Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM Creaties

Gestart door ERVIN, 23 augustus 2008, 14:28:19 PM

loebaske

Dat is iets in de aard die we toegepast hebben voor ons perron van Gent-zuid...maar geen rolleke,want dan heb je een matrix[^][^]

watman

@ Gerolf : de gebruikte plasticard is denk ik 0.3 mm dik.  Zou het eens moeten meten om exact te weten.

groeten Bart
 

dirkkerckhofs

Ik heb een tijdje geleden twee bouwpaketten van de Fuchskraan in Houten op de kop kunnen tikken en heb ze nu eindelijk in mekaar gekregen volgens de aanwijzingen van MSM 46. Het enige waar ik nog niet aan geraakt ben, is de schop van Weinert. Ik heb wel de staaldraad gebruikt zoals beschreven. Maar daar heb ik nu een probeleem mee: zie foto.



Kent er iemand een truck om die draden gespannen te houden, want zelfs al leg ik een loden balletje in de schop, spannen ze nog niet.

Dirk
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

In MSM 46 stond een hele tijd geleden een leuk artikel over het bouwen van de FUCHSkraan van Kibri, maar dan afgewerkt met draad en schop van Weinert.
Meer dan een jaar geleden twee kranen besteld bij Verschooten, maar nooit iets gehoord of gekregen. Een half jaar geleden dan maar besteld bij Jocadis, samen met de draad en de schop van Weinert. Gisteren eindelijk ??n kraan en de draad gaan halen [:D] De schop is nog altijd niet geleverd en ze wisten mij bij Jocadis ook niet te zeggen hoe lang het nog kon duren [V] Ze wijten het aan het feit dat Weinert zo'n uitgebreid assortiment heeft dat ze waarschijnlijk maar prouceren als ze genoeg bestellingen hebben van een bepaald artikelnummer. Waarom Kibri maar ??n in plaats van twee kranen had geleverd, begrepen ze ook niet.

Ne mens moet soms geduld hebben om iets van MSM te kunnen cre?ren [8D]


Roderik

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Kent er iemand een truck om die draden gespannen te houden, want zelfs al leg ik een loden balletje in de schop, spannen ze nog niet.



Geduld. Da's de beste remedie.

De draden moeten zich nog aanpassen aan hun nieuwe vorm. Je kan bij de rechtse kraan duidelijk zien dat de plooien er nog in zitten. Als je lang genoeg wacht, zullen die verdwijnen.

Om de zaak een duw in de rug te geven kan je ze (afhankelijk van de materie waaruit ze gemaakt zijn) eens wassen in water en zeep. Natuurlijke vezels zullen dan veel zachter worden. Synthetische blijven onveranderd.
Always be modelling!

SuSke

Als het staaldraad is zal wassen niet veel helpen.

Wat je dan wel kan doen is deze "rechten" door aan een kant te klemmen in een bankschroef en aan de andere kant hard te trekken.
Draai je draad wel eerst rond een houtje of een staafje want anders heb je geen vingers meer en dan lukt modelbouwen niet zo goed meer.

Als je draad "gerecht" is, kan je hem voorzichtig terug plooien in de gewenste vorm op je kraan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ysbeer

Zo te zien is het verenstaaldraad,waarom niet gewoon nylon draad.
of echt miniatuur staalkabel.Als het echt verenstaaldraad is wordt het nooit wat,al hang je er 100kg aan.
wim

Gerolf

Ik zou toch ook kiezen voor andere draad.
Vissersbenodigdheden-winkel: Daar hebben ze v??l soorten, ook hele dunne [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

Bedankt voor jullie reacties allemaal, maar ik volgde de aanwijzingen uit het MSMartikel en nam de staaldraad van Weinert. Het is van die gevlochten draad. Nu was ik zelf al aan het denken: om de draad tussen de windas en de bovenkant van de kraanarm op te spannen, kan ik hem misschien opspannen en dan de de kraanarm vastlijmen aan de chassis van de kraan. Nu zit hij er nog telkens los in.

Ik had de draden al eens een nacht opgespannen, maar dat had geen verschil gemaakt.

Dirk

janjozef

gewoon andere kabel(visdraad) nemen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dgrr57

Ik had voor mijn kraan ook voor vissersdraad gekozen. Nog lelijker dan die staaldraad.
Op advies van mijn echtgenote (en nochtans haat ze miniatuurtreinen [:(]) gewoon zwarte DMC draad gebruikt. No more problems [;)]

janjozef

Je moet die visdraad natuurlijk schilderen, en die zwarte naaidraad loopt ook niet altij mooi recht

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Er bestaat ook heel fijne zwarte nylondraad in verschillende diktes.
Met vriendelijke groeten
Peter

marimon

....of gewoon elastiekdraad waarmee je afspanning maakt. Te vinden in de Veritas.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

janjozef

maar deze hangt ook niet altijd recht

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Ik vlecht zwart garendraad tot een kabel. Daarna mooi recht opspannen of in de gewenste vorm plooien. Dan insmeren met secondelijm. Na uitharding heb je een mooi gespannen kabel of blijft de kabel in de geplooide vorm.

Erik