Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM 73

Gestart door loebaske, 14 augustus 2008, 09:38:15 AM

erik de noorman

#45
Reken die werkuren en wachttijden maar eens

Gerolf, wachtijden mag je niet mee verrekenen in de werkuren.
Normaal gezien werden enkel het werkelijke arbeidsuur (in min.) geteld die je besteed aan iets. Ik ga er vanuit dat er een max. van 90 min (vind ik zelf ruim geschat)nodig is om een loc te verweren.

Erik.

Gerolf

#46
Wachttijd is natuurlijk geen werktijd, maar je hebt wel plaats nodig om modellen veilig te laten drogen, je moet in de gaten houden of de wachttijd om is,...
Materiaalkost is dan weer niet meegeteld, net zo min als het onderhoud (of vervangen) van je gereedschap, transportkosten,...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#47
Gerolf, allemaal mee akkoord. Maar dit gaat wel over ondernemen en niet amateuristich bezig zijn. Onderhoud, aankoop van materiaal zijn dingen die worden afgeschreven over enkele jaren en worden natuurlijk mee verrekend in de onkostprijs. Materiaalkost aan produkten is hier te verwaarlozen. Tijdens droog en wachttijden voer je normaal gezien iets anders uit dat is dus geen verloren tijd. Neen ik vind dit stevig door gerekend en weinig professioneel.

Erik

centauri167

#48
Tijdens de wachttijd begin je gewoon aan je volgende model. De materiaalkost lijkt me ook niet al te veel. Een goed airbrushset kost ongeveer 250 euro en met 50 euro aan verfjes kan je tientallen modellen doen.
Gewoon waanzinnig, ik hoop dat er snel wat andere personen komen die tegen een "eerlijke" prijs ook aan verwering doen. Ik heb persoonlijk zeker intersse voor een professionele verwering van sommige van mijn modellen te laten doen, maar de kost mag niet hoger zijn dan het model zelf, met wat zijn we dan bezig ??

Klaas Zondervan

#49
Jongens toch, wat een gedoe over de kosten van verwering. Als je het te duur vindt dan doe je het toch gewoon zelf?

centauri167

#50
Het zijn de belachelijke kosten die deze hobby steeds meer onbetaalbaar maken en waardoor ze aan het uitsterven is.
De dag dat merken/handelaars zullen snappen dat we geen melkkoe zijn, is de redding misschien nabij.
Een ander voorbeeld, de reeks 59 ( in alle varianten ) die marklin/ trix met de regelmaat uitbrengt. Prijzen van 200 tot 300 euro voor modellen die zeker niet speciaal zijn. Geef me dan maar een prachtige ls 13, met of zonder kritiek van de heren van msm.

ruben13

#51
centauri167
ik geef je volkome gelijk
ik vind dat ze het iets goed koper
moeten maken
dan zouden er meer mensen beginnen met
modeltreinen.


ruben

Michiel

#52
citaat:
Geplaatst door ruben13

ik vind dat ze het iets goed koper
moeten maken dan zouden er meer mensen beginnen met modeltreinen.
ruben


...en zo zijn we weer rond; goedkoper betekend ontwikkelingskosten drukken en spreiden over grote productiehoeveelheden... Maar waar het schoentje echt knelt is de bloedarmoede bij de modeltreinliefhebbers. Het is een kwijnende hobby, met een schrinkende afzetmarkt. Geen enkele fabrikant blijkt voorlopig een antwoord te hebben gevonden.

Ik ben nog jong (46) en ben echt van plan om nu stap voor stap voldoende ervaring op te bouwen, om later modelbouw letterlijk te nemen, en dus mijn modellen zelf te bouwen, maar dan waarschijnlijk niet in schaal N. [xx(]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

#53
citaat:
Het zijn de belachelijke kosten die deze hobby steeds meer onbetaalbaar maken en waardoor ze aan het uitsterven is.
De dag dat merken/handelaars zullen snappen dat we geen melkkoe zijn, is de redding misschien nabij.


Wanneer de massa zich als koeien gedraagt, dan zullen ze gemolken worden...

Sorry maar dat liedje van die dalende koopkracht moet toch ook eens onder de loep genomen worden. Iedereen wil alles gewoon nu. Hoeveel het kost maakt niet uit, wel zullen er enkel over klagen.

Als het merendeel van de modelbouwers alles blijft kopen, als ze niet kunnen weerstaan om alle nummers die uitkomen te kopen, als ze liever alles kopen dan zelf iets te maken, als ze altijd de laatste snufjes willen aan eender welke prijs wel gaat er niks veranderen.

Het is niet enkel met modelbouw hoor. Iedereen klaagt van de "dalende koopkracht" en de restaurants zitten vol want het is gemakkelijker dan zelf eten maken. Kijk maar eens rond in de winkel: meer en meer producten worden aangeboden die "gemakkelijk" zijn maar eigenlijk niet meer dan een product in een andere vorm maar duurder. (Vb apart verpakte sneetjes peperkoek...echt moeilijk om zelf 2 sneetjes in een folie te draaien) Mensen betalen liever dan zelf iets te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mini-bs

#54
Ja , da's waar.
 

janjozef

#55
het is inderdaad waar wat Johan zegt, maar je moet niet meedoen, stap er gewoon uit. Ik koop ook al die voorverpakte spullen niet, is goed voor het milieu en goed voor de portemonee.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gert1

#56
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het iets typisch Hollands was om het eigen nest te bevuilen. Maar kennelijk kunnen jullie daar in Belgi? er ook wat van!

Onvoorstelbaar kleinzielig van de redactie om zo te reageren op het feit dat LS Models even geen ICR rijtuigen ter recensie beschikbaar wilde stellen. En dan nog dreigen met een boycot ook...
Valt me vies tegen. Ik ben abonnee van het eerste uur en ik denk een van de allereerste Hollanders die dit magazine ontdekten. Abonnee zal ik blijven, maar ik verwacht dat de redactie ons blijft informeren over ALLE voor de B + NL-markt uitgebrachte modellen.

Weten jullie hoe het gaat bij het Nederlandse Railmagazine? Die krijgen modellen vaak toegestuurd door een winkelier of ze gaan bij een winkelier langs om even een model te lenen. Na de recensie en het maken van de foto's gaat zo'n model gewoon terug naar de winkelier.

Kom op beste redactie, herpak u, stel u grootmoedig op tegenover Daniel Piron en zijn mannen en blijf hun modellen recenseren. Ze verdienen het.

mvg,
Gert (die recent zwaar in de buidel heeft getast om 20 ICR-rijtuigen aan te kunnen schaffen)

Peter

#57
Gert, in het andere draadje schreef je:

citaat:
Wij in Holland zijn bijzonder content dat we nu een echte modelspoorfabrikant hebben. En eentje die behoorlijk snel na aankondig ook daadwerkelijk uitlevert


Maar van LSM moeten we blijkbaar goedvinden dat de leveringsdata telkens weer uitgesteld worden (de reeks 15 al 2 jaar)
Ze maken mooie modellen, maar laat ze aub zich aan hun woord houden qua leveringen, en een betere onderdelen service geven.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gert1

#58
Peter, ik zeg toch nergens in dit draadje dat ik blij ben met de levertermijnen van LS Models? Die zijn inderdaad en helaas idioot lang! En wat erger is, is dat er zeer gebrekkig wordt gecommuniceerd. De website van LS Models verkeert al sinds december in een soort winterslaap met maar heel af en toe een update.

Dat zijn zaken die ik betreur en zaken die men bij LS Models beslist beter moet aanpakken. Anderzijds: tot nu toe hebben ze alles wat ze aankondigden waarvoor ik belangstelling had, uiteindelijk ook uitgebracht. En als je gemiddeld 18 maanden optelt bij de door hen aangegeven leverdatum, dan klopt het aardig.

Bovendien kun je je door de lange levertijden ook financieel instellen op wat komen gaat. Ik ben erg blij met de Plan W's van Artitec, maar aangezien ik er zomaar 8 van wil hebben, betekent dat ook dat ik op nogal korte termijn iets meer dan 400 euro vrij moet zien te maken voor de aanschaf van deze modellen.

Was het niet een bekende Hollander die ooi zei "Ieder nadeel heb zijn voordeel"!  [:D]

mvg,
Gert

prulleman

#59
Wat die ruitjes betreft, die haal je er inderdaad beter gewoon uit. Men leert met schade en schande( en veel prullen[:o)]). Tis om te laten zien dat niemand alwetend is. iedereen leert nog altijd bij. En in verband met de uren. Het duurt wel een week, maar na de eerste ronde ii het amper 5 minuutjes per dag. De rest is droogtijd, intussen doe ik andere dingen hoor[;)]