Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Type 123

Gestart door Artologic, 20 augustus 2008, 21:55:03 PM

Artologic

Hoi iedereen,

Ik kwam overlaatst enkele foto s tegen van 2 locs van de reeks 123, waar ik opmerkte dat de locs een v-tje boven de reguliere grote v op de neus had en de andere had een driehoek (zie foto s hieronder):

IMGhttp://i279.photobucket.com/albums/kk138/Artologic/Treinen/Echte/Nmbs/Types%20122%20123%20125/123081.jpg/IMG

IMGhttp://i279.photobucket.com/albums/kk138/Artologic/Treinen/Echte/Nmbs/Types%20122%20123%20125/123103.jpg/IMG

Weet iemand wat de betekenis hiervan is? Eveneens weet iemand waar er foto s te vinden zijn van de 2355 met de experminetele schildering?

Van harte bedankt!
 

rixke rail

#1
Kristof,
de eerste foto is een 123, .herkenbaar aan de dubbele snor.
de tweede foto is geen 123, maar een 125.100 (ex 140),later reeks 25.
De "gewone" 125 had slechts ??n snor, als de 122.
Grootspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Artologic

#2
Hey Rixke,

Als ik je dus goed versta, is het een andere manier om een type loc te herkennen?

Mvg Kristof
 

wisselstromer

#3
op de onderste foto staat nogtans 123103 als nummer op de lok
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Michiel

#4
Ik had die foto als eens gezien en ja hoor, gevonden! Volgens deze site is het een 125:
http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoor.be/nmbsr25a.htm

edit:
een indicatie voor de experimentele beschildering van de 2355 vind je halverwege de volgende pagina, maar een foto heb ik niet direct gevonden:
http://www.xs4all.nl/~klarenpj/nmbs/eloc/eloc.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Artologic

#5
ik kwam die foto per toeval on line tegen, maar goed, is die driehoek en dat v-tje nu een soort van typeaanduiding?
 

Peter

#6
Nee, eigenlijk is het geen type (reeks) aanduiding, alhoewel, in deze specifieke gevallen ze een verschil maken tussen die loks.
Het verschil type (reeks) wordt door de eerste twee cijfers van het loknummer gemaakt, (vroeger in de tijd van 6 cijfers, de eerste 3) behalve...bij stoomloks, daar waren het, afhankelijk van het type, het eerste of de eerste twee cijfers.
Bij diesels en eloks spreekt men niet van type maar van reeks.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#7
citaat:
Geplaatst door Peter


Bij diesels en eloks spreekt men niet van type maar van reeks.


Eigenlijk, dacht ik, spreekt men van "reeksen" vanaf de invoering van de nieuwe nummering (het 2+2 systeem, TPIV). Voordien (met het 3.3 systeem) sprak men van types. Diesels en eloks in TPII en TPIII worden dus ook met "types" aangeduid. (zoals op de foto's bovenaan)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Artologic

#8
Hoi Iedereen,

Bedankt voor de reacties,

Wat duid het vtje en het driehoekje op de neus dan wel aan?

Mvg Kristof
 

Peter

#9
Gewoon versiering.
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

#10
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

op de onderste foto staat nogtans 123103 als nummer op de lok



Je hoeft mij niet te geloven, maar doe dan tenminste zoals Michiel "Saraan" de moeite om even op te zoeken of je kritiek terecht is. [;)][:0]
Het nummer is trouwens beschaduwd door de koplamp en niet duidelijk leesbaar. Niet 123.103 dus maar 125.105. [}:)]
Volgens de serieuze boeken echter waren de versieringen van de loks, want dat waren het, zoals Peter opmerkt, beste Kristof "Artologic", zoals ik beschreven heb. [^]
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Artologic

#11
Nu da s dan duidelijk,

Hartelijk bedankt allemaal [:D]

Mvg