Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat is je favoriete station?

Gestart door Peter, 29 augustus 2008, 12:38:10 PM

Alan On Track

Een projectje dat ik graag over enkele jaren hoop te kunnen verwezenlijken is een maquette het oud station van Brussel-Noord omstreeks 1900. Ik ben een enorme liefhebber van deze periode, en het is zo'n iconisch station. Ik heb al wat gezocht naar plannen in het Brussels stadsarchief, maar niets gevonden.  Vermoedelijk zijn deze eerder in handen van de NMBS. We zien wel wat het wordt. 
Modelbouw is een kunst

SuSke

Nog snel voor de NMBS het afbreekt. Het iconische station van Kortrijk. lekker atypisch voor op de gangbare banen.




Andere oplossing, de enquete op Avaaz.org ondertekenen in de hoop dat er geluisterd wordt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Er zijn geen plannen van Brussel-Noord. Ik had al alle NMBS diensten aangeschreven (tekenbureaus, archiefdiensten, het vorige museum in Noord,...), de betrokken overheden (Brussel, Sint-Joost, Gewest,...), Musea en Rijksarchief, Sint-Lucas Instituut, en ben persoonlijk gaan aankloppen bij NMBS en Rijksarchief. Ik had advertenties geplaatst in Vlan en een ander Brussels blad. Maar het resulktaat van dit alles is dat er geen plannen bestaan van het gebouw van Brussel-Noord!

Ik heb een paar ruwe plannen (eerder schetsen) op internet gevonden, maar die vind je waarschijnlijk zelf ook zonder teveel moeite. Fotos van de voorgevel (kant Rogierplein) vind je per 1000.

In elk geval wens ik je succes met dit project. Ik was ooit met Brussel-Noord begonnen, maar dat was ver boven realistische modelbouwmogelijkheden. Vandaar de overstap naar mijn huidig Brussel-Luxemburg project.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

FREMO e.V. - afd België

Bom Dia, Hello, Bonjour, Hallo, Gute Tag, Hej, Saida,

1- Favoriete station :: MSM Lijn 155 - 165 (Virton - Saint-Mard).
Waarom; één van de 1ste internationale grens stations van België dd. 19 APRIL 1873.
Gebouw Typerend voor de tijd en nog steeds in de zelfde bouwvorm.

2- Een station waar vroeger en nu personen vervoer in de aanbieding is als ook goederen vervoer.

Mvg,


Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

doomslu

Citaat van: MoVi op 08 juni 2021, 13:19:00 PM
Ik ga het stof er afpoetsen. :P    2021 -2008     hm hm  Is wel een hele boel stof
 
Welk station zouden jullie graag uitgewerkt zien worden?
Er zijn er al enkelen hiervoor genoemd.
Maar wellicht zijn er intussen nog meer ideeën naar voren gekomen.

MoVi
Ronald, ik vrees dat het niet té groot mag zijn, want anders wordt het wellicht een dure zaak?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Citaat van: Michiel op 08 juni 2021, 14:46:59 PM
Er zijn geen plannen van Brussel-Noord. Ik had al alle NMBS diensten aangeschreven (tekenbureaus, archiefdiensten, het vorige museum in Noord,...), de betrokken overheden (Brussel, Sint-Joost, Gewest,...), Musea en Rijksarchief, Sint-Lucas Instituut, en ben persoonlijk gaan aankloppen bij NMBS en Rijksarchief. Ik had advertenties geplaatst in Vlan en een ander Brussels blad. Maar het resulktaat van dit alles is dat er geen plannen bestaan van het gebouw van Brussel-Noord!

Ik heb inderdaad ongeveer alles wat ik op het internet al vond over Brussel-Noord al opgeslagen. Het idee zou bij dat project zijn om enkel het gebouw met koepel te bouwen, en niet de achterliggende sporenbundels. Op die manier is het qua oppervlakte best haalbaar om in H0 te werken. Maar bon, ik denk dat ik nog wel wat meer modelbouwervaring wil opdoen alvorens ik aan de bouw begin en misschien werk ik ook best eerst eindelijk een paar van mijn 1000 andere projectjes af  ::) :P

En wat de plannen betreft... In het slechtste geval maak ik zelf een plan op basis van foto's, ik heb een aantal zeer goede close-ups van de voorgevel, duidelijke luchtfoto's en grondplannen, dus dat moet niet onmogelijk zijn.

Maar ook wat de echte plannen betreft geef ik de hoop niet op. Als er iets is wat ik tijdens mijn geschiedenisstudies heb geleerd is dat bronnen soms op onverwachte plaatsen kunnen opduiken, en je soms moet zoeken op minder vanzelfsprekende plekken. Vanuit mijn eigen onderzoekservaring lijkt de kans me reëel dat zelfs al moesten de originele plannen verloren zijn gegaan er nog reproducties kunnen bestaan in historische periodieken, illustraties in19de -eeuwse literatuur, kopieën in gespecialiseerde eigentijdse media of zelfs in obscure collecties en archieven.

Het zou me overigens verbazen moesten de originelen werkelijk niet meer bestaan. Documenten uit die tijd zijn over het algemeen vrij goed bewaard gebleven, ik denk dat het probleem eerder zal liggen aan een slechte, verkeerde of zelfs ontbrekende inventarisatie - een bekend probleem. Daardoor weten de archivarissen soms zelf niet meer waar ze iets kunnen vinden en of ze het wel hebben. Daardoor doe je in het archief zelf soms onverwachte vondsten. Voor mijn thesis voer ik onderzoek uit naar de Blaesstraat in de Marollen omstreeks 1860, en tussen de archieven die ik daarvoor opzocht zaten om een of andere reden zeer gedetailleerde vroeg 19de-eeuwse plannen en verslagen van het oude Broodhuis op de Grote Markt, bij het archief wisten ze niet eens dat die plannen (nog) bestonden. Anderzijds zocht ik me een paar jaar terug zot naar plannen van het Granvellepaleis in Brussel, zonder resultaat. Maar enkele maanden terug plaatste iemand hier doodleuk plannen en schetsen van op facebook. Hij had deze gevonden in een boek over Brusselse architectuur uit 1882. :P Mirakels zijn de wereld dus nog niet uit en ik hoop dat met wat creativiteit en historisch inzicht er nog wel ergens een spoor van het Noordstation te vinden moet zijn.

Enfin, Ik twijfel er niet aan dat je alles uit de kan hebt gehaald om te zoeken naar die plannen hé, Michiel, en het kan goed zijn dat ik alsnog ongelijk krijg en er effectief geen plannen meer zijn. Het is vooral een uitdaging die ik wil aangaan, en het onderzoek wordt ook een van de leukste elementen van dat project denk ik. Als ik me nu nog even inzet voor mijn laatste examen en mijn thesis kan ik me over enkele maanden gediplomeerd historicus noemen, wie weet opent dat nog andere deuren...
Modelbouw is een kunst

Michiel

Bij het rijksarchief hebben ze me gezegd dat 95% van het Belgische archief in de catacomben onder het Justitiepaleis ligt. Alleen wat gerechtelijke en wettelijke waarde heeft wordt uit geselecteerd en geindexeerd. De rest ligt er te verteren, en te wachten op betere tijden. Maar dat is dus (groot-)praat van de archivist dat ik er toen sprak. Om te zeggen dat er steeds hoop is dat de plannen ooit boven water komen. Maar of dat nog dit leven is, dat lijkt onduidelijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

De absolute beginner

Toch stom hé.
Wie weet wat er daar nog ligt?

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

MoVi

Over de kosten denk ik nog even niet.

Grootte speelt wellicht een rol. 
Misschien een station dat in delen is samen te stellen?

@ Michiel. Laat eens weten wat je er al aan hebt opgestart?

@ Suske. Ik ga even na wat de lengte wordt van Kortrijk. Is dit er een die je ook in stukken zou kunnen aanbieden?

MoVi

Ronald Visser

Michiel

#55
Ronald, vergeet Brussel-Noord. Te groot. Bijvoorbeeld, je wil geen matrix van 80 engelse wissels opnemen in een sporenplan, of plaats vinden voor 29 perronsporen, laat staan een treinverkeer uitbeelden om die 29 sporen zin te geven.Brussel-Noord als modelbaan is modelspoortechnisch bijna niet nabouwbaar... operationeel. Ik had hier in de jaren 2010-2015 twee draadjes lopen met de bouw (beginnend met het depot van BN), maar de foto's zijn al lang door Photobucket vakkundig omzeep gebracht.

https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15785.msg
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,11760.0.html

en nog een paar filmpjes die op YT rondslingeren: https://www.youtube.com/playlist?list=PLkdKAr-bpa4AmR6el-LVMLnM8C0NgUG6S
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Ronald, ik denk dat ik snap wat je bedoelt.
We gaan eens moeten nadenken...

Ik ben eens gaan terugkijken wat ik in 2008 schreef: Aalst en Gent-Sint-Pieters. Grote gebouwen. Té groot voor op een kleine modelbaan.
Ondertussen heb ik er nog een lievelingsstation bij, maar ook veel te groot: Oudenaarde.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

tja Oudenaarde... Vroeger toen ik naar school ging in Gent liep ik elke dag door 't station. In de weekends reed ik dan vaak mee met de diesels. Mijn schoonbroer was "kaartjesknipper"... 'k Woonde er op zowat één kilometer vandaan. Later hebben ze de sporen verhoogd en is de charme aan de perronkant verdwenen. Gelukkig staan er aan de straatkant geen storende obstakels aangebouwd.

Havoc

Weet je wat jammer is? Eigenlijk zijn dat nu juist de stations die de moeite zijn om te bouwen. Ja, die zijn te groot. Maar wat meestal geboud wordt, daar is de exploitatie eigenlijk de moiete niet om een station te bouwen. En toch is dat wat er in model gebouwd wordt en dan rijden we daar een exploitatie die helemaal niet past bij het station. Een station met 2 sporen daar stoppen 4 treinen per dag.

Ok, ik trek het op flessen. Maar wat je meestal ziet, ook op beurzen en tentoonstellingen zijn doodse plattelandsstations met een Brussel-Noord treinverloop.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *