Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wat is je favoriete station?

Gestart door Peter, 29 augustus 2008, 12:38:10 PM

SuSke

#60
Citaat van: MoVi op 08 juni 2021, 18:47:45 PM

@ Suske. Ik ga even na wat de lengte wordt van Kortrijk. Is dit er een die je ook in stukken zou kunnen aanbieden?

MoVi

Je kan het zelfs heel modulair aanpakken en zo groter of kleiner maken naar believen.

de zijvleugels: ongeveer 44m lang (16+12+16m) https://www.google.be/maps/@50.8247808,3.2641313,3a,75y,186.7h,88.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1slhB0QbWNZLFJxBH0CY2DIQ!2e0!7i16384!8i8192

Het centrale deel: ongeveer 18m
https://www.google.be/maps/@50.8248056,3.2644021,3a,75y,178.2h,91.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTb25B7KKxcw6JNFPR2Ci6g!2e0!7i16384!8i8192


En als je in de trant van Oudenaarde wil blijven, maar misschien een beetje kleiner is "Schaarbeek-Schaerbeck" - dan heb je gelijk een tweetalig voor onze vrienden van TTM.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Citaat van: Havoc op 08 juni 2021, 22:11:50 PM
Weet je wat jammer is? Eigenlijk zijn dat nu juist de stations die de moeite zijn om te bouwen. Ja, die zijn te groot. Maar wat meestal geboud wordt, daar is de exploitatie eigenlijk de moiete niet om een station te bouwen. En toch is dat wat er in model gebouwd wordt en dan rijden we daar een exploitatie die helemaal niet past bij het station. Een station met 2 sporen daar stoppen 4 treinen per dag.

Ok, ik trek het op flessen. Maar wat je meestal ziet, ook op beurzen en tentoonstellingen zijn doodse plattelandsstations met een Brussel-Noord treinverloop.

Iedereen bouwt natuurlijk waar hij/zij zich goed bij voelt.

Het zijn uitzonderingen, maar er zijn ook wel al een aantal mooie en indrukwekkende banen op tentoonstellingen gepasseerd waar een volledig station op uitgebeeld wordt. Ik denk aan station Hasselt van Ivo Schrapen of station Oostende van MSKK. Voor zulke projecten is natuurlijk veel tijd, geld en vooral genoeg plaats nodig, eigenlijk is zoiets enkel doenbaar voor verenigingen of mensen die hun volledige modelbouwruimte over hebben voor één station.

Anderzijds is de bouw van  indrukwekkende Belle Epoque stationsgebouwen zoals Oudenaarde natuurlijk een uitdaging op zich. Met een dergelijk station is zelfs een ervaren modelbouwer toch wel enige tijd zoet, en voor sommigen is dat gewoon een onmogelijke opgave. Die stellen zich dan tevreden met het gekende Belgische station van Kibri met 10 sporen ervoor. Ook al is dat misschien niet realistisch denk ik dat de liefde voor de hobby zulke stations zeker rechtvaardigt, zeker wanneer men het rijden met treinen verkiest boven het bouwen van een uitgebreid landschap errond.

Persoonlijk zou ik het waanzinnig vinden om een verdwenen station terug tot leven te wekken in miniatuur. Brussel-Noord/Zuid, Antwerpen-Zuid, Oostende-Stad, Manage, Etterbeek, Bergen, Mechelen, Brugge, Ciney enz. zijn stuk voor stuk gevallen monumenten die het verdienen op zijn minst ten dele in miniatuur geëerd te worden. Zulke banen zouden veel ruimte nodig hebben, maar lenen zich wel tot een interessante exploitatie en ongetwijfeld veel publiek op tentoonstellingen. En vooral ook bouwplezier! Misschien dat iemand er zich ooit aan waagt, ik zou zeker willen meehelpen.

Mijn droom blijft toch om Brussel-Noord in tijdperk I ooit eens na te kunnen bouwen. Als ik onderstaand plan zou volgen is daarvoor ongeveer een vijftal meter nodig in H0, toch wel een behoorlijke oppervlakte. Maar het moet wel mogelijk zijn... Als ik er later de tijd, het geld, de plaats en de ervaring voor heb. Maar ach, een mens mag dromen  ;D

BXL Nord (15) by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Michiel

TPI van het Noordstation is heel haalbaar, en je gaat terug naar de essentie van het station zoals het ooit werd ontworpen. Het sporenplan is uiterst simpel met 11 peronsporen, een handvol wissels, een leuk brugseinhuis en twee mini depots onderaan links en rechts van de bundel. Ik ken dit plan, maar het tijdperk spreekt me minder aan, vooral dan kwa locomotieven- en rijtuigenpark.

Op het plan staan ook cirkels en verbindingslijnen tussen perronsporen, alsof locomotieven door middel van draaischijfjes vooraan en achteraan op elk perronsspoor werd omgereden. Toch iets merwaardig dat ik nergens anders heb gezien. De operationele uitbeelding hiervan is ook weer een uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: Michiel op 09 juni 2021, 08:03:53 AMOp het plan staan ook cirkels en verbindingslijnen tussen perronsporen, alsof locomotieven door middel van draaischijfjes vooraan en achteraan op elk perronsspoor werd omgereden. Toch iets merwaardig dat ik nergens anders heb gezien. De operationele uitbeelding hiervan is ook weer een uitdaging.

Niet zo merkwaardig in dat tijdperk. Meestal wel voor wagons bedoeld. Langs de rechterkant is zelfs zo'n geval dat het gebouw binnengaat.

De vraag is wel of dit het volledige station is. Kopstations hebben vaak voor het perrongedeelte een behoorlijk "tuin" met opstelsporen allerhande en technische voorzieningen, soms zelf een locdepot.

Maar een station in een meer hedendaagse setting is meestal enorm. Zelf was ik met de plannen begonnen voor een duits voorstadsstation in Z. Met 3 perronsporen en 3 sporen voor goederentreinen op te stellen ernaast en een eigen goederenemplacement (1 spoor) en aftakking naar een industrie. Als je dat in 1/220 wou doen kwam ik op 7 meter uit. En dat was net genoeg om een trein met 6 rijtuigen te laten stoppen. In h0 kom je dan op 20 meter of zo. Voor een station van niemendal. De halte hier in het dorp heeft perrons van 300 meter en niet eens een station!

Een haalbaar station met een relatief druk verkeer is denk ik Jette (als je in het land wil blijven). Het stationsgebouw is niet mis. Er komen 2 lijnen bij elkaar vlak voor het station en die gaan als 1 lijn naar Brussel. Een plan met de vroegere goederenkoer moet wel te vinden zijn. Langs 1 kant een brug om de boel af te sluiten. Langs de andere kant was een overweg met een seinhuis ernaast. (staat er nog).

Andere optie zou ik het station van Laken vinden. Het station staat boven de sporen, maar naast de brug, niet over de sporen. Wel geen goederenkoer dacht ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

ondertss het station Kortrijk en degenen die het willen behouden een duwtje in de juiste richting gegeven en ook gedeeld op FB om mensen aan te zetten ook te ondertekenen !  ;) ;)

Alberke

Dat van Bouwel! Is dat niet zoals die kit van Kibri?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

#66
Bouwel ?         Kan idd. met  'Kibri'.         Stationstype  Staatsspoorweg / l'Etat
Even kijken naar het betreffende MSM-202-artikel, met foto's.  Maquette, handgemaakt door Hugo De Bot.

--------------

Het bescheiden stationsgebouw van  Zeebrugge-Dorp , eenvoudig maar toch anders  Met gevel in lichtbeige stenen en de stationsnaam op glazuursteen. 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Station_Zeebrugge_Dorp_R03.jpg/1200px-Station_Zeebrugge_Dorp_R03.jpg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Zeebrugge-Dorp#/media/Bestand:Station_Zeebrugge_Dorp_R01.jpg
( ter illustratie, met dank aan M. Reyckaert  en Wiki )

Decapod

#67
Citaat van: Michiel op 09 juni 2021, 08:03:53 AM
Op het plan staan ook cirkels en verbindingslijnen tussen perronsporen, alsof locomotieven door middel van draaischijfjes vooraan en achteraan op elk perronsspoor werd omgereden. Toch iets merwaardig dat ik nergens anders heb gezien. De operationele uitbeelding hiervan is ook weer een uitdaging.

Dat kwam nog wel voor in TPI en was vooral bedoeld, zoals Rudy al zei voor wagons (die waren toen ook nog lekker kort) te verplaatsen. Je ziet trouwens op het plan dat dat dwarse spoortje naar een depot lijkt te leiden. Ik heb nog ergens plannen liggen van het station van Namen waar ook zo van die draaischijfjes op staan.

Het heeft ook voor locs bestaan, maar dan niet me een draaischijf dwars op de sporen: het oude kopstation van Verviers-Ouest. Dat was een kopstation waarin vier draaischijven zorgden voor het keren van wagons en locs, twee voor elk. Die voor de locs lagen tussen de twee wisselstraten die naar de perronsporen leidden. Verviers-Ouest verloor jammer genoeg aan belang na de WOI en is nu zelfs helemaal verdwenen.

Mocht ik het kunnen: ik zou een oud project van stal halen. Ik droom er nog van: het station van Quevaucamps in tp II. Eén van de weinige kopstations op een zijlijn in België. Met draaischijf en verschillende industrieaansluitingen. Klein maar fijn. En het dan op een tentoonstelling kunnen verbinden met La-Roche-Porphyre ... 't zou fantastisch zijn.
Misschien later eens, want ik heb er gewoon de vaardigheden niet voor. Far out of my reach ... we zullen eerst maar eens zorgen dat er een werkplek is zodat we wat kunnen prullen met oude rommel. Hopelijk rest me er nog genoeg tijd om het ooit allemaal te kunnen verwezenlijken.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

59erke

Citaat van: Havoc op 08 juni 2021, 22:11:50 PM
Weet je wat jammer is? Eigenlijk zijn dat nu juist de stations die de moeite zijn om te bouwen. Ja, die zijn te groot. Maar wat meestal geboud wordt, daar is de exploitatie eigenlijk de moiete niet om een station te bouwen. En toch is dat wat er in model gebouwd wordt en dan rijden we daar een exploitatie die helemaal niet past bij het station. Een station met 2 sporen daar stoppen 4 treinen per dag.

Ok, ik trek het op flessen. Maar wat je meestal ziet, ook op beurzen en tentoonstellingen zijn doodse plattelandsstations met een Brussel-Noord treinverloop.

Aan de andere kant gewoon een klein stationnetje of stopplaats op een enkelsporig lijntje. Lekker simpel met enkele motorwagens op en af rijden is heel realistisch en makkelijk in model na te bouwen. 

Ik woon vlak aan dergelijk station en hier passeren dagelijks 2 treinen per uur en heel af en toe hebben we het geluk om eens een diesel met wat goederenwagens of een onderhoudstrein te zien.

Dus realistische exploitatie is mogelijk maar dan moeten er compromissen gemaakt worden kwestie van het stationsgebouw, hoewel ik denk dat er uitzonderingen bestaan.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Decapod

#69
Klopt deels, maar je mag ook niet vergeten dat met verkleining er ook verdichting moet zijn: we verkleinen de weergave en verdichten de tijd. De hoeveelheid treinparen is vaak niet zo echt het probleem op sommige banen, wel wat er rondrijdt. Op een zijlijntje reden geen getrokken expresstreinen, bv.
Maar soit, ieder zijn meug daar. 't Blijft een hobby, en eerlijk gezegd, wie heeft er tijd en plaats (en geld) om iets reusachtigs te bouwen wat rondenderende types 1, 10 of 12 rechtvaardigt? Anderzijds, welke Belgische stoomliefhebber koestert net die modellen niet als z'n eigen kinderen? Het zou maar zielig zijn om ze niet 'uit te laten'.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

B_Modelbouw

Mijn favoriete station... Ekeren, oké je kan het opbouwen met een enkele Kibri sets, al was mijn keuze deze van Jocadis in gips. Gelegen tussen een spoorbrug en viaduct (sluit de baan mooi af aan beide kanten).

Wat er voorbij komt is echt een allegaartje van passagiers en goederen (L12 / L27a) en internationaal (Thalys / Eurostar bij geen gebruik L4)... zelfs een museum stoomlocomotief kan voor een rit bakkersmolen in de jaren 80,90 ... kortom geen moment verveling.

Dus in tegenstelling om een gigantisch station te bouwen, kan een simpel lijnstation op een internationale as en dicht gelegen bij de haven een grootse afwisseling aan treinverkeer betekenen.

Een ander voordeel van deze keuze... er zit een kunstencentrum in en hebben een afwisselt programma. Zeker de moeite ... en een leuke stop om te drinken wanneer je over de F14 er voorbij komt.

Zowel in model als in werkelijkheid een aanrader.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


MoVi

Ik heb zelf snel wat gezocht en deze gevonden:

Stationsgebouw Nijlen.
Voor mij is het een niet zo moeilijk te ontwerpen systeem. en ook een test.
Tevens is een modulebouw eventueel mogelijk. In resin, denk ik wel.

Verder weet ik er alleen van dat het pas overgegaan is in andere handen en er nu (ook) horeca in gevestigd is.
De voorgevel heb ik al uitgewerkt de laatste twee dagen en ga aan de achtergevel beginnen (spoorzijde).

Vraag 1  Wie heeft belangstelling? (vrijblijvende opgave).
Vraag 2  Wie kan mij aan foto's helpen van de wanden van station Kortrijk (Steenmaat en steenstructuur)
                       Tevens van de muurkunstwerk bij de vooringang (linker zijde) en andere specifieke details die belangrijk zijn.
                       Streetview is niet duidelijk hierin.
Ronald Visser
Ronald Visser

MoVi

Voor de Nederlandse modellen is het station Rotterdam Noord bijna gereed.
Een mooi station van NS architect van Ravensteyn.
Van hem is ook het ontwerp van post K (voormalig) van emplacement Utrecht.

Ronald Visser
Ronald Visser

MoVi

Het stationsgebouw Nijlen nadert zijn laatste tekenwerk.
Nog een paar raampartijen in te voegen.

Wie reageert op de vragen eerder gesteld in dit topic?  :)

Ronald Visser




Ronald Visser

doomslu

Ronald, het blijft hier nogal stil...

Ik ben wel benieuwd naar het station van Nijlen. Ik moet toegeven dat het een station is waarover ik nog nooit gehoord had. Een groot en net gebouw, maar niet echt typisch Belgisch vind ik.

Samen met jou vraag ik me af of er hier op 't forum geen mensen zitten uit de streek van Kortrijk?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *