Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

modelbaanHO

#120
De afgelopen maand heb ik me bezig gehouden met een watertoren (van Kibri) een beetje kleur te geven.














Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

#121
Dit weekend (14 juni) ben ik bezig geweest met de ruwbouw van het bergspoor. Ik heb er een kleine fotoreportage van gemaakt. Het is ook meteen het einde van het hoofdstuk onderbouw.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

#122
Na bijna 2 jaar stil gelegen te hebben (door oa. bouwwerken), heb ik een nieuwe start genomen in de modelbouw. Mijn huidige vaste baan die sommigen onder U wel kennen, blijft op zolder staan. Hier zal voorlopig niet meer aan gewerkt worden (helaas door gebrek aan tijd). Om toch aan onze geliefde hobby te kunnen werken, heb ik besloten om modules te bouwen. Dit geeft het voordeel dat je op een beperkte tijd toch heel wat kan verwezenlijken en waarbij je toch vrij snel resultaten hebt.
Ik heb de afgelopen weken slechts enkele uren aan de eerste module kunnen werken en heb nu de basis van de eerste module afgewerkt. Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

Mvg

Koen



Nooit te oud om te leren

dirkkerckhofs

#123
Over deze beek moest nog een brug gelegd worden en het moest er een metalen worden.

De ruwbouw is al gemaakt met traanplaat en klinknageltjesplaat [^]

Die Engelse wissel ligt wel gedeeltelijk over de beek. Daar kon ik tussen de rails dus geen traanplaat leggen. Maar ik zit nog met een ander probleem: het zijn C-rails. En dus zit nu de middengeleider onder de traanplaat. De punto's steken niet ver genoeg uit om ze ver genoeg door de traanplaat te laten komen, moest ik er gaatjes in boren.

Zou ik een koperen draadje solderen van punto naar punto, voor en achter de traanplaat, ongeveer zoals op de foto hieronder?

De boel moet uiteraard daarna nog geschilderd en verweerd worden en langs de linkerkant de ballast aangevuld worden.

Dirk

Gerolf

#124
Hier ben ik mee aan 't experimenteren:



Rara ... 13mm breed en in totaal zo'n 5 meter lang [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

#125
Vervolg:



Helaas, de wieltjes (diameter 2.4mm !) bollen niet vlot genoeg [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

#126
Om de aanwinsten niet verder te vervuilen hier even verder met de ALPS:

Het ging om de blauwe kleur in het Infrabel logo te maken en heb het geprobeerd:



onderste rij vlnr: 2x cyaan, 1x cyaan, 1x spot blue en 2x spot blue
bovenste rij vlnr: idem als onderste rij maar dan met opaq wit er overheen.

De onderste laag is wit voor alle logo's ivm doorschijnen.

Als referentie deze foto gebruikt:


bron: treinfoto2000.be

Is het woord Infrabel nu ook donker blauw of zwart?

Kees-Jan


Kees-Jan

#127
Het ziet er al heel anders uit op een gele ondergrond:



(dit waren de twee laatst getoonde decals op het papier)

Kees-jan

daniel

#128
Hier de 2 eerste Huktra tank-container.


Nog een aantal probleemen met het 'decals' papier.

daniel

#129
Ja, op gewoon "plain paper" lijkt het goed, maar op decals papier van "bel decals" blijven het rood en het blauw niet plaken. Wel iets beter resultaten met papier van "Papilio".


Hier is de transparent nog zichtbaar

mini-bs

#130
ziet er een heel aangename hobbykamer uit, nice!

heb zelf een aardigheidje afgewerkt:  een IOT-bak :



Van de schroothandelaar een leuk bedieningspaneel gekregen dat het juiste aantal knoppen had om een tableau mee te maken om de IOT (EINDE PERRONHANDELINGEN) mee aan te geven.
Op echte perrons is het de treinbegeleider (of soms een grappenmaker) die de IOT-sleutel omdraait waardoor de bestuurder zo'n witte bollekesster ziet oplichten en weet dat hij mag vertrekken (gesteld dat hij ook nog eens groen sein heeft).
Van statische preiser- en noch-figuurtjes kan je zoveel inspanningen niet vergen en dus zal ik het maar zelf moeten doen zeker, en dan is zo'n paneel handig.




Het paneel telt onderaan een reeks knoppen om de IOT mee aan te geven. Het is de bedoeling dat een trein pas vertrekt indien het volgende blok vrij is en bovendien de IOT gedrukt werd.
Om de elektronica simpel te houden is de IOT-procedure altijd geldig maar wanneer de lampjes niet moeten branden kan dat met een extra knop vermeden worden. (bijvoorbeeld wanneer een trein/lok naar de remise rijdt)
Ook voor louter passerende treinen is er een knop voorzien om te voorkomen dat die ongewild halt zouden houden aan het perron.
Nu nog een mp3 koppelen met die knop voor de aankondiging van een trein in doortocht...
[8)]

 

Basaffretons

#131
Ik had al enkele maanden enkele sluitseinen voor goederenwagens liggen en ik ben eindelijk gestart met de inbouw ervan op ??n van mijn containerwagens. Alle electronica (de weerstand, gelijkrichter en condensator) is in de container zelf verborgen.

Ten slotte heb ik de NEM-schacht verwijderd en de wagen afgewerkt met een sierkoppeling en een remleiding. Deze wagen heeft hiermee een vaste stek ingenomen als afsluiter van mijn containersleep.

Groeten,
Kristoffer





PeterC

#132
Bezig met iets dat dringend moest gebeuren: de hobbykamer eens grondig opkuisen.  Nieuwe (recuperatie) rekken aan de muur gehangen en alles eens een plaatsje gegeven.  De zomer is nu toch zo goed als gedaan en het wordt weer werkbaar op de zolder.
Dankzij de motiverende woorden van Rik (Mr tsjoektsjoek) ben ik van plan om terug aan mijn statische modellen verder te werken (projecten die al jaren stilliggen).

Groetjes, Peter


Michiel

#133
Het zomerstof werd van de baan geblazen, de sporen werden terug ingereden. Na een lange zomerstop worden de werkzaamheden langzamerhand weer aangevat. De wirwar van hout en sporen hieronder is mijn modelbaan vandaag. Maar het komt wel goed... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#134
Een Peugeot J7 van de NMBS (basis NOREV) :



Ik meen mij te herinneren, dat ze er ooit in Haacht eentje hadden !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN