wat betekent dit?

Gestart door eric, 12 augustus 2008, 23:08:04 PM

eric

Voor wat dienen deze paaltjes met blauwe achtergrond en witte cijfers?

IMGhttp://i81.photobucket.com/albums/j209/eric080162/SIMG2656-1.jpg/IMG

mark7758

#1
Kilometerpaaltje.
65.300 vanaf punt Z.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

wimmeke

#2
zijn inderdaad km-paaltjes (deze is eigenlijk een HM-paal)

het ganse met is uitgerust met km-palen /Hm-palen en elke lijn heeft zijn eigen telling
VB: lijn 50A begint in Brussel KM 0 en eindigd in Oostende KM 113
   van BR naar Oost rijd men met opgaande km
   van Oost naar BR rijd men met afgaande Km

KM-paal groot (Blauw met witte cijfers / wit met blauwe cijfers) staan langs beide kanten van spoor
HM-paal kleiner (wit met zwart cijfer staan afwisselend links en rechts geplaats
Over het ganse net worden wel niet het zelfde uitzicht gebruikt er zit wel wat verschil op als op verschillende plaatsen goed uitkijkt  

Wanner nu aan BT een gepaalde opdracht gegeven wordt worden daar altijd afstanspunten bij vermeld

VB: voorzichtig rijden :   van KM ..... tot KM ......
   Afstandspunt van OW :  OW  23  op 25.320   = KM 25 en 320 m
   bij afleveren van S381 (V beperken tot bepaalde V )
    van KM .... tot Km .....
   enz

C.B.

#3
Ook voor het hernemen van de normale snelheid, na een snelheidsbeperking van bv. 40 km/u ...,
kun je door het tellen van deze kilometer/hectometer-paaltjes weten wanneer je terug mag optrekken als je bv. 600m treinlengte bij hebt.
Groetjes.
Claudio.

Doornroosje

#4
Alle lijnen tellen op van Brussel weg. Maar niet alle lijnen starten uiteraard in Brussel, dus dan zal het eindpunt van de lijn het dichtst bij Brussel als nulpunt aanzien worden.

boke

#5
citaat:
Geplaatst door wimmeke
VB: voorzichtig rijden :   van KM ..... tot KM ......
   

Raar... Ik dacht dat treinbestuurders altijd voorzichtig moesten rijden... [}:)] Van mij wordt dat nochtans verwacht als automobilist en fietser! [:D][;)]

eric

#6
Bedankt voor de reacties mannen.
We weten weeral wat meer.

wimmeke

#7
wij rijden zeker steeds voorzichtig wat had je anders gedacht

maar de opdracht "voorzichtig rijden" houd in dat maar met max 40 km mag rijden (mag minder dat bepaald BT ) ter hoogte van opgegeven afstanspunten

jeroen

#8
Na wat zoeken dacht ik dat mijn vraag hier wel ging passen :

Bestaat er een beschrijving van alles wat er bij een bepaalde spoorlijn staat ?
Ik bedoel hiermee alle seinen, bakjes, kilometerpalen,... echt alles.
Via infrabel of zo ?
En misschien ook niet onbelangrijk : hoe zit dit alles in elkaar ?
Wanneer staat er welk soort bakje waar enzovoort...

Jeroen

trainfreak

#9
citaat:
Geplaatst door Doornroosje

Alle lijnen tellen op van Brussel weg. Maar niet alle lijnen starten uiteraard in Brussel, dus dan zal het eindpunt van de lijn het dichtst bij Brussel als nulpunt aanzien worden.



L53 niet, die start in Schellebelle
Spoorse groeten
Dimitri

chef garde

#10
citaat:
Geplaatst door jeroen

Na wat zoeken dacht ik dat mijn vraag hier wel ging passen :

Bestaat er een beschrijving van alles wat er bij een bepaalde spoorlijn staat ?
Ik bedoel hiermee alle seinen, bakjes, kilometerpalen,... echt alles.
Via infrabel of zo ?
En misschien ook niet onbelangrijk : hoe zit dit alles in elkaar ?
Wanneer staat er welk soort bakje waar enzovoort...

Jeroen

Kunt altijd uw licht eens opsteken bij Infrabel, maar om zicht te krijgen op waar alles moet staan enz. is het beter om een ferm stuk spoorwegreglementering te studeren.  Want met een beschrijving van wat Infrabel u zal geven zul je misschien nog verder van huis zijn ...

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door Doornroosje

Alle lijnen tellen op van Brussel weg.
Weet je dat zeker? Ik dacht eigenlijk dat Mechelen het centrale nulpunt was.