Höllentalbahn

Gestart door Peter, 15 augustus 2008, 14:12:17 PM

Peter

H
#30
Erwin schreef:

citaat:
en hebben de stoomlocs hier in Belgie ook met deze twee kleuren rond gereden


Ja en nee. Een aantal stomers die de Duitse kleuren behielden zoals de Baureihe 39 enz. reden rond in het zwart met rood onderstel?
De meeste stomers hier in Belgie reden echter rond in het groen met zwart onderstel.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

H
#31
En had dat dan een reden dat ze in twee kleuren rond reden, ik vraag mij dit al langer af eigenlijk, meestal zie je de stoomlocs in het zwart met rood onderstel, sla er maar eens de Fleischmann catalogus op na, daar staan er een pak in in deze kleurstelling.

Arbeco

H
#32
Erwin, ik denk dat het gewoon een soort "huisstijl" was voor de Duitse stoomlocs... Verbeter mij als ik het fout heb, heren!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Peter

H
#33
Len van verbeteren is eigenlijk geen sprake. Enkel wat meer uitleg.
De Deutsche Reichsbahn (tijdperk II) ontstond uit een groot aantal zogenaamde "Länderbahnen" dus maatschapijen en maatschapijtjes van de diverse Länder, waarbij de Preussische veruit de grootste was.
Deze maatschappijen hadden allen hun eigen kleuren, gaande van lichtgroen (Bayern, Baden enz, over blauw en bruin Würtenberg oa)
Deze bahnen soms hadden zelfs verschillende kleuren voor verschillende loks. De nieuw gegronde DRG besliste van alles in dezelfde kleur te schilderen (de stomers althans) Dus zwart voor de bovenbouw (ketel en maschinistenhuis) en rood voor alles wat zich onder de langs de ketel lopende voetplaat bevond (onderstel en wielen.
Hierin heeft de DRG zelf ook een aantal variaties aangebracht, bv. de "Fotographier-anstrich" van lichtgrijs met zwarte wielen, special voor foto opnames. en een rode bovenbouw, bv. de gestroomlijnde baureihe 05, eindigend met Feldgrau (Duits leger grijs) en zelfs in camouflage kleuren.
Na de 2e wereldoorlog namen zowel de Deutsche Bundesbahn (west Dtsl) als de DR (oost Dtsl) het zwart-rode kleurenschema over. Ook weer met een paar uitzonderingen, maar dat zou ons nu te ver voeren.
De zwarte ketel en maschinistenhuis werden het meest in heel Europa gebruikt, maar dan meestal wel met eveneens zwart onderstel. Uitzonderingen hierop waren bv. Belgie, Nederland, Engeland.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

H
#34
Bedankt voor deze deskundige uitleg Peter.[;)]

geremila

H
#35
citaat:
Geplaatst door Peter

maar....dat is niet "DE" H?llentalbahn.
, zoals in de link van Mike te zien is betreft het hier een H?llentalbahn in Franken, dus niet zo heel ver van N?rnberg;


Hallo Peter,
Oeps, volgende keer lees ik eerst aandachtig de webstek alvorens de link te plaatsen...[:I]. Bedankt voor de correcte gegevens!
groetjes,

Mike

Peter

H
#36
Nog even ter aanvulling van het Zwart/rood van de stomers:

De juiste kleuren zijn

RAL 3002 Karminrot voor het onderstel
RAL 9005 Tiefschwarz voor de ketel en maschinistenhuis.

RAL betekend: Reichsausschuss für Lieferbedingungen, dus een overheidsinstelling die leveringsvoorwaarden vastlegde.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

H
#37
citaat:
Geplaatst door Peter

Nog even ter aanvulling van het Zwart/rood van de stomers:

De juiste kleuren zijn

RAL 3002 Karminrot voor het onderstel
RAL 9005 Tiefschwarz voor de ketel en maschinistenhuis.

RAL betekend: Reichsausschuss f?r Lieferbedingungen, dus een overheidsinstelling die leveringsvoorwaarden vastlegde.



BIJ DEZE PAS IK MIJN ONDERSCHRIFT METEEN WEER AAN! PETER, JE BENT EEN LOPENDE ENCYCLOPEDIE! EN DAT BEDOEL IK MET RESPECT!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

H
#38
Mike schreef:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote">Hallo Peter,
Oeps, volgende keer lees ik eerst aandachtig de webstek alvorens de link te plaatsen.... Bedankt voor de correcte gegevens!<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ja, Mike, maar dank zij u weten nu een aantal mensen dat er meer dan een Höllentalbahn is. Bijgevolg zullen die op hun beurt beter opletten over welke het juist gaat. Dus bedankt[:D][:D][:D]

@Erwin en Pol, bedankt voor de komplimentjes, maar ik ben heus niet alwetend of een wandelende encyclopedie. Ik heb gewoon een ruimere ervaring (ben ook ouder[:I][:I][:I]) en heb veel dokumentatie

En: terug over de Höllentalbahn.

Wat kan het er toch ook verd...koud zijn[:D][:D][:D]
Beide foto's genomen in Hinterzarten - januari 2007




Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

H
#39
De prachtige natuur en treinen, een ideale mengeling, alhoewel op de tweede foto er toch..... een......beetje veel natuur.
Echt iets voor Jos[:D][:D][:D][:D]

Bijna het eindpunt bereikt op de Dreiseenbahn. Net voor de stopplaats Aha kort voor Schluchsee.



Nogmaals Dreiseenbahn, 143 met Dosto's in Feldberg-Bärental



En het station Feldberg-Bärental, het hoogst gelegen station in Duitsland (932 meter)

004jut8 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

grove den

H
#40
Hallo Peter,

Ik hou van zowel veeel sneeuw als veeeel natuur dus dubbel bedankt voor de geplaatste fotoos!
trouwens mooie dennen op de achtergrond nietwaar??

Jos

Peter

H
#41
Mooie dennen inderdaad, wel een beetje grove dennen[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

grove den

H
#42
Jazeker Peter, Maar het zijn juist DIE bomen die ik nu probeer na te bootsen! ( Lange vrij kale stam en bovenop een kroon met groen benaalde takken....)

Jos

blijf alsjeblief  nog wat meer van die mooie foto's plaatsen hier in jouw draadje!

Peter

H
#43
Nog even een paar foto's.

Het eindpunt van de "Dreiseenbahn" namelijk het station  Seebr?gg. Dit station ligt op wandelafstand (30 min.) van het station in het gekende vakantieoord Schluchsee.



He, wat is dat een "Schwarzwaldbahn" rijtuig op de Höllentalbahn?
Inderdaad, wegens een tijdelijk tekort werden een paar 1e klasse dubbeldekkers "geleend van Offenburg, eindpunt van de Schwarzwaldbahn.



En nog een paar foto's voor Jos
Bomen, bomen en nog eens bomen.
Het Schwarzwald is natuur op zijn best.





Oh, en als je muurplaten niet perfekt aansluiten: Geen nood, bij het grote voorbeeld is dat ook soms.

Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

H
#44
Jaja, dieje laatste foto is er gewoon ene van uw modelbaan zeker? [:p]

Mooie foto's, ook die van de natuur. Meer van dat.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.