Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Latex rotsmallen

Gestart door PeterC, 22 augustus 2008, 14:08:55 PM

Stefan Appelmans

Dat stuk "rots" van de dierenwinkel, daar ben ik enkele photos van gaan maaken. Dat kost wel 150 euros[xx(], maar om eventueel na te bootsen?





Nu eens in Gents: Wa pe?s'de doovan?[:D]
stefan.

ysbeer

Het spijt me maar ik ben niet onder de indruk.
150 euro
Voor een hard gemaakte. verkreukelde krant,nee dank u.
Wim

PeterC

@Rik,
Zoals Wim al schreef hecht de latex zich alleen aan zichzelf, maar het grootste probleem als je iets in de mallen verwerkt is dat de elasticiteit van de mal verdwijnt en dat is nu net datgene dat die zuivere latex heeft: die is enorm elastisch en kan dus heel gemakkelijk van de master of een afgietsel ?gestroopt? worden.

@Stefan,
Als Gents antwoord: 'k findet nie schuune [:)]
Voor die prijs kan je je rotsen beter zelf maken (150 Euro is heel veel latex, stenen, gietplaaster en verf!) en ik vind dat zelfs kurkschors als rots er beter uitziet.
Uit welk materiaal is dat gemaakt?  Polyester? Ik zie nu pas dat het blijkbaar uit polyurethaan gemaakt is.
Groetjes, Peter


jacques timmermans

Kijk eens op de site van de Duitse firma Heki. Deze heeft rotsfolies van verschillende soorten gesteente in diverse afmetingen. De prijs varieert van 9,80 Euro voor twee folies (dolomiet) van 18 x 40 cm tot 18,50 voor een stuk granietfolie van 70 x 24 cm.

Jacques Timmermans

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door PeterC

@Rik,
Zoals Wim al schreef hecht de latex zich alleen aan zichzelf, maar het grootste probleem als je iets in de mallen verwerkt is dat de elasticiteit van de mal verdwijnt en dat is nu net datgene dat die zuivere latex heeft: die is enorm elastisch en kan dus heel gemakkelijk van de master of een afgietsel ?gestroopt? worden.

@Stefan,
Als Gents antwoord: 'k findet nie schuune [:)][:D][:D][:D][:D][:D][:D]!
Voor die prijs kan je je rotsen beter zelf maken (150 Euro is heel veel latex, stenen, gietplaaster en verf!) en ik vind dat zelfs kurkschors als rots er beter uitziet.
Uit welk materiaal is dat gemaakt?  Polyester? Ik zie nu pas dat het blijkbaar uit polyurethaan gemaakt is.




Ja, dat was juist om te tonen! Van dichtbij gezien vind ik dat toch schoon, maar natuurlijk beter voor "americaans" landschap. Dat weegt in de 3 of 4 kg zou ik zeggen.
De prijs is ook schoon, ja![:D][:D]
stefan.

PeterC

Ondertussen heb ik de methode van Stefan uitgeprobeerd met plasticine en dit scheelt inderdaad een hoop minder verspilde latex.  De plasticine reageert wel met de latex en de stukken plasticine waar de latex mee in contact komt, worden hard en zijn niet meer opnieuw te gebruiken.



Ik heb op die manier een ?vel? zoals Wim beschreef en een ?normale? mal gemaakt.

Wanneer er wat tijd overblijft tussen de verschillende lagen van de latex, ben ik ondertussen ook begonnen aan de bergru?ne.  Er werd een deel mallen in gewone- en architectenkarton gemaakt en gietplaaster in gegoten.  Wanneer ik met dat project wat verder sta, publiceer ik foto?s in een ander draadje.
Groetjes, Peter


PeterC

Ondertussen zijn de 'velmallen' al klaar en heb ik ze uitgetest.  Ik heb niet zoals Wim de mallen in een bak zand gelegd, maar ik heb de mal op verschillende plaatsen ondersteund met plasticine (ik heb die nu toch liggen).



Als resultaat heb ik nu twee grote rotsplaten.  Door de plasticine op verschillende plaatsen onder de mal te leggen, heb ik telkens rotsen met een andere structuur.
Ondertussen ben ik begonnen aan de bouw van de burchtru?ne (laatste foto).
Groetjes, Peter


PeterC

Nu dat ik al wat plaasteren rotsen heb, wil ik deze beginnen schilderen.
Ik had gedacht om enkel plakaatverf daarvoor te gebruiken.  Als eerste zou ik de ondergrond fixeren met een middel die gebruikt wordt om bepleisterde muren minder verf te laten opzuigen.  Nadien zou ik een onderlaag aanbrengen, dan een wash en daarna drybrushen.  Gaat dit allemaal met plakaatverf?  Wordt de ondergrondlaag niet terug opgelost door de wash?  Heeft hier iemand ervaring mee?  Ik heb nog nooit met plakaatverf gewerkt, ik gebruikte in het verleden altijd olieverf.
Groetjes, Peter


ysbeer

Schilder de rotsen met een acrylverf,in de kleur khaki.(dekkend)
Goed laten drogen(zeker een week)
Daarna met witte verf en een vrijwel droge kwast de rots op kleuren.
Dus een vrijwel drogen kwast gebruiken met wit(ook acryl).
Voor resultaat zie mijn fotos op bucket.
Het mooist zijn de rotsen na 2 maanden(na het verven)dus geduld
wim

PeterC

Mag dat dan acrylverf uit de doe het zelf zijn?  Of is het beter om tubes acrylverf te gebruiken?  Of een pot witte acryl uit de doe het zelf op kleur gebracht met tubes (mogen die gemengd worden)?  Ik heb totaal geen ervaring met arcrylverf (enkel eens een muur mee geschilderd).
Groetjes, Peter


janjozef

indien je meteen kleurpigment in je plaaster doet is je rots door en door gekleurd, mogelijk verlengd je droogtijd iets

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkske

@PeterC,

Ik gebruik kleurstof waarmee beton wort gekleurd.
Je kan dit bekomen bij firma's die beton storten en/of polieren.
Een goede raad: Doe SLECHTE kleren aan als je met deze kleurstof werkt want het is niet meer uit je kleren te krijgen.[}:)]
Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

PeterC

Jan en Dirk,
Bedankt voor de reactie maar ik zou liever mijn plaaster 'puur' gebruiken en nadien schilderen.
Iemand een antwoord op het mengen van tubes acryl en potten acryl?
Groetjes, Peter


ysbeer

Acrylverf is niet zo belangrijk,ik zelf gebruik altijd abtone farbe uit de duitse bouwmarkt 5 euro voor een halve liter.
Maar elke acrylverf is oke.
ANITA DECOR heeft de juiste kleur khakikleur.
Zo erg nauw hangt het niet als de kleur maar ongeveer op khaki lijkt
mengen zo veel als je wil
wim

PeterC

Wim,
Bedankt voor de uitleg, ik loop eens langs bij de doe het zelfzaak.
Groetjes, Peter