Höllentalbahn

Gestart door Peter, 15 augustus 2008, 14:12:17 PM

Steven 1/43 modelling

H
#60

edit (doomslu)
In overleg met de mede-admins heb ik besloten deze reactie van Steven te schrappen omdat ze niets bijbrengt aan dit draadje.

Geert

H
#61
citaat:
Geplaatst door caponordtraveller

...
(reactie verwijderd)


Ik vind het ook storend dat er foto?s verdwijnen, vooral als je zoekt in oude topics. De enige oplossing hiervoor is dat eigenaars van het MSM forum webruimte aanbieden voor het plaatsen van foto?s. Via een paswoord van MSM kan je er dan foto?s uploaden.
Enkele Gigabyte webruimte huren kost niet veel meer tegenwoordig. Ik dacht dat het forum van beneluxspoor zo werkte.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Peter

H
#62
Even een afsteker naar de Dreiseenbahn.
Een paar foto's van vorige zomer genomen aan de Dreiseeenbahn, de verlengening van de Höllentalbahn, van Titisee tot Seebrugg, het eindpunt van deze lijn.
Zo genoemd naar de drie zeeen (meren) waar de lijn langs loopt, beginnend aan de Titisee, dan de Windgefallweiher, tot de Schluchsee, met als eindpunt het station Seebrugg.
Ter info nog. Seebrugg is niet ver van het stadje waar Jim altijd in verlof gaat namelijk Todtmoos

Wat meteen opvalt: een zeer goed onderhouden spoorlijn.

Het prachtig gerestaureerde station Schluchsee, gelegen op 3 km van het eindpunt.

P7010131 by Peter Verlooy, on Flickr

Aan de Schluchsee loopt de lijn op sommige stukken vlak naast het water

P7010137 by Peter Verlooy, on Flickr

Toch mooie zichten

P7010136 by Peter Verlooy, on Flickr

OLYMPUS DIGITAL CAMERA by Peter Verlooy, on Flickr

P7010134 by Peter Verlooy, on Flickr

Eindpunt van de lijn:





De toch wel eigenaardige vorm van metalen dwarsliggers op een groot deel van deze lijn.Bestaat dit hier in Belgie ook en wat is de reden?



Met vriendelijke groeten
Peter

railman56

H
#63
nog nooit eerder gezien, ik ben benieuwd naar het antwoord hierop
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

jacques timmermans

H
#64
Een beetje uitleg over Y-dwarsliggers.

Y-Schwelle
Eine besondere Form der Eisenbahnschwelle ist die Y-Stahlschwelle, bei der paarweise geschwungen geformte Stahlprofile zusammengef?gt werden und so eine Y-f?rmige Schwelle ergeben. Im Gleis wird diese Schwelle mit jeweils einem Befestigungspunkt an der einen und zwei Befestigungspunkten an der gegen?berliegenden Schiene und in der Abfolge jeweils wechselweise um 180? gedreht im Schotterbett platziert.
Vorteile der Y-Stahlschwelle sind die geringe Bauh?he, die hohe Gleislagestabilit?t auch bei engen Kurvenradien, das schmale Schotterbett (nur 2,6 m an der Schotterbettoberkante, Vorkopfschotter eingerechnet) und die weitgehende Unempfindlichkeit gegen Entgleisungsfolgen im Rangierbetrieb. Die Y-Stahlschwelle weist einen hohen Querverschiebewiderstand auf und ist elastischer als Betonschwellen. Nachteilig sind die Kosten je einzelner Schwelle aufgrund der hohen Stahlpreise. Dies wird jedoch weitestgehend dadurch kompensiert, dass man lediglich halb so viele Y-Stahlschwellen je Gleiskilometer ben?tigt, wie bei anderen Schwellensystemen (803 Y-Stahlschwellen statt 1667 Querschwellen).
Mittlerweile eignen sich diese Schwellen f?r alle Umbautechnologien und erlauben die gleichen Geschwindigkeiten bei der maschinellen Durcharbeitung wie in Querschwellengleisen. Bei ihrer ?blichen Verwendung werden Streckenh?chstgeschwindigkeiten von bis zu 120 km/h zugelassen. Es sind aber auch schon wesentlich schneller befahrene Strecken mit Y-Schwellen in Betrieb gegangen.
Vielfach wird auf Strecken, die mit Y-Schwellen ausger?stet sind, eine verst?rkte Neigung zur Riffelbildung beobachtet, die zu erh?hten Schallemissionen f?hrt. Sie werden daher nicht verwendet, wenn schalltechnische Anforderungen zur Vermeidung von L?rm zu erf?llen sind. Es wird jedoch von anderer Seite von gegenteiligen Erfahrungen berichtet.

Jacques Timmermans

Peter

H
#65
Bedankt voor de uitvoerige uitleg Jacques. Vragen of zo"n dwarsliggers in model bestaan is waarschijnlijk overbodig nietwaar.
Of zou er toch een of andere Kleinbetrieb zo'n dingen maken.
Wat me wel opviel toen we daar waren is het prachtig onderhouden ballastbed. En dit is eigenlijk zo eens dat je het station Feldberg-B?rental verlaat is de richting Schluchsee. Dit is trouwens niet enkel dit jaat, maar me alle vorige jaren opgevallen. Uitzondering hierop is eigenlijk enkel het station Feldberg-B?rental zelf, dat met onkruid overwoekerde perrons en sporen heeft.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

H
#66
Nog even een foto, zodat je kan zien dat de herfst in het Schwarzwald ook prachtig kan zijn.
Een 143 sleept zijn dosto rijtuigen over het kleine bruggetje dat het jachthaventje van de Schluchsee scheidt, net voor de inrit vn het gelijknamige station.

herbst by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

H
#67
Peter,

Prachtig werk dat je al die foto's terug hebt kunnen plaatsen.  Die laatste foto, is dat geen "sandwich"? (BR143 + dubbeldek stuurrijtuig + 2 dubbeldek + dubbeldek stuurrijtuig + 2 dubbeldek + BR143, rijdt enkel in de zomer in het weekend).  Het niveau van het (stuw)meer is precies wel serieus gezakt.

Ik vind het wel bijzonder jammer dat de IR H?llental niet meer rijdt op de Dreiseenbahn of de "kleber-express" op de H?llentalbahn.  Dat gaf nog eens variatie op die lijnen. Nu is het af en toe wachten op een "sonderfahrt" met een '50 (stomer).


Peter

H
#68
Het is inderdaad een sandwich. Dit wordt dikwijls gebruikt als de trein verlengd wordt, bv zoals je opmerkte tijdens de zomermaanden, maar ook bij bijzondere gelegenheden, wanneer ze extra reisenden verwachten. Bij een zo'n gelegenheid heb ik die foto van een Schwarzwaldbahn Dosto genomen, die echter in een trein stond van Freiburg naar Neustadt, bestaande uit 5 Dosto's en langs beide zijden een 143. Ook met de 146 heb ik enkel treinen gezien met 2 dosto's en de Dosto steuerwagen.
Ondertussen begint het bij ons weeral te kriebelen om naar daar te vertrekken. Spijtig dat we er niet met de kerst zijn, want dat is fantastisch.
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

H
#69
Peter,

Je bent niet alleen, bij mij kriebelt het ook.

Op www.3seenbahn.de gelezen dat het stationsemplacement grondig is opgekuist.  Prachtig werk van die mannen daar.

Ook het redden van de lokloods van Titisee en de verhuis naar Seebrugg vind ik lovenswaardig.  Zo blijft iets autentieks toch bewaard.




Peter

H
#70
Nog een wat oudere foto uit de jaren 80.

Een 143 trekt een groot aantal dosto rijtuigen (in mijn favoriete kleuren) naar Seebrugg (nauwelijks te lezen op de lok), hierbij geholpen door een in de oude DR rode kleurstelling, die als duwlok funktioneerd. De normale standaard trein op de H?llentalbahn van Freiburg naar zowel Seebrugg als naar Neustadt is begrenst tot 3 (drie) Dosto rijtuigen ndien er met 1 lok gereden wordt.
De foto ontving ik van een bevriend spoorwegliefhebber uit Titisee.
Daar is de foto trouwens ook genomen


Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

H
#71
Mooi beeldmateriaal Peter.[;)]

Peter

H
#72
En of er sneeuw ligt in het Schwarzwald.

Sneeuwruimer in volle werking in station Titisee

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

H
#73
Na een hele tijd , en op vraag van verschillende forumleden, ben ik terug dit draadje aan het proberen op te starten. Het is een grote taak geweest alle foto's terug te vinden in mijn files, nadat van de ene dag op de andere dat album van Photobucket verdwenen waren. ik zal ze dit keer ook op een schijfje zetten.
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

H
#74
citaat:
Geplaatst door Peter

Na een hele tijd , en op vraag van verschillende forumleden, ben ik terug dit draadje aan het proberen op te starten. Het is een grote taak geweest alle foto's terug te vinden in mijn files, nadat van de ene dag op de andere dat album van Photobucket verdwenen waren. ik zal ze dit keer ook op een schijfje zetten.



Succes Peter,

best vermoeiend jobke denk ik[|)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.