DARWI modelklei

Gestart door nikske, 21 augustus 2008, 15:34:31 PM

nikske

Voor het maken van het het landschap denk ik dat modelklei beter is dan gips, zeker als je geen frame maakt. Gips op hout is geen goede combinatie. Modelklei bewerkt zeer goed, droogt binnen de 24 uur en pakt zeer goed op hout. Op die manier kan ik het basisreli?f maken, maar bestaan er middeltjes of trucs om een rotsachtige structuur te cre?ren? Ik heb gelezen dat je aluminiumfolie kan bijeen frommelen en nadien weer kan gladstrijken. Zo heb je een rotsachtige structuur. Als je dat dan aandrukt tegen je klei (voordat ie droog is) lijken het echte bergen. Weet iemand nog iets?
PS Ik heb op 1 dag al veel bijgeleerd! :-)

ysbeer

Wellicht gaat modelklei ook,maar ik zie geen voordeel.
Klei is duur,althans veel en veel duurder dan gips.
Gips kun je gieten,en als je dat doet in mallen van b.v Woodland krijg je prachtige rotsen.
Uitgeharde gips laat zich prima plakken met witte houtlijm.
Nee klei is voor sommige zaken perfect,maar hele bergen van klei lijkt mij niet aanteraden.
Op mijn foto bucket staan wat van die rotsen,trouwens op de baan van mijn zoon ook
(zie onder)
wim

janjozef

Met klei moet je bovendien nog oppassen dat je geen scheuren krijgen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tufken

en dat zal ook wel een pak meer gewicht zijn zeker??
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


DWL

beste nikske,
Al eens gedacht aan piepschuim of wil je geen bolletjes of brokkelingen dan styrodure (wordt gebruikt als isolatiemateriaal tussen binnen en buitenmuur), is wel wat harder, maar ook goed te bewerken met cuttermes, vijl e.a. en plakken met houtlijm of montagelijm.(opgelet, geen contactlijm, komt niet goed !)
Het heeft geen gewicht, is niet zo duur en kan dan met een oude soldeerbaut ( of een heel goedkope, maakt niet uit), bewerkt worden.( smelt namelijk weg bij contakt met de warme bout)
vraagt wel wat handigheid, maar na enkel proeven zal je opkijken van de mogelijkheden en resultaten.
Vervolgens de naden of kanten nog wat bijwerken met gips of montagelijm en dan schilderen en je krijgt "echte" rotsen voor weinig geld en plezant om te maken.

Lucien
Lucien

argilla

om een rotsstructuur te verkrijgen, al eens aan vezelpap gedacht ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15