Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Gizzmo

#165
Een eerste poging om zelf fietsjes in N schaal te maken ...
Is gedaan met men Proxxon CNC freesje [:p]

Links groot / rechts klein





Kleiner lukt me echt niet meer denk ik ... en ik vind hem net nog iets te groot.[}:)]


swa

#166
Gelukkig loopt het preisertje (-innetje) ernaast, ipv erop te rijden. Want het zadel...? Alhoewel, als 't een preiserinneke is...  (grapje)
Neen, serieus nu, knap gedaan! Maar de eerlijkheid gebied mij toch te zeggen dat de exemplaren die in de handel zijn nog fijner, en dus ook realistischer zijn. Een donkere kleur zou de fiets optisch ook al veel verkleinen denk ik, en wat meer op de achtergrond geplaatst zal het vermoedelijk niet direct opvallen dat hij wat zwaarder (groter?) is uitgevallen. Het geeft in elk geval de ontelbare mogelijkheden aan van zo'n cnc-freesje. Mooi!

Gizzmo

#167
momenteel heb ik ook enkel testmateriaal van 1mm dikte ... 0.5 mm lijkt me beter en dit zal het uiterlijk hopelijk nog een stuk verbeteren.

Binco

#168
ik heb net rode sluitlichten in mn M4 AD van OS.KAR in gebouwd.
met een weerstandje, 2 rode leds, 2 sleepcontactjes en wat bedrading is dat allemaal mooi gelukt!
[:D]



itchy

#169
laat eens zien? [:)]
citaat:
Geplaatst door Binco

ik heb net rode sluitlichten in mn M4 AD van OS.KAR in gebouwd.
met een weerstandje, 2 rode leds, 2 sleepcontactjes en wat bedrading is dat allemaal mooi gelukt!
[:D]




Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Binco

#170
en met deze de foto:

[^]of[V]??

ERVIN

#171
Heel zeker[^]

railman56

#172
@binco: ondanks de wazige foto ziet het er goed uit, zeer fijn gedaan

@eddy: het is eigenlijk een grote vijs [:I]
je moet er ??n vinden die geschikt is om de beoogde golfjes te kunnen maken. ik heb stripjes koper gebruikt, plooien iets makkelijker dan messing, die je op de vijs legt en die je indrukt met je vingernagel (plooi per plooi)
dit is misschien ambachtelijk maar het gaat redelijk vlug
wanneer de golfjes iets te puntig zijn moet je ze per drie een beetje uitrekken en dan op de gewenste lengte afknippen. per drie zodat ze dezelfde golving hebben per krokodil
ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
ik ga er nog foto's van maken, even geduld [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Jurgen

#173
@ binco (Stephen): Wat heeft het je gekost om die verlichting in te bouwen?
Heb je iets van het interieur moeten wegsnijden?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Binco

#174
citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ binco (Stephen): Wat heeft het je gekost om die verlichting in te bouwen?
Heb je iets van het interieur moeten wegsnijden?



interieur heb ik niet moeten wegsnijden.
alles is ondergebracht in de bagageruimte en de draad is in het dak weggewerkt (niet geplakt!)
de kosten: 3? voor een zakje van 10 rode leds
2 weerstandjes afkomstig van een oude computer
2 sleepcontactjes uit de rommeldoos
bedrading had ik ook nog wel ergens gevonden
en dan...
materiaal: soldeerbout, kniptang,...

Gerolf

#175
citaat:
Geplaatst door Gizzmo
Een eerste poging om zelf fietsjes in N schaal te maken ...
Is gedaan met men Proxxon CNC freesje [:p]
Kleiner lukt me echt niet meer denk ik ... en ik vind hem net nog iets te groot.[}:)]
Hij is inderdaad iets te groot, ik denk dat je voorbij de grens van CNC bent om dit te maken.
Etsen lijkt me de goede methode om dit "ambachtelijk" te doen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kris

#176
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Gizzmo
Een eerste poging om zelf fietsjes in N schaal te maken ...
Is gedaan met men Proxxon CNC freesje [:p]
Kleiner lukt me echt niet meer denk ik ... en ik vind hem net nog iets te groot.[}:)]
Hij is inderdaad iets te groot, ik denk dat je voorbij de grens van CNC bent om dit te maken.
Etsen lijkt me de goede methode om dit "ambachtelijk" te doen [;)]


Als ik het goed heb heb je een cnc freesje van 1mm tweesnijder gebruikt(kleinste proxxon) , om nauwkeurig  in platicard te werken kan je een enkelsnijder gebruiken (de kleinste die ik gebruik zijn 0.4mm) en zo kan je erg goed werken belangrijk is een enkelsnijder te gebruiken wegens "grotere" spaan , en kleine laagjes frezen ( max 0.2mm /laag)zie ooit zal het klaar zijn type 72 loc

marimon

#177
Heb vanmorgen mijn bestelling van 15 bouwpakketjes perronverlichting en tien wisselmotoren met eindafschakeling van conrad ontvangen. De verlichting zit al in elkaar (en werkt).
Bij de wisselmotoren wil ik echter een rode en groene led aansluiten om de stand van de wissel te kunnen herkennen. Ik heb tuimelschakelaartjes on/on in bezit en daar werken die motors goed mee. Vermits ik een leek ben op dat gebied, is er iemand  die mij daar een schema kan van maken hoe ik dat moet realiseren?[:I]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Koen

#178
Hoi marimon,

Kan je eventueel wat meer info geven over de aansluitingen van de motor. Dan zal ik U proberen verder te helpen. Je mag dit gerust per mail doorsturen.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Kees-Jan

#179
gisteren kwam er een pakketje binnen met 3 kapjes:



Dit zijn Tsjechische loks van het type 163, 263 en 363.

Verbazingwekkende pasvorm en kwaliteit van het gietwerk.





Omdat ik niet kan wachten gelijk maar twee van de drie aangepakt:









Kees-jan