Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mazoutdepot van Artitec.

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 12 augustus 2008, 20:35:27 PM

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Ooit, in MSM 20, meer bepaald, verscheen een artikel genaamd "In de OLIE..." over het mazoutdepot "Brugge" van Artitec.

Nu had ik dit al enkele jaren liggen.  Waarschijnlijk gekocht kort na het verschijnen van het artikel, MSM 20 dateert van november-december 2002.  :0:0Verdorie, Tempus Fugit !!!:0:0

Dit weekend ben ik dan eens aan de slag gegaan met deze doos.
Hierbij wil ik enkele van mijn bevindingen kenbaar maken op het forum, misschien heeft er nog iemand iets aan.

Zoals reeds beschreven in het artikel is deze resin kit fijn gedetailleerd, nadeel hiervan is dat bepaalde onderdelen bijna niet te verwijderen zijn van de gietboom zonder schade !
Zo heeft Dirk Melkebeek (auteur van het artikel) als oplossing voor de leidingen om Evergreen nr 221 buisprofiel 1.2 mm te gebruiken.
Ikzelf heb messing draad 1 mm gebruikt.  Dit is mooi recht, kun je met een tang met ronde bekken mooi rond buigen.  Als je secuur werkt kun je het kader dat boven de vloer komt uit ??n eind buigen.  Wanneer je de lasnaad wegstopt onder de bruine kist in de hoek heeft dit een mooi resultaat.  Solderen doe je met een elektrische soldeerbout.  De leidingen boven de tanks zijn ook zo gemaakt.
In werkelijkheid zijn deze buizen meestal elektrisch gelast, dus deze manier van werken (gesoldeerde draad) oogt realistisch.  Koppelingsflenzen moeten niet worden ge?miteerd.

Als 'folietje' heb ik op de leiding die vertrekt een kraan opgezet.
Een overbodig handremwiel van een Oscar-wagon.

In het artikel staat dat bepaalde onderdelen dubbel aanwezig zijn.
In mijn kit zaten er echter twee delen tekort :(:(:(.
Het betreft de mangatdeksels op de tanks.  Er zijn er twee nodig van 8 mm, twee van 10 mm.  Ik heb dit opgelost door met een uitkappons van 8 mm en een van 10 mm twee schijfjes te kappen uit 0.7 mm plasticard.  Hierin klinknagels geperst en op hun plaats gelijmd.

Op het vulstation staat een hefboom die de diesel naar de tank van de lok moet brengen.  Dit zag er zeer fragiel uit, ik heb een andere oplossig gezocht.  Ik had nog een foto liggen van A'pen Dam waarop deze hefboom duidelijk te zien is.  Met dit als leidraad heb ik er twee zelf gebouwd uit messing.  De vultang van Artitec heb ik dan weer wel gebruikt, met een stukje zwart elektriciteitsdraad werd de tang aan de hefboom bevestigd.

Aan het pomphuis moet ik nog beginnen, hieraan zal ik weinig veranderen, alleen de twee schouwen zal ik ook draaien uit een eindje messing.

Indien er interesse is naar mijn zelfbouw hefboom wil ik wel een fotoreeks in dit draadje zetten over de bouw ervan (dan moet ik wel nog eens een hefboom in elkaar zetten).

Foto's over mijn mazoutdepot zullen nog wel volgen :D:D.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

loebaske

Laat maar komen, we kunnen weer wat leren [;)]

poco loco

Ook ik ben al een tijdje in het bezit van deze ARTITEC 10.184.
Met het oog op latere inbouw.
Ik was het artikel in MSM20 totaal uit het oog verloren.
Met dank voor de verwijzing.

Met verwondering lees ik nu dat zowel Dirk Mekebeek als Mr tsjoektsjoek over "Mazoetdepot BRUGGE" spreken.
Bij mijn weten is daar noch op de website, noch op de verpakking ("Diesel depot"(sic)) sprake van.
Ook de bijgevoegde DB-decals laten geen Belgische oorsprong vermoeden.

W?l leek de Artitec-kit mij 'belgisch aanvaardbaar', vandaar de aanschaf.

Ik ben echter blij te vernemen dat het hier over een type tankinstallatie zou gaan dat in Belgische stelplaatsen dienst deed.
Daar ligt namelijk ook de mijne.

Vermits ??n en ander in de bouw niet voor de hand blijkt te liggen:
graag meer!!

Groeten,
Luc.

Sicco

Als iemand overigens nog een dergelijke bouwset wil overnemen.... ik heb er een liggen, maar ga geen depot maken dus is bij mij overcompleet.

groeten Sicco

Gerolf

Ik heb ook nog zo'n kitje liggen. Een reportage over een aangepaste bouwwijze interesseert me zeker.
Misschien in een andere rubriek van dit forum?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Moet plots alles naar "Ooit zal het wel eens klaar zijn"? [;)]

Luc.

55erke


Hoy
ik ben momenteel zo ook wat aan mijn locloods bezig en daar komt ook een mazoutdepot , heeft er mischien iemand foto's van het grote voorbeeld van pompinstallaties en zo verder?

Ik kijk uit naar de foto's Mr tsjoektsoek[;)]

groeten
Johan


poco loco

In welk tijdperk werk je?

Luc.

erik de noorman

Johan, ik heb je een paar fotos doorgestuurd van het dieseldepot van Hasselt. Ik heb deze gebruikt om mijn dieseldepot na te bouwen op mijn mini baan. Het dieseldepot van Artitec heb ik ook volledig zelf nagebouwd.
De fotos heb ik ooit gekregen van Luc (belair) die ze weer van iemand anders had (ben vergeten wie).

Erik

ERVIN

Vrienden, ik zal straks hier in Mol de tank-installatie eens gaan fotograferen, foto's volgen nog.

Voor de collega's alles h?.[;)]

poco loco

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Johan, ik heb je een paar fotos doorgestuurd van het dieseldepot van Hasselt. De fotos heb ik ooit gekregen van Luc (belair) die ze weer van iemand anders had (ben vergeten wie).

Erik



Mogen wij die ook zien?

Luc.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Vandaag zit ik thuis wegens het slechte weer, ik heb dan maar wat verdergewerkt aan mijn mazoutdepot.  Waar een natte zomer toch al niet goed voor is.[:D][:D][:D][:D][:D]

@ Poco Loco : de naam Brugge heb ik overgenomen uit MSM, ik weet dus niet zeker of het van daar is. [:I]

Zie hier een foto die ik een tiental jaar terug genomen heb in Antwerpen Dam, enkele jaren voor sluiting.
Op deze foto heb ik mij gebaseerd om de hefboom zelf te bouwen.



Ik zal nu nog enkele foto's van mijn camera halen over de bouw van een nieuwe vloer voor het vulstation, en over de bouw van de hefboom.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo, hier ben ik terug ! [:)]

Wegens jullie enthousiasme heb ik vandaag een derde hefboom gebouwd voor mijn vulstation aan het mazoutdepot.

Omdat Artitec er slechts ??n voorziet en de vloer te klein is heb ik een nieuwe vloer gebouwd.
Op voorgaande foto is te zien dat het perron van het vulstation van A'pen Dam ongeveer 1 m hoog is.
Uit een plankje van 12 mm dik heb ik een stuk uitgezaagd van 43 mm breed (zijnde de maat tussen de twee sporen van het depot) op een lengte van 245 mm (het plankje was niet langer [8D]).

Hierop heb ik uit plasticard Evergreen Tile 3 mm in het midden een strook gelijmd van 22 mm breed.  Rondom het plankje heb ik met Evergreen strips 1x2 mm een betonrand ge?miteerd.
In de lengterichting werd de opening tussen deze rand en de tegels opgevuld met plasticard van 0.6 mm.  Hierop wordt later de roosters nagebootst.



De roosters worden nagebootst met verbandgaas.  Dit wordt in stroken geknipt van 8 mm (breedte van het plasticard van 0.6 mm).
Het gaas wordt vervolgens met plastieklijm (zoals gebruikt voor onze bouwdozen) op hun plaats gelijmd.



Op het perron zijn de 'plantgaten' voor de hefbomen afgetekend : op 4 cm van de uiteindes staan er twee en eentje in het midden.
Het wachthokje dat bij de Artitec kit zit wordt op een sokkel gekleefd van 2 mm dik en iets ruimer als het grondvlak.  Dit wordt op het perron gelijmd tussen twee hefbomen.
Verder heb ik de elektriciteitskasten uit de kit ook een plaatsje gegeven op het perron.

En dan nu de hefbomen :



De kleine onderdelen heb ik bewaard in een schaaltje.
Eerst is er het draadje dat de hefboom zelf vormt.
Het bestaat uit messing van 1 mm diameter.  Plooi het uiteinde 2 mm haaks om.  23 mm verder plooi je de draad 45?, 3 mm verder plooi je hem 45? terug zodat de twee einden evenwijdig lopen.
Kort de draad af op een totale lengte tussen 50 en 55 mm.

Uit messing staaf van 2 mm maken we twee stukjes ongeveer 3 mm lang.
In ??n wordt centrisch een gat geboord van 1 mm.  Dit solderen we op het haaks omgeplooide eind van onze draad.
Uit messing diameter 4 mm maken we het contragewicht : een lengte van ongeveer 5 mm met centrisch een gat van 1 mm, dit solderen we op het andere uiteinde van onze draad.

De centrale kolom is een staafje messing 3 mm, met een lengte van ongeveer 65 mm, centrisch een gat boren van 1.5 mm.  Hier komt een stukje messing van 1.5 mm dat 10 mm uitsteekt om dan de hefboom te dragen.  Op dit staafje (1.5 mm) solderen we het tweede stukje 2x3 mm haaks.  Op de zijkant maken we een groef onder de hellingshoek waaronder we de hefboom willen plaatsen.  Nu solderen we onze draad in deze groef.  Zorg dat het getrapte deel van de draad en het gewicht aan de laagste zijde hangt !!!

Onder aan de kolom wordt nog een sokkel gemaakt : in messing staaf van 6 mm boren we centrisch een gat van 3 mm waarna we een schijf van 3 mm afzagen.  Dit wordt op de kolom bevestigd zodanig dat er 50 mm kolom uitsteekt boven het perron.  De sokkel dient dus om ervoor te zorgen dat onze kolom niet door de vloer zakt.  Alzo is onze hefboom draaibaar opgesteld.

Omdat bij de kit 'slechts' twee kranen zaten om op de slang te bevestigen heb ik er ook eentje zelf gebouwd uit messing.  
Ferm gepriegel !!! Een mal maken van het Artitec exemplaar en afgieten is een (duur) alternatief.

Van deze kranen heb ik het stukje slang van Artitec afgesneden.  In de slang is een gaatje geboord van 0.6 mm.  Hierin lijm ik een stukje zwart elektriciteitdraad als imitatie van de slang.  De draad wordt afgeknipt op ongeveer de lengte van de kolom.  Daarna wordt het aan ons eerste stukje messing 2x3 mm gelijmd.
Schilderen, verweren en plaatsen op het perron en de hefboom is af !!!



Dit is het resultaat : links een geschilderd exemplaar en rechts dat welk ik vandaag in elkaar heb geknutseld.  Bemerk de verschillende hoeken van de hefboom.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

erik de noorman


In onderstaande link foto's van het depot in Hasselt.
Deze foto's zijn niet door mij genomen. Ik heb ze via Luc (belair) die ze weer van iemand anders had verkregen. Als de fotonemer er geen problemen mee heeft laat ik de link staan anders verwijder ik hem weer.

http://s20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/dieseldepot/

Erik

ERVIN

De moderne tankinstallatie van Mol, eigenlijk stelt zo'n installatie niet veel voor h?, maar toch iets moois om in model na te bouwen.

Voila, voor de collega's.....[;)]