een prachtig model

Kris

renstimpie

De typische MT stations leren kennen via ons project Sint Gillis Waas.

D0DB794D-20C7-4EA3-8B96-B51BA9921397 by Tim Somers, on Flickr

Ik moet zeggen dat dit soort station mijn voorkeur hebben... ;)    Dus Puurs,  Sint Gillis Waas,...

MoVi

de afkorting MT ken ik niet.

Heb je Nijlen station gezien? Of ken je het?
Enkele wanden staan al op shapeways.

Materiaal? Afhankelijk van de kosten en of het te reproduceren is.
Ronald Visser
Ronald Visser

Sven VG

MT = Mechelen - Terneuzen, was spoorlijn 54

renstimpie

MT staat voor Mechelen - Terneuzen.

Het station van Nijlen is een mooi initiatief.  Ik heb zelf nog foto's die wil gerust wil delen

Persoonlijk zou ik gaan voor de combi tussen print en lasercutting voor het te maken.

Alan On Track

Citaat van: Kris op 24 juni 2021, 21:03:05 PM
Favoriete station ( om in model te bouwen ) : station Leuvensesteenweg in Sint-Joost-ten-Node speciaal met de sporen onder het station door

Een modelbouwer uit Aalst heeft het in model ( spoor 1 ) gebouwd een prachtig model

Kris

Inderdaad prachtig station, en eigenlijk ideaal voor een model baan. Er zijn veel plannen en foto's van bewaard, zelfs in H0 neemt het niet veel plaats in, en de ligging aan lijn 161 laat toch nog een interessante variatie van treinen toe (behalve goederen).
Modelbouw is een kunst