Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wat is je favoriete station?

Gestart door Peter, 29 augustus 2008, 12:38:10 PM

Peter

Wat is je favoriete station en zou je dat ook willen bouwen in model?

Als een (beetje:)) chauvinistische Antwerpenaar kies ik zelf voor de Antwerpse stations, met op de eerste plaats het oude, in 1970 afgebroken station van Berchem
Tweede plaats: het oude Antwerpen-zuid en op de derde plaats natuurlijk het Centraal-station, maar dan wel in de versie van tijdperk III, dus nog met de torentjes.

Als station dat ik graag in model zou hebben is het natuurlijk het oude Berchem. Maar nabouwen, zucht!!!, waar haal je de plans en.....de tijd!!!
Mijn station Boom geraakt momenteel zelfs nog niet af (weinig tijd en weinig goesting)
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Antwerpen Centraal in zijn huidige toestand lijkt me wel wat, maar als Oost-Vlaming kan ik natuurlijk geen Antwerps station als favoriet nemen. Dat begrijpen jullie wel. [;)]

Neen, moest ik ook eens v??l tijd en goesting hebben dan lijkt Aalst me wel wat. Van Gent Sint-Pieters kan ik alleen maar dromen. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Anarchy

Dit is iets waar iedereen wel iets uit zijn buurt zal kiezen. Dan ga ik voor Denderleeuw. Van kinds af altijd al indrukwekkend geworden!

wisselstromer

koln hbf vind ik het leukst
daar komt vanalles en vooral de
hal en de brug over de rijn spreken me aan

hamburg hbf ziet er ook super uit
in belgie "osschot staase" natuurlijk[;)]
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Michiel

De twee verdwenen en bijna vergeten Brusselse kopstations hebben me altijd geboeid. Als ik ooit... dan zou ik het oude Brussel Noord in zijn renaissancestijl weer willen doen herleven, in model... als ik ooit...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

tom007

sinds af ben ik facineerd door antwerpen centraal. De oude van vroeger met de doodlopende sporen was ook wel heel tof om te zien.

eddy

Station van Diest,met de oude Schaffense poort ,boeit mij wel.En met de prachtige hulp van David zal wellicht volgend jaar gestart worden met de bouw van de baan.Ben nu bezig met het maken van perronboorden,schuilhokjes,stootblokken enz.
Ps het station van Aalst vind ik ook iets hebben.
Groeten Eddy

Kees-Jan

Berlin Friedrichstrasse[:D] van rondom de wende: ??n grote puinhoop dus.



deze foto is iets ouder maar ook erg leuk.

Kees-Jan

NB het station ben ik aan het bouwen................

dieselfreak

Mijn natte droom op modelbouwgebied is het oude station van Sint- Niklaas:


http://images.delcampe.com/img_large/auction/000/041/067/722_001.jpg?v=1



Het gebouw is helaas in 1972 afgebroken en vervangen door een oerlelijk gedrocht wat er nu nog staat tot mijn grote ergernis.[:(!]
MC

Jurgen

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

in belgie "osschot staase" natuurlijk[;)]




Er bestaat geen beter. [:D]
Al is het na al die jaren toch serieus ingekrompen hoor. [:(]
Het blijft wel een mooi gebouw. Herkenbaar maar toch geen eenheidsworst zoals het Kibri station.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dirkske

Turnhout mag er ook zijn.[:p]
[/img]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Bundesbahnfreak

Hallo

Belgisch station: Mechelen (ben in Mechelen geboren vandaar) is wel leuk met zijn hoogteverschillen en zijn bruggen over het kanaal.

Duits station, voor mij ook K?ln Hbf!
Maar kleinschaliger; Altenbeken met zijn grote viaduct, het station midden in de sporen! Een beetke vergelijkbaar met D?ren waar zelfs een draaischijf gebruikt werd ipv wissels om de accustellen BR 515 van spoor te wisselen.  Peter zal dit mooie station zeker kennen.

Nog kleinschaliger Br?gge (Nord-Rhein Westfalen)nu een zijlijn maar vroeger een belangrijke lijn met tractiewerkplaats en vertakking naar L?denscheid.  Eeneens gekend van zijn seinhuis dat over de sporen staat

Groeten

Rudy

Havoc

Schaarbeek met zijn torentje en lokettenhal: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:SchaerbeekStation.jpg
Leuven is ook niet mis maar dan voor ze dat mottig lelijk rood mormel ernaast gezet hebben en die idioote overkapping waar weer en wind vrij spel onder hebben.

citaat:
natuurlijk het Centraal-station, maar dan wel in de versie van tijdperk III, dus nog met de torentjes.


Onlangs met iemand die daar in de buurt werkt over gepraat en volgens hem zouden de torentje er terug op komen met de restauratie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hobbyist

ik hou het liever op de oude kleine landelijke, helaas zijn de meeste stations niet meer in gebruik. Zelf heb ik al dat van As nagebouwd inclussief het seinhuis. Beiden zijn hier al meerdere malen getoond. Bouwplannen van stations heb ik genoeg, alleen veel tijd ontbreek doch heb ik nu wegens redenen andere doelstellingen in het leven dan modelbouw. Het wil daarom nog niet zeggen dat ik er helemaal uit ga maar toch beperkt blijf tot het minimum.

ERVIN

t'Ja, ik moet mijn favoriete station niet meer zeggen zekers h?[:o)]

Al??, voor diegene die het nog niet wisten, Antwerpen-Centraal, zowel het oude (voor de grote werken) als het nieuwe.

Telkens ik daar kom besef ik hoe klein ik ben, en hoe groot dat daar wel niet is, het waren knappe koppen die dat daar 100 jaar geleden gebouwd hebben.