Aangezien de eerste twee delen Rhenen redelijk voltooid zijn, ben ik maar ens begonnen met Rhenen deel 3. De omgeving van het trace in Rhenen is voor Nederlandse begrippen vrij dramatisch; treinen rijden vanuit een ingraving (verscholen, weinig uitzicht) binnen enkele honderden meters over een spoordijk en een rivier ( uitermate zichtbaar, vergezichten). Dat moest dus uitgebeeld worden. De ingravingsmodule doet z'n naam eer aan, de stationsmodule is redelijk vlak, nu ga ik naar het dijklichaam naar de spoorbrug toe. Het hout voor de onderbouw is gezaagd en inelkaar gelijmd, evenals een paar delen vlakke plaatwaarop wegen en rails komen te liggen. De open delen worden nog volgescuimd met PUR schuim. Rotspul als je het aan je vingers krijgt, maar zodra het hard is zien we enkel nog de voordelen.

Het zou hierop moeten gaan lijken;

(foto uit de collectie van
www.grebbeberg.nl)
Overigens ben ik begonnen met de onderbouw van het brugkasteel. Deze onderbouw was uitgevoerd in natuursteen, waarbij de verschillende blokken in halfsteensverband waren gelegd. De zichtkanten waren grotendeels ruw behakt gelaten, alleen de randen werden gevlakt. Dit geeft een vrij specifiek beeld, wat dan ook correct nagebootst dient te worden.

(foto uit het Hist archief van de NS te Utrecht)
Ik heb de onderbouw gemaakt uit 2 mm polystyreen, daar het blokmotief ingekerfd en elk blok vervolgens voorzien van een rechthoekje schuurpapier om het ruw behakte te imiteren.

Bijna klaar, nog 40 shuurpapiertjes te gaan, maar het resultaat valt niet tegen. Het principe is wellicht op een baan naar Belgisch voorbeeld ook te gebruiken.