Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Weatheren van rijtuigen (M1, K, ...)

Gestart door NowWhat, 24 augustus 2008, 12:19:30 PM

NowWhat


De artikels in MSM over weatheren en de meeste foto's op websites hebben overwegend betrekking op het weatheren van wagons, met allerhande vormen en types lading.
In vergelijking daarmee zou het weatheren van rijtuigen wellicht een 'makkie' moeten zijn, maar ik vind dus quasi geen beschrijvingen, fotoreportages, artikels, etc. over het weatheren van rijtuigen.
Meer in het bijzonder zou ik graag enkele voorbeelden zijn van geweatherde OVB rijtuigen omdat met de geribbelde daken, klinknagels en dergelijke wel mooie dingen te doen zijn.

Zijn er voorbeelden ?
Heeft er iemand ooit een stap-voor-stap fotoreportage gemaakt ?

Groet en bedankt.
 

Arbeco

Hallo,

Afgelopen jaar heb ik aardig wat materieel weten te verweren, zo ook de M2 rijtuigen van M?rklin in de zowel groene als rode schildering. Vooral bij de rode komt de vervuiling van de daken door roetaanslag van de dieselloc's wel ten goede vind ik. Vanaf de fabriek zijn deze daken zilver gekleurd, iets wat volgens mij in realiteit nog geen week duurt... De overige verwering bestaat uit een dun laagje "stofkleurige" verf over de gehele wagenkast, aan de onderzijde nog wat voorzien van iets donkerdere tinten. Ook de draaistellen kregen een donkerder uiterlijk, hier en daar nog wat voorzien van hoogglans zwarte verf ter imitatie van smeervet en dergelijke. Hier een fotootje van een 2de klasse M2 wagen, op deze manier verweerd:



En, een op dezelfde manier verweerde M1 van OVB:



Succes met het verweren, als ik nog meer foto's vindt, zal ik er plaatsen.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

prulleman

Rijtuigen zien meer af van het zonlicht dan van het vuil. Ze worden immers wekelijks gewassen (echt waar!!!) zolang ze in actieve dienst zijn. Uitgezonderd het dak dat zo in alle tinten van zwart is, de bogies die wat stoffig zijn, is de kast dus relatief proper.[;)] Olieverf is het gemakkelijkste om zulk een verwering te bereiken.


Zie hier een spoor 1 rijtuig van Kiss, verweerd met olieverf en airbrush

prulleman


doomslu

Twee heel mooie voorbeelden. Knap mannen ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

martintje

inderdaad, schitterende verwerng, vooral die van Len.
ik kan de wielstellen  niet zien, maar daar mag altijd wel wat roest op.
het enige wat ik misschien nog mis zijn de regen strepen, maar ach, het is een zomers tafereeltje, en er waren tijden dat het niet zo regende in de zomer [:D]
Maar in ieder geval een schoolvoorbeeld hoe het WEL moet, niet te veel en niet te weinig.
Als je het idee hebt dat verweren veel tijd kost heb je eigenlijk al een overkill aan verwering [:)]
Mvg Marty

Peter

Mooi gedaan Len. Heb je van de M1 ook het interieur geschilderd.
De rijtuigen verdienen het in elk geval.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Len,er zijn een paar foutjes tov een rijtuig op schaal 1/1 :
1) de handgrepen van de deuren zijn niet zwart maar van aluminium en die moeten dus zilverkleurig zijn.
2)De treden onder de deuren zijn niet groen maar zwart.
3) de details die op de kopwanden aangebracht werden zijn -in het echt-niet zwart maar groen: de beugels van de overgangsbalg, de metalen delen van de overgangsbalg,de eindseinhouders.
Het dak zou eigenlijk ook meer verroest mogen zijn.
Voor de rest zijn zowel de M1 als de M2 vakkundig vervuild,kap gedaan.

Gerrit

eddy

Len,ik vindt het prachtig gedaan.[:p]Maar welke zijn de kleuren van verf,die je gebruikt?
Bv voor de onderkant van de rijtuigen?

Groeten Eddy

NowWhat

Inderdaad heel knappe voorbeelden.
Alles ziet er net echt uit ... alleen dat van het wekelijks wassen van rijtuigen ... [:D]

In het laatste MSM zit een voorbeeld van het verweren van een dieselloc waar men de ruitjes afplakt bij de behandeling.
Hebben jullie dit ook gedaan - of heeft het rijtuig in zijn geheel de behandeling ondergaan ?

Luc
 

GeM

Zeer mooi Len, niet overdreven, net goed.
Zie je het zitten om hier een 'stap voor stap' handleidingkje neer te poten? Ik zou m'n M1's en K's ook wel op die manier willen behandelen!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Michiel

Prulleman, ik sta me suf te staren op die 2 beelden van jouw. Ik ben een en al bewondering. De detaillering is onvoorstelbaar mooi gedaan. Niet alleen de rijtuigen, maar ook het decor is formidabel fijn uitgevoerd. In welke schaal zijn die modellen? En zeg me niet dat het N is!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

prulleman

het is schaal 1.rijtuigen van Kiss. te zien op de expo in mechelen bij PAJ-Modelbouw. De rijtuigen zijn op dezelfde manier verweerd als beschreven in msm 73( diesellok).[:D]

prulleman

de baan is de H?llentahlbaan van PAJ

loebaske

Knap gedaan...maar ergens merk ik toch steeds het oude seinhuis van Kibri, blijkbaar is dit een geliefkoosde product[;)][;)]