Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Höllentalbahn

Gestart door Peter, 15 augustus 2008, 14:12:17 PM

Peter

H
#15
Het begin van mijn "verslaving" aan de Höllentalbahn

a1 by Peter Verlooy, on Flickr

Uitgegeven door Eisenbahn kurier in 1987
Een prachtig boek dat eigenlijk een must is voor iedereen die van treinen in het Schwarzwald houdt, samen met de zusteruitgave over de Schwarzwaldbahn. Het mooiste aan heel die "verslaving" is dat ik er over de jaren goede vrienden heb gemaakt met dezelfde interesse, sommigen uit de streek, een paar andere van over heel Duitsland verspreid. En wat zouden we zijn zonder vrienden.[:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

grove den

H
#16
Peter:  
citaat:
maar het vervolg zit er tegen het weekend aan te komen, met foto's

Ik wacht geduldig af maar zit wel op het puntje van mijn stoel!![:)]
Vind het zelf ook een van de mooiere( mooiste) lijnen in duitsland!!

Jos

Peter

H
#17
De Höllentalbahn werd in gebruik genomen op 23 mei 1887 met de vaste inzet van drie reizigerstreinen en een gemengde reizigers/goederentrein. Als loks werden de Badische IXa type ingezet, die gebouwd werden door de Firma Maschienenbau ges. Karlsruhe. Deze stoomloks die gebouwd waren voor tandradbedrijf, waren ook uitermate geschikt voor gewone inzet. Eigenaardiger wijze werden deze loks altijd aan de kop van de trein ingezet, dus ook bij de rit bergop.
Er waren twee stukken tandradspoor, systeem Riggenbach. Het eerste lag tussen het station Hirschsprung en Posthalde (inrit) en was 1935 meter lang, het tweede begon net voorbij de uitrit van het station Posthalde en liep tot Hinterzarten en was 4590 meter lang.
Met de komst van de prachtige stoomloks van de baureihe 85 eindigde op 7 oktober 1933 de inzet met tandradbedrijf.

Foto van een Badische IXa

zahnradlok_lokschuppen by Peter Verlooy, on Flickr

en zijn opvolger de BR 85

b03-85 001 by Peter Verlooy, on Flickr


b01-85_007 by Peter Verlooy, on Flickr

Nog een paar sfeerbeelden uit wat ik de mooiste tijd vond op de Höllentalbahn, namelijk de jaren 70.
Onderstaande foto's werden genomen op 3 en 4april 1978 in en bij het voormalige station Hirschsprung, waar helaas zeer zelden treinen stoppen, door A. Johanssen , die ik hiermee nog eens bedank voor die prachtige beelden.















Met vriendelijke groeten
Peter

Arbeco

H
#18
Ik weet niet hoe het komt, maar om de ??n of andere reden vindt ik foto's die gemaakt zijn met bewolkt weer en regen het landschap (en de treinen natuurlijk!) n?g mooier tot hun recht laten komen. Dit zijn voor mij dan ook plaatjes om van te watertanden...[:p]
Dank je wel, Peter!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Mr-tsjoektsjoek

H
#19
De trein, da's altijd een beetje reizen,...en dit draadje ook ! [:D]

Mooi initiatief Peter ! Doe zo voort, we genieten ervan.

Bundesbahnfreak

H
#20
Miljaar Peter, dat zijn nog eens foto's. Wat ik interresant vind zijn de foto's van de daken van de 145ers, hier zie je goed het verschil met de reguliere 144. (weerstandsrem)


Voor de leken, ik had eens een draadje gemaakt over deze mooie loks:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5982

Groeten

Rudy

Arbeco

H
#21
Wat mij opvalt op de foto's is dat de loc altijd met beide panto's op rijdt. Wat zou hier de reden van kunnen zijn, heeft dit soms met aanzetten te maken? Het gaat hier toch niet om ?cht zware treinen, zo te zien. Rudy, weet jij hier meer van?

Dank je!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Bundesbahnfreak

H
#22
Hallo, heeft te maken met de sleepbladen van de panto's, bij oudere DB lok's zoals de E44 en familie laten deze bladen geen al te grote stromen toe.
Ook zijn de oudere panto's niet stabiel en durven ze "dansen" met de nodige stroomvonken tot gevolg.  De vonken beschadigen de slepers en de rijdraad.  Als met met 2 panto's op rijdt en de voorste "danst" dan komt de stroom door de achterste wat de vonkvorming vermijdt.

De jongere, na de oorlog gebouwde loks hebben andere panto's en dito slepers en is dit probleem niet aan de orde.

In Belgi? vertrekt men meestal met de 2 panto's tegen de draad, dit om de hoge vertrekstroom over de beide panto's te verdelen en oa doorbranden van de draad te vermijden.  De voorste panto gaat terug neer als de trein wat snelheid heeft (snelheid is misschien gereglementeerd, weet dit niet.  Machinisten onder ons???)

Om reden van maximum stroom hebben NMBS-loks 4 slepers per panto en stellekes maar 2

Groeten

Rudy

Pol

H
#23
@Rudy: Mag ik er dan vanuit gaan dat ALLE elektrische loks in tijdperk II ALTIJD met twee panto's omhoog reden?????

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

H
#24
Meestal werd in tijdperk II (bijna altijd) werd met twee panto's tegen de draad gereden.
Uitzonderingen waren de rangeerloks, logisch zij hadden maar een panto, maar wel met twee sleepstukken, en sommige triebwagen reden ook met een panto tegen de draad.
Bij de 145 op de H?llentalbahn heeft dit nog een bijkomende reden (ook nu nog), want ondanks de modernere SBS pantografen worden bij deze lok beide tegen de draad gehouden om steeds voldoende spanning en kracht ter beschikking te hebben. Een 144 en 145 is nu eenmaal geen 110, 112 enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

H
#25
WAUW, ik moet mijn onderschrift weer bijna eens gaan aanpassen! Ik leer weeral bij!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

H
#26
citaat:
Geplaatst door Pol

WAUW, ik moet mijn onderschrift weer bijna eens gaan aanpassen! Ik leer weeral bij!

Als je wist wat ik al geleerd heb sinds ik hier kom...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geremila

H
#27
Hallo,

Onderstaand nog een link naar een stukje H?llentalbahn in model.

http://mec01.muenchberg.de/

Ik kijk uit naar verdere aanvullingen van dit draadje!

groetjes,

Mike

Peter

H
#28
Mike, bedankt voor de link, maar....dat is niet "DE" Höllentalbahn.
Tot spijt van wie het benijd, er is slechts een echte[:D][:D][:D] Höllentalbahn en die ligt in het Zwarte woud in de deelstaat Baden-Würtenberg.
Er zijn natuurlijk zoals aandachtige lezers van MSM al weten meerdere banen (grootbedrijf) met die naam, zoals in de link van Mike te zien is betreft het hier een Höllentalbahn in Franken, dus niet zo heel ver van Nürnberg;
Maar voor mij is er slechts een.Dus één Höllentalbahn en een lieve echtgenote. (mooi gezegd hé? [:D][:D][:D])
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

H
#29
citaat:
Geplaatst door Peter

Maar voor mij is er slechts een.Dus ??n H?llentalbahn en ??n lieve echtgenote. (mooi gezegd h? [:D][:D][:D])



Gij zijt ne brave mens Peter.[^]

Mooie foto's trouwens, maar ik heb hierover een vraagje, als ik nu zo kijk naar die BR85, dan zie je dat de bovenkant zwart is en de onderkant volledig in het rood, heeft dat eigenlijk een reden, en hebben de stoomlocs hier in Belgie ook met deze twee kleuren rond gereden??[:I]