Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LEGO modelspoor

Gestart door Thomas, 25 augustus 2008, 23:58:05 PM

Thomas

Hoi,

Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum. Ik hoop hier een hoop info te kunnen vergaren voor het ontwerpen van realistische treinen en landschappen die ik dan zelf in LEGO kan verwezenlijken.

De moderne spoorwegen (tijdperk 5) zeggen me weinig, maar de treinen uit tijdperk 3 en 4 spreken me des te meer aan.

Voorkeur gaat dan ook nog eens naar goederentreinen, en liefst nog van Duits/Oostenrijks/Zwitsers type en dan ook nog eens graag (ja, ik ben veeleisend) op de leukere bergpassen.

Omdat er, zeker wat locomotieven en spooraccessoires weinig is te krijgen in LEGO dat een realistisch uitzicht heeft, ben ik bezig het meeste zelf te maken. De wagons komen op dit moment van bij LEGO zelf, maar ook dat zal veranderen.

De locomotieven waar ik mee bezig ben zijn:

- een DR24 stoomlocomotief met tender
- een klasse 08 dieselrangeerloc van de Britse spoorwegen

Verder ben ik op zoek naar een officiele klasse 1020 van LEGO zelf, het enige mooie model dat ze ooit hebben uitgebracht.

Bij gebrek aan fotomateriaal (een hoop losse stenen is immers weinig interessant) een foto van 2 van de wagons die ik ga gebruiken, misschien verander ik de kleuren nog (dit zijn de originele LEGO kleuren).

imghttp://img26.picoodle.com/data/img26/3/8/25/f_PICT4806m_dc297b1.jpg/img

imghttp://img32.picoodle.com/data/img32/3/8/25/f_PICT4808m_52582ec.jpg/img

Hier foto's van originele LEGO ontwerpen die ik niet ga gebruiken.

7735 Goederentrein met Diesellocomotief uit 1985

imghttp://img27.picoodle.com/data/img27/3/8/26/f_PICT4811m_d11fd36.jpg/img

7745 Passagierstrein (gebaseerd op de eerste TGV?)

imghttp://img28.picoodle.com/data/img28/3/8/26/f_PICT4814m_2b7238c.jpg/img

Hopelijk vinden jullie er wat aan...

Groeten, Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

Gerolf

#1
Lego treintjes: een discipline apart [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#2
Hoe zijn de koppelingen nu bij Lego? In mijn tijd...toen waren dat magneetjes. Je moest toen goed opletten hoe je de wagons op de rails zette of ze duwden elkaar weg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Thomas

#3
Hoi,

Het zijn nog steeds magneetjes, maar ze draaien vrij rond hun as in de ophanging waardoor ze hun tegengestelde polen automatisch naar elkaar toe zullen richten.

De oudere magneten hadden inderdaad maar 1 vrije pool waardoor je steeds last kon hebben dat je met identieke polen naar elkaar toe zat.

Groeten, Thomas

ps: Ik maak straks wel een foto van een verbinding en van nog wat meer standaard LEGO gedoe uit mijn kleine collectie.
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

Thomas

#4
Hoi,

Ik zal de beginpost gebruiken voor alle updates, dan blijft het voor julie (hopelijk) overzichtelijk. Foto toegevoegd van een 7735 model, foto van koppelingen komt later (batterijen van fototoesten zijn op).

Hier een LEGOcad foto van de BR24, ontworpen door Reinhard Beneke (als voorbeeld voor de detailuitwerking heeft hij de versie van Fleischmann gebruikt.



bron: Brickshelf.com

De eer van het ontwerp gaat dus naar deze meneer en niet naar mij, hopelijk slaag ik er in de toekomst ook in zulke modellen zelf te ontwerpen.

Voor de geintresseerden, het model is in 7 breed gemaakt ipv de standaard 6 breed die LEGO gebruikt, dit laat meer detail toe maar is net iets duurder.

Groeten, Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

adrievans

#5
Dit zijn niet de standaard lego steenjes die ik uit mijn jeugd ken.
Zijn deze gewoon te koop of moet je ze zelf maken en in het laatste geval,hoe doe je dit.
Zoals iemand in dit draadje al eerder zei,een discipline apart,maar het is wel leuk om weer eens wat anders te zien.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Thomas

#6
citaat:
Geplaatst door adrievans

Dit zijn niet de standaard lego steenjes die ik uit mijn jeugd ken.
Zijn deze gewoon te koop of moet je ze zelf maken en in het laatste geval,hoe doe je dit.
Zoals iemand in dit draadje al eerder zei,een discipline apart,maar het is wel leuk om weer eens wat anders te zien.



Alle onderdelen die ik voor mijn modellen gebruik (en dus ook van in bovenstaand model) zullen originele LEGO stenen zijn. Echter heeft LEGO de laatste 10 jaar zoveel 'speciale' steentjes uitgebracht dat je er vrijwel alles mee kan namaken. Ook speelt de manier waarop je de onderdelen gebruikt een erg grote rol.

Ik ben er overigens nog steeds niet uit of ik het landschap volledig in LEGO ga maken of sommige dingen toch maar met 'gewone' producten ga verwezenlijken (denk hierbij aan rotsen, struiken, bomen, ondergrond van de rails etc)omdat dit een stuk goedkoper is. De huizen ed. zullen wel in LEGO worden gemaakt.

Groeten, Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

wisselstromer

#7
dit is wel heel mooi gemaakt maar het lijkt wel een beetje op photoshop
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Thomas

#8
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

dit is wel heel mooi gemaakt maar het lijkt wel een beetje op photoshop



Het is een CAD programma-ontwerp, maw digitale uitwerking. Ik moet deze week nog een aantal LEGO stenen bestellen (die kan je tegenwoordig op meerdere sites per stuk kopen) en dan kan ik het hopelijk ergens volgende week in elkaar steken. Ik zal dan ook foto's plaatsen.

Edit:

De spoorbreedte is trouwens 40mm, de spoorwijdte 38mm.
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

Jurgen

#9
citaat:
Geplaatst door adrievans

Dit zijn niet de standaard lego steenjes die ik uit mijn jeugd ken.
Zijn deze gewoon te koop of moet je ze zelf maken en in het laatste geval,hoe doe je dit.
Zoals iemand in dit draadje al eerder zei,een discipline apart,maar het is wel leuk om weer eens wat anders te zien.




Tegenwoordig is er heel wat meer te koop dan de gewone vierkantjes en rechthoekjes met nopjes erop.
Ga maar eens in de speelgoedwinkel kijken bij de LEGO afdeling. Als je dacht dat er nog steeds enkel die vierkante en rechthoekige blokjes waren, dan ga je zeker achterover vallen. [;)]

Toen ik mezelf bezig hield met LEGO waren er al vele verschillende vormen, maar ik heb de indruk dat er ieder jaar wel enkele vormpjes extra bijkomen. [:)]
Spijtig genoeg heb ik nooit een trein gekregen van LEGO. [:(!]
Ik ben dan maar meteen met HO modeltreintjes begonnen vanaf mijn 10de. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Thomas

#10
Hoi,

Inderdaad, zoals Jurgen zegt, je zou eens naar een speelgoedwinkel moeten gaan en een kijkje nemen in de LEGO afdeling. De modellen die ze hede ten dage maken vind ik meestal foeilelijk, maar de steentjes zijn vaak wel leuk.

Misschien tijd voor een vraag van mijn kant (ik zit hier immers om bij te leren), ik zou graag een Zwitserse spoorlijn (of deel van) willen 'namaken', nu, om het een beetje realistisch te houden zou ik graag willen dat het merendeel van de locs die ik gebruik op zijn minst ??n keer voet gezet hebben op Zwitserse bodem.

Vandaar mijn vraag, zijn de BR24 en de klasse 1020/E94 daar ooit gebruikt? En verder, welke zijn typische vrachtlijnen die in Zwitserland aangewend zijn? Cement en Gravel? Verder ... ?

Alle ideeen en/of modelletjes (graag ook een foto) zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt

Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

adrievans

#11
Ik heb mijn ogen niet in mijn broekzak zitten,er is inderdaad wat veranderd,maar als ik de cylinders en de leidingen op de ketel zie,dit zijn toch aparte vormen.
Als ik goed begrijp moet je dus heel wat winkels uitpluizen voor de goede onderdelen.
Zeer knap en zekers geen kleine kinderen (mijn tijd) bouwseltje.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Thomas

#12
citaat:
Geplaatst door adrievans

Ik heb mijn ogen niet in mijn broekzak zitten,er is inderdaad wat veranderd,maar als ik de cylinders en de leidingen op de ketel zie,dit zijn toch aparte vormen.
Als ik goed begrijp moet je dus heel wat winkels uitpluizen voor de goede onderdelen.
Zeer knap en zekers geen kleine kinderen (mijn tijd) bouwseltje.



Dat zijn inderdaad minder voorkomende vormen, en uitpluizen van winkels kan inderdaad, maar is ook zeer kostelijk omdat je dan:

- verschillende sets moet kopen
- grote sets moet kopen
- veel sets moet kopen

Wat ik doe is online enkel de steentjes bestellen die ik voor een model nodig heb.

Groeten
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

Anarchy

#13
T'is eens iets anders ... Ik ben wel benieuwd naar foto's van je eigen creaties. [:)]

doomslu

#14
Sorry, de foto is niet geheel scherp, maar ik heb deze gemaakt in juni op de beurs van Arlon :

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *