MSM 73

Gestart door loebaske, 14 augustus 2008, 09:38:15 AM

jacques timmermans

#90
Al jullie meningsverschillen wekten mijn nieuwsgierigheid, zodat ik eens een kijkje ben gaan nemen op de site van ricky-models. Hamvraag bij de geschillen was de al of niet overdreven vraagprijs om modellen te verouderen. Ik moet toegeven, dat ik zelf het predicaat van ?meester veroudenaar? niet waardig ben, maar zelf toch al verschillende modellen met welslagen verouderd heb, zodat ik over deze materie kan meespreken.

Wat mij het meeste ergert, is dat wanneer iemand bepaalde diensten aanbied er meteen individuen zijn die de kostprijs bekritiseren. Hebben zij zelf wel eens als zelfstandige gewerkt en weten ze ook, dat wanneer iemand die op zelfstandige basis werkt ook zijn verplichtingen bij de fiscus en BTW diensten moet nakomen? Hoeveel blijft er dan nog netto van het oorspronkelijk bedrag van 90,75 Euro, zijnde de kosten om een stoomlocomotief te verouderen, over en van een wagon, waarvan de kosten een schamele 12,10 Euro bedragen? Hoeveel zaken moet zo iemand verouderen om een leefbaar maandloon te verdienen?

Dan spreken we nog niet van het werk, dat er nodig is om eender welke locomotief maar in het bijzonder een stoomlocomotief te verouderen. Wil men zijn werk naar behoren doen, dan is het absoluut nodig om de locomotief volledig uiteen te nemen en daarna alle delen, in het beste geval groepsgewijze, apart te verweren. Eventjes met een airbrush een ?vies? uitziend grijs/zwart bruinachtig vleugje verf over het rijtuig te spuiten komt in de verste verte niet overeen met het kunstig en voorbeeldig verweren van eender welk rijtuig. Hierbij komen verschillende technieken  aan te pas. Daarbij komt dan nog eens de investering in verf, spuitgereedschappen, penselen enz. en een goed verlichte en verluchte werkplaats zodat een gezond en veilig werken gewaarborgd is. Diegenen onder ons die deze materie enigszins beheersen weten waarover ik spreek en ik kan jullie verzekeren, dat mijn eerste 10 verweerde modellen eigenlijk juist nog goed voor de vuilnisbak waren. Dus bezint eer ge begint met commentaar te geven, of probeer eens zelf een rijtuig te verweren, dan weten jullie hoeveel tijd, geduld en vooral niet te vergeten (leer)geld het kost om eender welk model voorbeeldig te verweren!


Jacques Timmermans


Peter

#91
Jacques,

Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Als iemand voor een bepaald iets een prijs vraagt die je niet kan of wil betalen dan doe je het gewoon niet.
Als je iets te duur vind.....koop het dan niet, maar geef geen negatieve kommentaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

#92
tja ik wou er niet meer over beginnen, maar als ik persoonlijk wordt aangevallan op onwaarheden, moet ik toch nog 1 keer reageren...
Jaques, ja ik weet hoveel werk erin zit, ik heb al hele speelgoedwinkels vol aan materieel verouderd, en ja ik ben zelfstandige en ja ik weet wat ik af moet dragen en ja ik weet wat de investeringen zijn, en ja ik weet wat ik aan BTW afdraag en ja ik weet wat ik per maand kwijt ben aan verzekeringen, huur van een pand, afschrijvingen van machines.
Mijn stelling is alleen maar het maakt niet uit heo lang je er over doet,, het is een hobby, en bij een hobby moet je je horloge afdoen.
Maar als je hier gaat pretenderen dat het je vak is en dan zeggen dat je er 10 uur over doet, dat kan er bij mij gewoon niet in.
Voorbeeld: Als iemand zelf zijn auto beletterd doet hij er 8 uur over, als ik het doe doe ik het in 3 uur over hetzelfde ontwerp.
Dat is geen schande ik doe het dagelijks.
als dat andersom zou zijn dat ik er 8 uur over doe en de klant doet het zelf in 3 uur, dan moet ik eens heel goed nadenken of ik het wel goed doe.
Of iemand het geld er voorover heeft moet ie helemaal zelf weten en ik gun Ricky al het werk van de wereld en ik zal de laatste zijn om zijn werk af te kraken, daar gaat het helemaal niet om, het enige wat ik doe is onwaarheden bestreiden met argumenten, mij zal je nooit betrappen op ongegrond afkraken.... hoop ik [:D]
En nu hou ik er echt over op, belooft [:)]
Mvg Marty

erik de noorman

#93
Wel Peter en Jacques het feit dat ik zelfstandige ben heeft me juist doen reageren. Als Ricky maar 10 euro/uur gaat verdienen kan hij er best al mee stoppen want hij gaat er enkel geld insteken dan er aan te verdienen. Voor alle misverstanden te mijden ik gun Ricky veel werk en een bloeiende zaak.
Het is zoals Martintje schrijft hobbymatig kan je er zoveel uren over doen als jezelf wil maar ga je er geld voor vragen doe het dan professioneel. Met professioneel bedoel ik niet enkel het eind resultaat maar het hele gebeuren. Time is money. Vooral de werkuren en daar wringt het schoentje.

En ja ik blijf het een hoog prijskaartje vinden. Het is niet omdat ik zelf een amateur ben in het verouderen van rollend materiaal dat ik zomaar elke prijs normaal moet vinden.

Erik



rgp

#94
Dag,

Ik denk dat men een paar dingen vergeet.
Als een zelfstandige (de zelfstandigen worden gevraagd mij eventueel tegen te spreken) 25 euro per uur aanrekent, dan houdt hij daar vandaag in Belgie?27% van over, of iets minder dan 9 euro !

Als ik het aantal uren ziet die men telt, is het precies, of men alles opnieuw moet beginnen, en dat geloof ik niet.

vb: ik wil een 13 verweren, dan moet ik - als ik 20 exemplaren van de 1330 ga verweren -  toch niet 20 keer het opzoekingswerk verrichten.

Dus die tijden zijn schromelijk overdreven, want ik ben er zeker van dat van de meeste modellen Ricky die documentatie al lang heeft.

Als je tijdens de wachttijd van het ene model aan een ander bezig bent en je rekent enkel de werkuren, rekeninghoudend met de kost die gezamelijk is, dan kom je op zeer hoge uurlonen.  Dan optimaliseer je je inspanning en ga je niet op de fles (lees maar eens de krant: 1 op 3 starters gaat de fles op en niet alleen door de dalende koopkracht)

Roland

ricky56

#95
Tja, als ik een "grote serie" van dezelfde lok zal verouderen, zijn er kortingen ! Maar mijn prijslijs prijzen zijn voor "one shot" loks veroudering (bij voorbeeld 1 x 1354, 1 x 1501, 1 x 1602, enz.)

En ook, kan ik ook de klant enkele foto's stuuren en dan kan hij de type van veroudering kiezen ! twee verouderings van dezelfde lok zullen nooit dezelfde zijn !

Ook er zijn kosten als verf & pastels, marder brushes, enz. En ook de airbrush en compressor vragen voor werktijd om een goede verwerving te maken (met de "nettoyage" (sorry ik kan dat niet in nederlands vertalen[V]) tussen elke kleur + de "entretien" (kan nog niet vertalen, sorry...[xx(])

Tja, prijzen zijn "indicatifs" (verdomme, kan nog niet vertalen...[:(]) en modificaties zijn mogelijk als er zijn een "set" van loks & wagons te verouderen...

prulleman

#96
Weet je, diegene die het te duur vinden, kunnen het dan beter zelf doen[:D]. Of anders met een speelgoedlok blijven rondrijden. Maar vergeet niet dat een goed verweerde lok een serieuze meerwaarde heeft en een individueel karakter krijgt. Dus heeft die niet veel meer van doen met massaproductie[:)]. En de prijzen zijn relatief. Als je bij Lokladen (Duitsland) een spoor 1 model laat verweren betaal je 400 euro voor een stoomlok. Dat is pas duur. maar vergeet niet dat als er bij het verweren een ongelukje gebeurd, ze dit voor jou rechtzetten. Soms kopen ze dan een nieuwe lok voor jou en herbeginnen op hun eigen kosten. Vandaar de hoge prijs[;)]

janjozef

#97
@prulleman : een verweerde loc heeft geen meerwaarde, integendeel meestal zal hij op veilingen goedkoper verkocht worden, ook al vind iedereen ze mooier.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kees-Jan

#98
Voor het eerst dat ik het blad gekocht heb en ik moet zeggen: aangenaam verrast over de inhoud.

Leuk stukje over de haven baan en oude reclame op oude muren.

Ja ik zal hem vaker gaan kopen.

Kees-Jan

Ludwig

#99
citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Voor het eerst dat ik het blad gekocht heb en ik moet zeggen: aangenaam verrast over de inhoud.

Leuk stukje over de haven baan en oude reclame op oude muren.

Ja ik zal hem vaker gaan kopen.

Kees-Jan



Nu pas Kees-Jan....shame on you [;)]
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Kees-Jan

#100
Hahaha,

Ja en dan nog wel bij de Bruna in Heereveen.............

Nogmaals leuk blad, erg leuk blad.

Kees-jan