Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

dc model ombouwen naar 3-rail

Gestart door 13erke, 23 augustus 2008, 11:05:39 AM

13erke

hallo,

ik heb men oog laten vallen op een model van jouef (artnr 2010). Nu een vriend van mij heeft zo'n model omgebouwd naar 3-rail analoog. Dit betreft een sleper eronder steken, een paar draadjes wisselen en tussen de motor en de voeding een diodebrugje steken (om uiteindelijk een min of meer constante gelijkspanning naar het motortje te sturen). Nu indien ik dit zelfde model wil ombouwen naar 3-rail digitaal, volstaat het dan om de sleper te monteren, de draadjes te wisselen en een universele decoder ( voor 2 en 3-rail) in te pluggen, of kan de reeds bestaande electronica in de lok die wisselstoom niet aan?
Ik kan er zelf niet te goed aan uit, indien je een 2-rail digitaal model hebt, dan stuur je ook wisselstroom? naar de decoder, die ze dan decodeert en vervolgens omzet in een gelijkstroom naar de motor?
Dus zou dit voor een 3-rail model hetzelfde moeten zijn (buiten de gelijkstroom naar de motor)?
Graag een beetje uitleg, en een antwoordje of dit mogelijk is.

Klaas Zondervan

Wat voor bestaande elektronica zit er dan in die loc? En als er al elektronica in zit, dan komt die vanzelf achter de decoder te zitten, en daar is alles gelijkspanning.
Dus het principe is: sleper er onder, draad die eerst naar de rechter wielen ging aan de sleper, wielstroom links en rechts verbinden, decoder er in prikken (als die loc tenminste een decoderinterface heeft).

Je merkt terecht op dat bij 2-rail de digitale spanning ook wisselspanning is. Wat dat betreft is er eigenlijk geen verschil tussen de verschillende soorten digitale spanning. Alleen de code verschilt.

13erke

De electronica die de lampjes en motor regelt, maar ik ben al iets wijzer geworden dat de decoder voor de electonica komt. Dus op de plaatsen waar de voeding zit op de printplaat voor de electronica, die mag blijven en gewoon de draden naar de sleper resp wielen brengen (verwisselen).
De wielen mogen dan doorverbonden worden zeker.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door 13erke

De electronica die de lampjes en motor regelt,
Dat is toch de decoder zelf? Wat voor elektronica kan er dan nog meer zijn?

citaat:
De wielen mogen dan doorverbonden worden zeker.
Ja, dat schrijf ik toch?


13erke

Indien je motorola (marklin) signalen stuurt naar een multiprotocoldecoder (vb lokpilot Fx V3.0), geeft hij dan ook de juiste stroom en spanning naar de reeds bestaande printplaat (motor en lichten dus) in de lok, zijnde een gelijkspanning van 12V, of stuurt hij de motor dan aan met wisselstroom zoals bij het marklin systeem?  Met andere woorden, is deze oplossing om de lok om te bouwen mogelijk?


13erke

Even een topic van onder het stof gehaald. Het beste zal zijn om alles wat hier geschreven is nog eens na te lezen.
Stel, ik heb een DC lok die beschikt over zijn eigen printplaat (die is dus voorzien voor 12V DC) welke de lichten en motor aanstuurd. Ik bouw deze lok om naar 3rail en prik er een decoder in, welke spanning wordt er dan afgegeven naar de elektronica van de lok zelf (dus die van de lichten en motor)?
Is dit dan 12V DC zoals voorheen of wordt dit een 16V AC (gem. waarde). Kwestie van die lok niet om zeep te helpen door een te hoge spanning of verkeerde stroom.
Het kan ook zijn dat ik er compleet naast zit, aangezien ik totaal geen idee heb wat er bij een 3rail model na de decoder gebeurd.

Alvast bedankt om jullie hersens eens te pijnigen.[:)]

INFO

Alle electronica die is ingebouwd door je kennis om de lok analoog telaten rijden op een wisselspanning moet eruit.

De lok terug brengen in zijn originele staat op de sleper na natuurlijk.

De decoder in de plaats van de oude electronica en rijden op je digtale systeem is dan geen enkel probleem meer.
Wel een decoder gebruiken die geschikt is voor het gebruikte digitale systeem, dus als dit Marklin is een decoder aanschaffen die het Motorola format begrijpt. En voorts een decoder gebruiken die een gelijkstroommotor kan aansturen. Veel moeilijker dan dit is het niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Stefan Appelmans

In M?rklin moet je wel op 19 volt ac tellen.
stefan.

INFO

Wat bedoel je met deze opmerking Stefan? Er wordt hier weer een partij moeilijk gedaan om niets. Gewoon het is een normale ombouw van analoog naar digital niets meer en niets minder.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

13erke

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

In M?rklin moet je wel op 19 volt ac tellen.


Ook voor de aansturing van de motor en lichten bij een digitaal model, zijnde dus de spanning "achter" de decoder?

Voor alle duidenlijkheid, het betreft een jouef model, nieuw en niet omgebouwd naar 3 rail analoog of wat dan ook.

INFO

Dus het gaat om deze http://de.jouef.hornbyinternational.com/all-products/lokomotiven/hj-2010/

Nu dat is dan erg eenvoudig nem-plug eruit voor analoge bedrijfsvoering, decoder met Nem aansluiting erin en rijden met die geit. Eenvoudiger kan het echt niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

13erke

citaat:
Geplaatst door 13erke

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

In M?rklin moet je wel op 19 volt ac tellen.


Ook voor de aansturing van de motor en lichten bij een digitaal model, zijnde dus de spanning "achter" de decoder?

Voor alle duidenlijkheid, het betreft een jouef model, nieuw en niet omgebouwd naar 3 rail analoog of wat dan ook.


Een eigen quote van mezelf[:D],
neen even serieus, dit is nog het enige wat ik nog niet begrijp, kan de electronica (van de lok zelf dus, 12V DC ontworpen) de spanning en stroom die de decoder -in wisselstroomgebruik- uiteindelijk zal afgeven aan?
Ik had gedacht zoals ik al eens had vermeld aan een multiprotocol-decoder van esu.

ysbeer

Mannen toch.
Als de lok in zin orginele toestand een motorola decoder accepteert
en dat zal best
DAN RIJDT HIJ TOCH.
Nu wijzig je ALLEEN de manier waarop je de spanning bij de de decoder brengt.NIETS ANDERS
Alleen de weg wordt dus niet meer via de twee wielen maar via de twee wielen (te samen)en de sleper.
Dan is er verder toch absoluut niets gewijzigd,dus geen angst of ingewikkelde theorieen.
Of je je zwembad vult met een rode of een groene slang maakt toch ook niks uit.
wim